Generell motorrenovering og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Generell motorrenovering og900

Legg inn av Ottar N398 » 13 aug 2007, 22:57

Har litt tid og penger for hånden, og må uansett løfte ut motoren for å bytte litt diverse.
Derfor lurte jeg på, hva bør gjøres? Er egentlig litt plaget med at det lekker litt olje. Finnes det et komplett pakningsett til motoren? Er det dette på speedparts? 11,7221

Det ryker litt opp fra oljepåfyllingslokket. Noe som skremmer meg litt :roll: Vet at han jeg kjøpte blokken av ikke helt hadde sjønt at tenningsbank var farlige greier så jeg er fristet til å bytte stempler.
Hvor er det greiest, billigst og er det orginale jeg burde gå for eller?
Noen som har en FAQ for slikt? :wink:

Er det noe mer jeg burde gjøre når jeg allerede har den ute? typiske ting som ryker osv..
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 14 aug 2007, 08:15

Pakninssettet på SP burde indeholde de fleste pakninger.. Saab verksteder bruker bare pakningssilicon overalt, men det er ikke jeg noen stor fæn av.. bruk så mange pakninger som du får handa på.. ang olje-lekasjen din, så er det simeringen på clutch siden, fordeler, topplokk og topppakninga som har lett for og lekke.. du har også en simering på baksiden av motoren(reimsida) som kan lekke..


Røyken som du beskriver har jeg også med nyoverhalt motor(stempler og ALT) jeg veit ikke om det skal være slik. Håper IKKE at det har sprukket noen flere stempler med tanke på problemene jeg har hatt tidligere. Du kan heller bare bytte stempelringer hvis stempelene dine er hele... å bytte alt er en dyr invistering som egentlig ikke er noen vits i å slå igjennom med hvis du ikke er ute etter og beholde motor ov evt. bil.. Det kan være vanskelig og få igjen det man har brukt på motor/bil ved et evt. salg :( ..
Når du først har oppe motoren og hvis du vil bytte stempler osv osv.. så ville jeg ha fått skjekka råde- og rammelager i samme slengen.. mine gamle røyk til slutt.. hele lagermetallet i fra lagerskåla løsna i resultat av en kraftig rådebank på stempel 4 og og resten av stempelane sprakk pga. tenningsbank. DYR erfaring!! 8)

Uansett.. Stå på.. der er artig og få alt i hop, gjerne med litt problemer i begynnelsen, for da lærer man MYE rart om bilen.. :D

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 14 aug 2007, 11:45

meine å ha lest at det blir brukt T8 stempler i T16 av ein ellår aen grunn.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 14 aug 2007, 12:05

Høyere kompresjon var vel grunnen til det
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 14 aug 2007, 12:23

Henrik N449 skrev:Høyere kompresjon var vel grunnen til det
Lavere kompresjon hvis du bruker T8 stempler i T16 :wink: :twisted:

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 14 aug 2007, 14:43

Surbotaab N369 skrev:
Henrik N449 skrev:Høyere kompresjon var vel grunnen til det
Lavere kompresjon hvis du bruker T8 stempler i T16 :wink: :twisted:
Kom til å tenke på det nå, måtte sjekke forumet for å se om jeg hadde sagt noe galt :D
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 16 aug 2007, 16:50

Har bestillt inn litt deler så nå skal motoren snart ut av bilen. Det jeg har stoppa på nå er. Må egentlig toppen av for å bytte stempelring? Har jo bytta topp for for kun noen måneder siden hadde lite lyst til å plansliper den igjen og bytte pakning :roll:
Takker for god hjelp.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 16 aug 2007, 18:00

Ta av toppen du.. blir kronglete og trø i stemplane i fra undersiden med tanke på veiv osv osv osv.. siden du nettop har plana toppen er ikke dette nødvendig.. skrap reint med tapetknivblad.. er ikke store arbeidet.. er det noe du lurer på under demontering/montering, så ta kontakt 8)
(datapaal@hotmail.com)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 16 aug 2007, 22:54

Da er hvertfall planen klar :wink: Må bare tvinge meg til å kjøre caddie i en uke :cry:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar