Hvilken bensin.? (atter en gang..)

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Thomas N875
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 19 nov 2006, 19:19

Hvilken bensin.? (atter en gang..)

Legg inn av Thomas N875 » 03 jul 2007, 10:48

Vet at diskusjoner om "riktig" bensintype har vært oppe flere ganger, men kan ikke erindre at der har kommet noen konklusjoner (korriger meg om eg tar feil her..).

Har en 9K aero som jeg synes ikke er like sprek nå som da eg kjøpte den for et halvt år siden.. Har konsekvent tanket Shells V-Power bensin på denne med håp om at "dyrest er sikkert best". Men etter å ha sett tidligere diskusjoner her på forumet tidligere er eg veldig usikker på om dette stemmer.. For meningene har jo vært delte..(!)


Så spørsmålet mitt er..: Hva er riktig bensin på disse bilene..??

Er det noe som VET dette, eller blir dette en ny tråd med mye synsing...(?)
M97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 03 jul 2007, 11:19

Ok, fyll 98 oktan du, men GJERNE 99 oktan om du har tilgjengelig.

Er det jeg fyller på min 9000 Aero, og med ett dro den bedre på høyere turtall, og den sluttet å spise tennplugger.

Sånn^__^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jul 2007, 12:17

98 oktan er det som anbefales av Saab for best mulig ytelse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Thomas N875
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 19 nov 2006, 19:19

Legg inn av Thomas N875 » 03 jul 2007, 12:49

:) Jamen det var jo konkrete og greie svar - Takker og bukker.. :D

th
M97 9000 Aero

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 03 jul 2007, 13:49

Prisforskjellen på 98 og 99 v power er så liten at jeg ikke ser noen grunn til å fylle 98 hvertfall...
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 03 jul 2007, 19:44

På innsiden av tanklokket på 9000 aero står det vell min. 97 eller 98, gjør ihvetfall det på min.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Thomas N875
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 19 nov 2006, 19:19

Legg inn av Thomas N875 » 03 jul 2007, 23:43

Tja, må vel innrømme at jeg ikke har kikket så mye på innsiden av tanklokket, men det er jo en naturlig plass å skrive info om slikt.. :oops:

Var ut nå og sjekket og der stod flg.:

premium unleaded fuel only

RON 98


Vet ikke om jeg helt hadde skjønt hva denne "RON 98"-koden betydde før i dag da, men nå er jeg mye klokere... :oops: så det blir kun 98 oktan i fremtiden... :D
M97 9000 Aero

Nensin N266
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 12 jan 2004, 01:00
Sted: Ski

Legg inn av Nensin N266 » 04 jul 2007, 12:09

Selv om alle fakta tyder på at jeg tar feil, så føler jeg at alle mine trimmede 9-5 inkludert Aeroen jeg hadde gikk best på vanlig RON98 og IKKE V-power 99 ;-)

Påstand. :crying:
9-5 2002 Orginal.

Volvo V70 2,4D m2008

Brukeravatar
Thomas N875
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 19 nov 2006, 19:19

Legg inn av Thomas N875 » 04 jul 2007, 13:04

Hmm... Med stor fare for å fremstå som meget uvitende nå, må eg bare spørre....:
Hva står dette "RON" for egentlig.....?? :oops:
M97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jul 2007, 15:38

"RON" er en standard, dvs en målemetode. RON står for Research Octane Number. Oktantallet er faktisk et tall på bankefastheten til drivstoffet, altså hvor lett det oppstår tenningsbank :wink:
Etter RON-metoden finnes dette tallet ved forsøk, i en testmotor med variabel kompresjon. Som referanse brukes en referanseblanding av isooktan, med definert oktantall=100, og normalheptan, med definert oktantall=0.
Det man gjør er at bensinen som oktantallet skal bestemmes på kjøres først i testmotoren, der man øker kompresjonen til banking oppstår. Deretter testes ulike blandinger av referansedrivstoffet, til man finner den blandingen som gir like sterk banking på samme kompresjon som prøvebensinen hadde.
Oktantallet bestemmes da utifra hvor mange volumprosent isooktan som er i referanseblandinga som har lik bankefasthet som prøvebrennstoffet.

Bensin får altså maks 100 i oktantall, men med tilsetninger kan man nå høyere. Ren etanol ligger f eks på 111.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Thomas N875
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 19 nov 2006, 19:19

Legg inn av Thomas N875 » 04 jul 2007, 15:42

Oii... Beire svar en dette kan man vel ikkje forvente.... :D
Takker..
M97 9000 Aero

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 05 jul 2007, 12:59

Aqua N875 skrev:Oii... Beire svar en dette kan man vel ikkje forvente.... :D
Takker..
Ingvar er helt konge på saklige, gode svar! :D
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jul 2007, 14:05

Takk Gunnar, moro at du synes det!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Legg inn av wolwerix » 06 jul 2007, 03:49

Med stor fare for å få ett helt forum til å le eller irritere noen har jeg ett par spørsmål :p

Mulig dette bare er placebo effekt, men som fattig student (hvor finner man en rik student egentlig) har jeg dessverre måtte ha fylt 95 oktan med tanke på økonomien... Uansett så fylte jeg 98 oktan på forige tank, ca 20 liter og da var det ca 10 - 15 liter 95 oktan på tanken. Men jeg syns at bilen gikk bedre, var mye kvikkere og ellers koste seg fint på 98 oktanen.. Er det bare meg eller blir bilen virkelig kvikkere på 98? (mulig dette er et meget domt spørsmål)
Samtidig, hvordan blir egentlig bensinkvaliteten når mann blander nesten 50/50 98 og 95 slik som det ble nå?
Har hørt at på _vinteren_ "kan" man fylle 95 oktan men på sommeren _burde_ man fylle 98 oktan.. Hvorfor akkurat på vinteren og ikke på sommeren?

MVH
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 06 jul 2007, 09:33

wolwerix skrev:Med stor fare for å få ett helt forum til å le eller irritere noen har jeg ett par spørsmål :p

Mulig dette bare er placebo effekt, men som fattig student (hvor finner man en rik student egentlig) har jeg dessverre måtte ha fylt 95 oktan med tanke på økonomien... Uansett så fylte jeg 98 oktan på forige tank, ca 20 liter og da var det ca 10 - 15 liter 95 oktan på tanken. Men jeg syns at bilen gikk bedre, var mye kvikkere og ellers koste seg fint på 98 oktanen.. Er det bare meg eller blir bilen virkelig kvikkere på 98? (mulig dette er et meget domt spørsmål)
Samtidig, hvordan blir egentlig bensinkvaliteten når mann blander nesten 50/50 98 og 95 slik som det ble nå?
Har hørt at på _vinteren_ "kan" man fylle 95 oktan men på sommeren _burde_ man fylle 98 oktan.. Hvorfor akkurat på vinteren og ikke på sommeren?

MVH
Merker forskjell jeg også på min 900i.. Mistenker at kansje varmen og kjørestil er grunnen til dette med bensin, men er faktisk ikke sikker..
Styrer med DAB og AUX

Svar