9000 T16 går ikke reint
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 23 aug 2007, 20:22
- Navn: Vegard Lindberg
- Bil: 9000T16
- Sted: Bagn,Sør-Aurdal. Valdres
9000 T16 går ikke reint
problem med at bilen ikke går som den skal!
begynte å putre litt ved pådrag!
+ at bilen plutselig stopper iblant, har hørt at denne sannsynligvis er tomgangsregulatoren...
Bilen går heller ikke helt som den skal, det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
Noen som kan hjelpe?
Bilen er en 1989 saab 9000 Turbo 16 DI/APC
nye type motor!
begynte å putre litt ved pådrag!
+ at bilen plutselig stopper iblant, har hørt at denne sannsynligvis er tomgangsregulatoren...
Bilen går heller ikke helt som den skal, det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
Noen som kan hjelpe?
Bilen er en 1989 saab 9000 Turbo 16 DI/APC
nye type motor!
" NORD-EUROPAS BÆSTE SAAB 9000 T16"
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Begynn med å sjekk alle vacumslanger du..
Ellers så kan det jo være mye annet...
Plugger, bensinpumpe mmb
Du sier at bilen er trimmet, du har vel ikke montert "åpen" dumpventil på den?
Er ofte lettere å hjelpe om du kommer med en god beskrivelse av bilen og hva som er gjort med den, både av vedlikehold og trimming
Ellers så kan det jo være mye annet...
Plugger, bensinpumpe mmb
Du sier at bilen er trimmet, du har vel ikke montert "åpen" dumpventil på den?
Er ofte lettere å hjelpe om du kommer med en god beskrivelse av bilen og hva som er gjort med den, både av vedlikehold og trimming

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 23 aug 2007, 20:22
- Navn: Vegard Lindberg
- Bil: 9000T16
- Sted: Bagn,Sør-Aurdal. Valdres
saab
det er ikke åpen dumpventil nei!
Har sjekka så å si alt av vackumslanger, men ser ikke ut som det er det..
Bilen har begynt å gå litt bedre nå, nå lader den hvertfall normalt...
Men det kan vel godt hende det er bensinfilter, bensin pumpe.
for den putrer etter et visst turtall, men så skyter den fart igjen som bare det..
Hørte også at det er smart å kjøre med 98Blyfri!!!
Har sjekka så å si alt av vackumslanger, men ser ikke ut som det er det..
Bilen har begynt å gå litt bedre nå, nå lader den hvertfall normalt...
Men det kan vel godt hende det er bensinfilter, bensin pumpe.
for den putrer etter et visst turtall, men så skyter den fart igjen som bare det..
Hørte også at det er smart å kjøre med 98Blyfri!!!
" NORD-EUROPAS BÆSTE SAAB 9000 T16"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Riktige plugger i god stand? Skal være NGK BCPR7ES-11. VIKTIG at det er resistorplugger på den, da den har DI-kassett. Har du sett hvordan pluggene ser ut? Farge?
Prøvd å prøvebyttte DI?
Prøvd å prøvebyttte DI?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 9000 T16 går ikke reint
jeg må bare forsikre meg om at med dette, mener du at bilen skal være en original 250-hesters bil?veglin skrev:det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
Sist redigert av Edward N812 den 27 aug 2007, 13:41, redigert 1 gang totalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9000 T16 går ikke reint
Forstår hvor du vil med dette, men jeg forsto det utelukkene som at bilen skal ha 250 hester, men som at det har skjedd en feil, og nå drar den like godt som en orginal 175-hester.Edward N812 skrev:jeg må bare forsikre meg om at med dette, mener du at bilen skal være en original 250-hesters bil?veglin skrev:det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
Og det er godt mulig! Fordi på GLT skal du ha ca. 175 hester. Så om trimmen har røket, vakumslanger har falt av osvosv.. så vil du få GTL, og derfor 175 hester..

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 T16 går ikke reint
ParADigM N558 skrev: Og det er godt mulig! Fordi på GLT skal du ha ca. 175 hester. Så om trimmen har røket, vakumslanger har falt av osvosv.. så vil du få GTL, og derfor 175 hester..


Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: 9000 T16 går ikke reint
Hvis den skal ha 175 orginalt skal den ha enda mindre hvis den går på GLTParADigM N558 skrev:Forstår hvor du vil med dette, men jeg forsto det utelukkene som at bilen skal ha 250 hester, men som at det har skjedd en feil, og nå drar den like godt som en orginal 175-hester.Edward N812 skrev:jeg må bare forsikre meg om at med dette, mener du at bilen skal være en original 250-hesters bil?veglin skrev:det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
Og det er godt mulig! Fordi på GLT skal du ha ca. 175 hester. Så om trimmen har røket, vakumslanger har falt av osvosv.. så vil du få GTL, og derfor 175 hester..
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 23 aug 2007, 20:22
- Navn: Vegard Lindberg
- Bil: 9000T16
- Sted: Bagn,Sør-Aurdal. Valdres
hei folkens
Bilen går jo som et uvær etter putringa..
den går jo ikke som en original 175hk!
det bare virer sånn en stund, pga den begynner å putre, men etter putringa så går den drit bra igjen!!
Tror det må være en bagatel bare, den drar jo bra opptil 4000 men så putrer den, og på 5000 så går den normalt igjen..
Tror ikke det er noe veldig store problemer, jeg har en ekstra DI! kunne jo prøvd å bytte, men tviler på at det er noe sånt, for bilen går jo bra, men ikke så bra som det burde gå.
går litt dårligere iblant, og noen ganger problemfritt..
TRIMMINGEN HAR IKKE RØKET!
den går jo ikke som en original 175hk!
det bare virer sånn en stund, pga den begynner å putre, men etter putringa så går den drit bra igjen!!
Tror det må være en bagatel bare, den drar jo bra opptil 4000 men så putrer den, og på 5000 så går den normalt igjen..
Tror ikke det er noe veldig store problemer, jeg har en ekstra DI! kunne jo prøvd å bytte, men tviler på at det er noe sånt, for bilen går jo bra, men ikke så bra som det burde gå.
går litt dårligere iblant, og noen ganger problemfritt..
TRIMMINGEN HAR IKKE RØKET!
" NORD-EUROPAS BÆSTE SAAB 9000 T16"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: hei folkens
Det kunne du ha sagt med en gang, hadde forenklet en del... Høres ut som om den justerer ned trykket pga tenningsbank spør du meg. Hva slags trim er det snakk om? "Nye type motor" som du skriver i første innlegg, den har vel ikke kortmotoren med trionic???veglin skrev: Tror det må være en bagatel bare, den drar jo bra opptil 4000 men så putrer den, og på 5000 så går den normalt igjen..
Glem den, var nok en spøk eller en grov misforståelse...veglin skrev: TRIMMINGEN HAR IKKE RØKET!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 23 aug 2007, 20:22
- Navn: Vegard Lindberg
- Bil: 9000T16
- Sted: Bagn,Sør-Aurdal. Valdres
hehe
kan godt hende jeg skriver ting litt mongo!!
Men det er fiksa at bilen går bra normalt nå, spinner jo ut 2giret i fart på bar asfalt..
men den putringen jeg lurer mest på. hvorfor den begynner med det ved pådrag..
Motoren er av den nye typa ja.. Di/Apc! bilen er chippa, ny T3 60 trim turbo, og borret opp til 2,1L!
Ellers visst ingen har ¨fått det med seg så har jeg problem med tomgangsregulatoren, er ute etter en 2-pin! de gamle er 3-pin, så etter 89, eller 89mod. NYE BÆST MOTOREN!
Men det er fiksa at bilen går bra normalt nå, spinner jo ut 2giret i fart på bar asfalt..
men den putringen jeg lurer mest på. hvorfor den begynner med det ved pådrag..
Motoren er av den nye typa ja.. Di/Apc! bilen er chippa, ny T3 60 trim turbo, og borret opp til 2,1L!
Ellers visst ingen har ¨fått det med seg så har jeg problem med tomgangsregulatoren, er ute etter en 2-pin! de gamle er 3-pin, så etter 89, eller 89mod. NYE BÆST MOTOREN!
" NORD-EUROPAS BÆSTE SAAB 9000 T16"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: hehe
Er ikke den "nye" motoren det nei, er langmotor...veglin skrev: Motoren er av den nye typa ja.. Di/Apc!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 23 aug 2007, 20:22
- Navn: Vegard Lindberg
- Bil: 9000T16
- Sted: Bagn,Sør-Aurdal. Valdres
ok
ja vel, men det er hvertfall ikke den samme motoren som sitter i bilene opp til 88 mod. tror det er den overgangsmotoren, for de gamle har ikke DI! stemmer ikke d
" NORD-EUROPAS BÆSTE SAAB 9000 T16"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: hei folkens
Putring, meinar du i eksosanlegg? Da e jo eit tegn på uforbrent bensin som smeller/tenner bakover i eksosanlegget. Då har du altså problem med tenninga. Har du sjekka noko so enkelt som elektrodeavstand på pluggar? Da har ein god del å sei på turbomotorar, spesielt viss du kjører med høgare trykk enn orginalt...veglin skrev: tror det må være en bagatel bare, den drar jo bra opptil 4000 men så putrer den, og på 5000 så går den normalt igjen..
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"