Motorbytte på 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brede N979
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 28 jul 2007, 13:54
Medlemsnummer: N979
Navn: Marius
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Nardo, Trondheim

Motorbytte på 9000

Legg inn av Brede N979 » 27 aug 2007, 19:42

Har tenkt og bytte ut 2.3 turbon på 9000'n min med en aero motor. Bilen jeg har nå er en M95 med ltt på 170 og aero'n er en M97. Spørsmålet er da, må ledningsnettet til motorstyringa på aeron følge med over eller kan du koble motorn rett på nettet til 170 hestern?

Interiøret på aero'n skal også etter hvert bli med over, ligger da ledningsnett til el.stolene klart til bruk eller må dette også flyttes over?

eventuelle andre ting som verd og vite tas imot med åpne armer.

Takk!
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 27 aug 2007, 20:49

siden både 95 og 97 modeller er t5 vil ledningsnettet gå om hverandre, og du kan nøye deg med å bytte motor og hjerne. (og turbo såklart, hehe. tenkte bare å nevne dette i tilfelle du skulle finne på å skru av eksos ved manifolden i stedet for downpipen)

ledningsnettet til el-seter pleier hvertfall å ligge klart. har gjort det på de 9000 jeg har vært borti, og har enda ikke hørt om noen unntak :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 27 aug 2007, 22:49

Hvorfor ikke bare bytte over turbo, motorstyringsboksen og magnetventilen (mulig det er noen ting til da) ? Er vel samme grunnmotoren? :idea:
9³ TurboX

Brede N979
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 28 jul 2007, 13:54
Medlemsnummer: N979
Navn: Marius
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Nardo, Trondheim

Legg inn av Brede N979 » 28 aug 2007, 00:14

Takker for svar.

I og med at 170 hestern har gått 330k sammenlignet med aeron's 200 flytter jeg over komplett motor etter som dette er relativt simpelt hvis da ikke ledningsnett også må flyttes over. Gleder meg til og sette i gang (mitt første ombyggingsprosjekt :) ) og det er betryggende og vite at god hjelp ikke er langt unna! Tenkte lage en prosjekt tråd men kommer meg inn på det forumet til tross for medlemskap.

Gode råd tas gledelig imot :)
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 aug 2007, 00:19

Tilgong til medlemsforum er gitt.
Vanligvis må en sende mail til administrator med bruakrnamn og medlemsnumemr, då det ikkje er nokon automatikk i dette når en melder seg inn i klubben.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 aug 2007, 11:14

Joachim N370 skrev:Hvorfor ikke bare bytte over turbo, motorstyringsboksen og magnetventilen (mulig det er noen ting til da) ? Er vel samme grunnmotoren? :idea:
Ja, men uansett er det forskjell på clutch! Utveksling på kassa er heller ikke lik, her er faktisk utvekslinga på LTTen å foretrekke, jeg opplever iallfall 9k aero som litt vel langbeint.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 aug 2007, 13:09

Er samme utveksling på alle 2.3t, om man vil ha lavere utveksling så må man ha kasse fra 2.0t.
Men 200-hesteren og Aero har de store medbringerne, det kan jo være en fordel.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brede N979
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 28 jul 2007, 13:54
Medlemsnummer: N979
Navn: Marius
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Nardo, Trondheim

Legg inn av Brede N979 » 28 aug 2007, 15:13

Supert Hjelle, takker.

Tenkte ta med kassa fra aero'n over sammen med motorn etter som kassa i 170 hestern snart har gjort sitt. Ble vistnokk overhalt for litt siden men mest sansynlig av gutta fra jallamekk.no. Div lyder som ikke høres helt sunt ut.
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD

Svar