Problemer med clutchslave, M91 9000 2,3T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Problemer med clutchslave, M91 9000 2,3T

Legg inn av EdHunter N815 » 06 sep 2007, 16:20

Har montert ny girkasse og clutch nå, og også byttet slavesylinder og utløselager.
Det som er problemet er at når jeg slipper clutchen så går ikke stempelet i slaven tilbake! Med andre ord er det nok av trykk på systemet til å få clutchet ut (og trykket holder seg), så det er ikke snakk om noen lekkasje som gjør at pedalen blir hengende inne. Det virker rett og slett som om fjærbladene ikke klarer å presse stempelet tilbake. Noen som har vært borti noe lignende, eller vet hva som kan være årsaken?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 06 sep 2007, 23:00

Kan det være at slange/rør er tett så trykket ikke slipper tilbake fra slavesylinderen?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 06 sep 2007, 23:05

Ikke umulig... Har du sjekket slangen?
De er jo kjent for å morkne opp innvendig og da legger det seg gjerne gummirester i slaven :(
Hvordan så bremseveska ut når du lufta cluthen? Om den var svart så indikerer dette at slangen er dårlig.

Du kan også prøve å lufte "feil" vei, har opplevd at dette kan løse problemer..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 06 sep 2007, 23:12

Takker for tips Tor. Skal etterforske litt i morgen. Kan like godt bytte slangen, har ny liggende. Bremsevæsken så bra ut den, blank og fin.

Er vel neppe luft som gjør det, siden problemet er at stempelet ikke går tilbake. Ingen problemer å få clutchet, så jeg tviler på at luft/lekkasje er grunnen. Enten er det vel tett mellom hoved/slave, eller så er det noe galt med den nye slaven...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 06 sep 2007, 23:43

Får bare krysse fingrene for at det ikke har kommet gummirester ned i den nye slaven din !!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar