Motorstopp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Motorstopp

Legg inn av talladegaturbo » 15 sep 2007, 21:01

Nå har bilen, en 98 mod. ng900 turbo stoppet. Kjørte på vei hjem, da motoren, helt uten forvarsel bare plutselig stoppet. Ingen feilmeldinger kommer opp eller lamper som begynte å lyse. Skjønner ingenting. En dag i forrige uke, var den likedan, men da varte det bare noen minutter, så startet bilen som om ingenting var hendt. Har ventet noen timer nå, å gikk for å prøve pånytt, men det er ikke antydning til å starte. Startmotoren går rundt. Kan dette være denne DI kasetten jeg har lest litt om her inne? Vet noen hva denne koster å kjøpe ny? Er 14 mil unna nærmeste merkeverksted, så jeg lurer også på hvis det er DI kasetten om dette er noe ett hvilket som helst annet verksted vil finne ut av ved enkle grep?

Håper på svar. På forhånd takk!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 sep 2007, 22:35

Før du prøver tennkassetten, så prøv disse to enkle tingene;

Sjekk om turtelleren beveger seg når du kjører startmotoren, hvis ikke så er det veivakselgiveren som er gåen.

Løsne returen fra fuelrailen og se om det kommer bensin der. Hvis ikke kan det være pumpa. Det kan også være releet eller sikringen.

I tillegg er hovedreleet til trionicboksen og sikringene enkle ting å sjekke .

Om alt dette er i orden, så prøvebytt DI-kassett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 16 sep 2007, 09:34

Bilen er gått 101.000 km. Takk for svar :) Skal sjekke om turtelleren beveger seg, å gå over sikringene.

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 16 sep 2007, 10:13

Turteler rører seg ikke når startmotoren går. Er dette nok til å kunne "konkludere" sånn noenlunde sikkert at det er veivakselgiver som må byttes? Noen anelse om pris på dette? Hvis du vet og orker Ingvar, kan du kanskje si noen ord om hva veivakselgiver "gjør" siden motoren ikke starter når den svikter. Er ikke så inne på det :(

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 16 sep 2007, 10:20

Forresten Ingva, jeg søkte litt på rumet å så at du har forklart virkemåten tidligere :oops:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 16 sep 2007, 14:23

Her har du på SP til 790,- uten rabatt 8)

900/9-3/9000 | 94-00 | 10.7203 | 790 kr | C
Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 16 sep 2007, 14:58

Hva er dette Datapaal? :) Var å så på SP, men fant ikke helt ut av hva det var.. :roll:

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 16 sep 2007, 15:06

talladegaturbo skrev:Hva er dette Datapaal? :) Var å så på SP, men fant ikke helt ut av hva det var.. :roll:
Anledningen tatt i betraktning tipper jeg på at det er en veivakselgiver ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 16 sep 2007, 15:31

NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 16 sep 2007, 16:53

Flott! Takker for svar og innspill :)

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 21 sep 2007, 18:09

Da har jeg fått ny veivakselgiver. Bilen står på verksted, men da det er over en uke ventetid på time, lurer jeg på om denne er noe jeg kan bytte selv? Hvor sitter den? Noen som vet? :roll:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 21 sep 2007, 19:43

sitte nedenfor eksosmanefoilen.. på høyredelen av motoren.. skal klare og bytte denne selv ja.. 0 problem sett fra mine øyne.. 8) Lykke til

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 21 sep 2007, 21:07

Takk takk :) Skal se om jeg finner ut :P

Svar