9000 T16 går ikke reint

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

veglin
Innlegg: 16
Registrert: 23 aug 2007, 20:22
Navn: Vegard Lindberg
Bil: 9000T16
Sted: Bagn,Sør-Aurdal. Valdres

9000 T16 går ikke reint

Legg inn av veglin » 23 aug 2007, 20:30

problem med at bilen ikke går som den skal!
begynte å putre litt ved pådrag!
+ at bilen plutselig stopper iblant, har hørt at denne sannsynligvis er tomgangsregulatoren...

Bilen går heller ikke helt som den skal, det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!

Noen som kan hjelpe?

Bilen er en 1989 saab 9000 Turbo 16 DI/APC
nye type motor!
" NORD-EUROPAS BÆSTE SAAB 9000 T16"

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 aug 2007, 21:06

Begynn med å sjekk alle vacumslanger du..

Ellers så kan det jo være mye annet...
Plugger, bensinpumpe mmb
Du sier at bilen er trimmet, du har vel ikke montert "åpen" dumpventil på den?

Er ofte lettere å hjelpe om du kommer med en god beskrivelse av bilen og hva som er gjort med den, både av vedlikehold og trimming ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

veglin
Innlegg: 16
Registrert: 23 aug 2007, 20:22
Navn: Vegard Lindberg
Bil: 9000T16
Sted: Bagn,Sør-Aurdal. Valdres

saab

Legg inn av veglin » 27 aug 2007, 09:08

det er ikke åpen dumpventil nei!
Har sjekka så å si alt av vackumslanger, men ser ikke ut som det er det..
Bilen har begynt å gå litt bedre nå, nå lader den hvertfall normalt...

Men det kan vel godt hende det er bensinfilter, bensin pumpe.
for den putrer etter et visst turtall, men så skyter den fart igjen som bare det..

Hørte også at det er smart å kjøre med 98Blyfri!!!
" NORD-EUROPAS BÆSTE SAAB 9000 T16"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 aug 2007, 09:35

Riktige plugger i god stand? Skal være NGK BCPR7ES-11. VIKTIG at det er resistorplugger på den, da den har DI-kassett. Har du sett hvordan pluggene ser ut? Farge?

Prøvd å prøvebyttte DI?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9000 T16 går ikke reint

Legg inn av Edward N812 » 27 aug 2007, 11:37

veglin skrev:det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
jeg må bare forsikre meg om at med dette, mener du at bilen skal være en original 250-hesters bil?
Sist redigert av Edward N812 den 27 aug 2007, 13:41, redigert 1 gang totalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 T16 går ikke reint

Legg inn av Paradigm N558 » 27 aug 2007, 12:55

Edward N812 skrev:
veglin skrev:det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
jeg må bare forsikre meg om at med dette, mener du at bilen skal være en original 250-hesters bil?
Forstår hvor du vil med dette, men jeg forsto det utelukkene som at bilen skal ha 250 hester, men som at det har skjedd en feil, og nå drar den like godt som en orginal 175-hester.

Og det er godt mulig! Fordi på GLT skal du ha ca. 175 hester. Så om trimmen har røket, vakumslanger har falt av osvosv.. så vil du få GTL, og derfor 175 hester.. :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 T16 går ikke reint

Legg inn av Ingvar N629 » 27 aug 2007, 13:12

ParADigM N558 skrev: Og det er godt mulig! Fordi på GLT skal du ha ca. 175 hester. Så om trimmen har røket, vakumslanger har falt av osvosv.. så vil du få GTL, og derfor 175 hester.. :)
:? :?:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: 9000 T16 går ikke reint

Legg inn av Henrik N449 » 27 aug 2007, 13:28

ParADigM N558 skrev:
Edward N812 skrev:
veglin skrev:det er bilen som det skal være 250hk i, men virker egentlig bare som en original 175hk!!
jeg må bare forsikre meg om at med dette, mener du at bilen skal være en original 250-hesters bil?
Forstår hvor du vil med dette, men jeg forsto det utelukkene som at bilen skal ha 250 hester, men som at det har skjedd en feil, og nå drar den like godt som en orginal 175-hester.

Og det er godt mulig! Fordi på GLT skal du ha ca. 175 hester. Så om trimmen har røket, vakumslanger har falt av osvosv.. så vil du få GTL, og derfor 175 hester.. :)
Hvis den skal ha 175 orginalt skal den ha enda mindre hvis den går på GLT
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

veglin
Innlegg: 16
Registrert: 23 aug 2007, 20:22
Navn: Vegard Lindberg
Bil: 9000T16
Sted: Bagn,Sør-Aurdal. Valdres

hei folkens

Legg inn av veglin » 28 aug 2007, 12:15

Bilen går jo som et uvær etter putringa..
den går jo ikke som en original 175hk!
det bare virer sånn en stund, pga den begynner å putre, men etter putringa så går den drit bra igjen!!

Tror det må være en bagatel bare, den drar jo bra opptil 4000 men så putrer den, og på 5000 så går den normalt igjen..

Tror ikke det er noe veldig store problemer, jeg har en ekstra DI! kunne jo prøvd å bytte, men tviler på at det er noe sånt, for bilen går jo bra, men ikke så bra som det burde gå.
går litt dårligere iblant, og noen ganger problemfritt..

TRIMMINGEN HAR IKKE RØKET!
" NORD-EUROPAS BÆSTE SAAB 9000 T16"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: hei folkens

Legg inn av Ingvar N629 » 28 aug 2007, 12:24

veglin skrev: Tror det må være en bagatel bare, den drar jo bra opptil 4000 men så putrer den, og på 5000 så går den normalt igjen..
Det kunne du ha sagt med en gang, hadde forenklet en del... Høres ut som om den justerer ned trykket pga tenningsbank spør du meg. Hva slags trim er det snakk om? "Nye type motor" som du skriver i første innlegg, den har vel ikke kortmotoren med trionic???
veglin skrev: TRIMMINGEN HAR IKKE RØKET!
Glem den, var nok en spøk eller en grov misforståelse...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

veglin
Innlegg: 16
Registrert: 23 aug 2007, 20:22
Navn: Vegard Lindberg
Bil: 9000T16
Sted: Bagn,Sør-Aurdal. Valdres

hehe

Legg inn av veglin » 29 aug 2007, 16:37

kan godt hende jeg skriver ting litt mongo!!

Men det er fiksa at bilen går bra normalt nå, spinner jo ut 2giret i fart på bar asfalt..
men den putringen jeg lurer mest på. hvorfor den begynner med det ved pådrag..

Motoren er av den nye typa ja.. Di/Apc! bilen er chippa, ny T3 60 trim turbo, og borret opp til 2,1L!

Ellers visst ingen har ¨fått det med seg så har jeg problem med tomgangsregulatoren, er ute etter en 2-pin! de gamle er 3-pin, så etter 89, eller 89mod. NYE BÆST MOTOREN!
" NORD-EUROPAS BÆSTE SAAB 9000 T16"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: hehe

Legg inn av Ingvar N629 » 29 aug 2007, 16:51

veglin skrev: Motoren er av den nye typa ja.. Di/Apc!
Er ikke den "nye" motoren det nei, er langmotor...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

veglin
Innlegg: 16
Registrert: 23 aug 2007, 20:22
Navn: Vegard Lindberg
Bil: 9000T16
Sted: Bagn,Sør-Aurdal. Valdres

ok

Legg inn av veglin » 29 aug 2007, 17:06

ja vel, men det er hvertfall ikke den samme motoren som sitter i bilene opp til 88 mod. tror det er den overgangsmotoren, for de gamle har ikke DI! stemmer ikke d
" NORD-EUROPAS BÆSTE SAAB 9000 T16"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 aug 2007, 17:13

Samme motor, men annet tenningssystem...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: hei folkens

Legg inn av Skaten N671 » 29 aug 2007, 21:10

veglin skrev: tror det må være en bagatel bare, den drar jo bra opptil 4000 men så putrer den, og på 5000 så går den normalt igjen..
Putring, meinar du i eksosanlegg? Da e jo eit tegn på uforbrent bensin som smeller/tenner bakover i eksosanlegget. Då har du altså problem med tenninga. Har du sjekka noko so enkelt som elektrodeavstand på pluggar? Da har ein god del å sei på turbomotorar, spesielt viss du kjører med høgare trykk enn orginalt...


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Svar