Sveising p? greinr?r

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Sveising på greinrør

Legg inn av Lars_N289 » 22 mar 2004, 21:37

Hei! Eg har eit geinrør frå T8 med ei sprekk i,den er ca 7cm lang. Tenke derfor om eg kan få sveisa denne igjen på noko vis. Har høyrt mykje forskjellig om å sveise i støypegods. Nokon som har peiling?
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 22 mar 2004, 22:17

Går fint å sveise i støpegods ja. TIG sveis blir best.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 22 mar 2004, 22:31

Jeg har også en T8 med sveiset grenrør. Det er forjævlig stygt sveiset (med pinne, ser det ut til), men selve sveisen virker tett.
Ikke sveis lenge av gangen. Da vil jernet vri seg av varmen, og da får du det aldri tett rundt pakningene igjen. Det har skjedde med min, og jeg sliter med lekkasje tross nye pakninger.

Få høre hvordan det går hvis du sveiser!
Petter
N261
2001 9-5 2.0T

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 22 mar 2004, 23:11

Har høyrt at ein får tak i eigen pinna for sveising av støypejern. Problemet er vel at det kan oppstå spenningar i det, og knekke på nytt.
Det er også berre snakk om å få tetta sprekka. Det blir heller ikkje noko belastning på sveisen.
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 23 mar 2004, 01:31

Sveisepinner som er spesielt for støpejern er veldig dyre å kjøpe. Få en dyktig sveiser til å gjøre dette. Det kan vel ikke koste allverden.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 23 mar 2004, 08:01

skilpadda skrev:Sveisepinner som er spesielt for støpejern er veldig dyre å kjøpe. Få en dyktig sveiser til å gjøre dette. Det kan vel ikke koste allverden.
Du seier noko, men skadar det å prøve sjølv, kan det bli meir øydelagt. Det utstyret eg har er mig, elektrodeapparat eller gass. Kan eg bruke noko av dette?
Saab 9-5 Vector Sport M05

Gjest

Legg inn av Gjest » 23 mar 2004, 13:59

Sveising på støpjern er en kunst og krever erfaring etter det jeg har hørt. Hvis du sveiser feil kan det bil en sprekk ved siden av sveisen og gjøre det verre. Har sveist i støpt aluminium da sjedde dette, det vi måtte gjøre var å forvarme arbeidsstykket. Forvarming vil minske temperaturforskjellen mellom arbeidsstykket og sveisen, og minske spenningene mellom dem. Men om dett funker på støpejern vet jeg ikke.

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 23 mar 2004, 16:45

Snakka med ein i dag, han sa at arbeidstykket bør varmast opp, og deretter legge på sveis. Då kan eg varme det opp med Acetylen/oksygen og deretter sveise igjen sprekka.
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 23 mar 2004, 22:05

Sveisen blir også bedre hvis du sørger for sakte nedkjøling (i motsetning til å dyppe det i kaldt vann :wink: ). Da får molekylene i metallet sjansen til å sette seg mer "ordnet", og blir ikke så sprø.
Petter
N261
2001 9-5 2.0T

Svar