Har tenkt og bytte ut 2.3 turbon på 9000'n min med en aero motor. Bilen jeg har nå er en M95 med ltt på 170 og aero'n er en M97. Spørsmålet er da, må ledningsnettet til motorstyringa på aeron følge med over eller kan du koble motorn rett på nettet til 170 hestern?
Interiøret på aero'n skal også etter hvert bli med over, ligger da ledningsnett til el.stolene klart til bruk eller må dette også flyttes over?
eventuelle andre ting som verd og vite tas imot med åpne armer.
Takk!
Motorbytte på 9000
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 142
- Registrert: 28 jul 2007, 13:54
- Medlemsnummer: N979
- Navn: Marius
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Nardo, Trondheim
Motorbytte på 9000
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
siden både 95 og 97 modeller er t5 vil ledningsnettet gå om hverandre, og du kan nøye deg med å bytte motor og hjerne. (og turbo såklart, hehe. tenkte bare å nevne dette i tilfelle du skulle finne på å skru av eksos ved manifolden i stedet for downpipen)
ledningsnettet til el-seter pleier hvertfall å ligge klart. har gjort det på de 9000 jeg har vært borti, og har enda ikke hørt om noen unntak
ledningsnettet til el-seter pleier hvertfall å ligge klart. har gjort det på de 9000 jeg har vært borti, og har enda ikke hørt om noen unntak

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 142
- Registrert: 28 jul 2007, 13:54
- Medlemsnummer: N979
- Navn: Marius
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Nardo, Trondheim
Takker for svar.
I og med at 170 hestern har gått 330k sammenlignet med aeron's 200 flytter jeg over komplett motor etter som dette er relativt simpelt hvis da ikke ledningsnett også må flyttes over. Gleder meg til og sette i gang (mitt første ombyggingsprosjekt
) og det er betryggende og vite at god hjelp ikke er langt unna! Tenkte lage en prosjekt tråd men kommer meg inn på det forumet til tross for medlemskap.
Gode råd tas gledelig imot
I og med at 170 hestern har gått 330k sammenlignet med aeron's 200 flytter jeg over komplett motor etter som dette er relativt simpelt hvis da ikke ledningsnett også må flyttes over. Gleder meg til og sette i gang (mitt første ombyggingsprosjekt

Gode råd tas gledelig imot

95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ja, men uansett er det forskjell på clutch! Utveksling på kassa er heller ikke lik, her er faktisk utvekslinga på LTTen å foretrekke, jeg opplever iallfall 9k aero som litt vel langbeint.Joachim N370 skrev:Hvorfor ikke bare bytte over turbo, motorstyringsboksen og magnetventilen (mulig det er noen ting til da) ? Er vel samme grunnmotoren?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Er samme utveksling på alle 2.3t, om man vil ha lavere utveksling så må man ha kasse fra 2.0t.
Men 200-hesteren og Aero har de store medbringerne, det kan jo være en fordel.
Men 200-hesteren og Aero har de store medbringerne, det kan jo være en fordel.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 142
- Registrert: 28 jul 2007, 13:54
- Medlemsnummer: N979
- Navn: Marius
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Nardo, Trondheim
Supert Hjelle, takker.
Tenkte ta med kassa fra aero'n over sammen med motorn etter som kassa i 170 hestern snart har gjort sitt. Ble vistnokk overhalt for litt siden men mest sansynlig av gutta fra jallamekk.no. Div lyder som ikke høres helt sunt ut.
Tenkte ta med kassa fra aero'n over sammen med motorn etter som kassa i 170 hestern snart har gjort sitt. Ble vistnokk overhalt for litt siden men mest sansynlig av gutta fra jallamekk.no. Div lyder som ikke høres helt sunt ut.
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD