Optimere 900 T16 88 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 22 sep 2007, 16:35

Morti skrev:Phøh, jeg vil nå si at "ladda grabban, ladda" er den riktige holdninga ;)

Man skrur jo bare blåkrana ned slik at man ikke lader noe mer en det man ville gjort med magnetventil.. og når man "modder" apcèn slik at man kan lade litt mer så er det bare å skru opp litt mer! Tenningsbank er det ikkenoe problem å høre hvis man vet hvordan den lyden høres ut..

Og den dagen man ser lyset og røsker ut alt som heter apc i tillegg, så kan man justere opp eeenda mer 8)
det e ikkje all tenningsbank du hørre.
et alternativ te blåkran e å beholda APC og kobla te bankediode. då har du iallefall kontroll på ka tid det banke
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

garrasjen
Innlegg: 10
Registrert: 16 sep 2007, 22:42
Sted: Drammen

Legg inn av garrasjen » 22 sep 2007, 22:10

Ja nå har det fått stått til den store prøven.

Fant egentlig ut etter mye fram og tilbake at hvis jeg satte klemme på slangen til wg ladet den 0,9 bar (målt på manifolden) og får tenningsbank når det er bratt motbakke.
Koblet ut slangen til bensintrykksregulatoren og da ble bankingen borte.
Fikk litt mye bensin da, men det virket jo.

Nå kjører jeg kun med klemme på wg-slange og lett gassfot :D
Hører hvis det blir bank, letter på gassen.

Rart den ikke kommer over 0,9 bar da turboen er tight og har alle bladene intakt?
Kanskje en lekkasje eller noe?

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 23 sep 2007, 00:40

Er da en fin sak som heter breibåndslambda,kjekk sak for regulering av turbotrykk :) Apc er jo bare en extra feilkilde :)
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 23 sep 2007, 05:37

Har akkurat kommet hjem fra en rimelig "fresk" bytur, så vet ikke om dette blir så seriøst svar, men prøver fordet:

Frode N073 og garrasjen:

Yupp, det er riktig at det ikke er all tenningbank man hører. Ofte så er det slik at den værste tenningbanken man har, er den man faktisk ikke kan høre med det blotte øre.

Du sier at et alternativ er å beholde apc og koble til bankediode istedenfor blåkran..

Hva er poenget med dette? Man kan jo montere 200 bankedioder, men det forhindrer jo ikke tenningsbanken??! Man kan kanskje se på dioden at det er tenningsbank, men hva så? Da må man gjøre noe med det! En motor skal _IKKE_ ha tenningsbank! Det er umulig å parkere grombiler i lyskryssa hvis man er nødt til å gå av gassen når de 200 små dioder lyser!!

Det fornuftige her ville vært å røska ut magnetventilen med alt rælet som hører til, for å deretter slenge på ei blåkran...Når man har gjort dette så kan man jo montere bankediode(r) på APC`n..Hvis man ser at den "kjekke" dioden lyser (om man tør å stole på den), så kan man bare skru ned litt på blåkrana til banken(lyset) forsvinner..Jeg er sikker på at ei blåkran er mer til å stole på en den berømte magnetventilen som klikker annenhver dag..

Selv så har jeg kasta ut alt ræl som heter apc,magnetventiler,potmetere,motstnader,trionic, og annet i søpla og montert blåkran og autronic motorstyring... Bør såklart ikke bety at dette er den beste løsningen for alle (men det er ikke langt unna 8) )

Men det er jo lov å ta en titt på hva de seriøse motorgutta pleier å bruke for å oppnå ønskede resultater i bremsebenken.. Tviler på at det er magnetventiler som er "in" !

For å høre tenningsbank så bruker jeg et knock-detection kit.. Dette er en sensor jeg monterer på blokka nærmest mulig toppen, med en ledning som går inn i en "forsterker-boks". Fra "boksen" så plugger jeg i et lukka headset. Dermed kan jeg gi bånn gass, og høre hva som skjer i motoren til enhver tid. Hvis jeg hører bank et sted, så justerer jeg bare tenning\bensin riktig så banken forsvinner! (gjøres med laptop når man kjører autronic)
For å se om motor har riktig bensinblanding til enhver tid, så bruker jeg innovate lm-1 lamda analyzer

http://www.innovatemotorsports.com/products/lm1.php

Denne er veldig bra, og veldig billig i forhold til det meste annet man kan få tak i..

Til slutt, hvis du hører tenningsbank, så er det noe som er justert feil.. Tenningsbank er en enorm belastning for motoren og bør ikke skje over lengre tid. Dette skaper et ekstremt stort trykk mellom blokk og topp, som igjen fort kan føre til topppakningshavari eller enda værre saker!

Et tips for å minske sjansen for havari, er å bytte ut topplokksboltene med ARP studs. De orginale boltene er såkalte "strekkbolter". Det vil si at de strekker seg litt når belastningen på motor er stor (ved f.eks tenningsbank) Hvis de strekker seg for mye, så kan topp pakningen blåse.. dette kan føre til motorhavari hvis man er litt uheldig..
Fordelen med ARP studs, er at dette er bolter som ikke strekker seg ved belastning. Du kan også skru de inn og ut flere ganger uten å bytte de ut (hvis du skrur ut de orginale strekkboltene så skal du kaste de og skru inn nye).
Jeg sier ikke at motoren blir skuddsikker med ARP studs, men den blir hvertfall ikke dårligere!

ARP lager ikke topplokksbolter til 900 16v turbo, men 12mm cosworth boltene passer rett på! (Bruker de selv)

Hvis du kjører vanlig fordelertenning med vakumslange inn på fordeler som skal dra ned tenninga ved turbotrykk, så skal det visstnok gå an å modifisere denne mekanismen så den drar ned mer tenning ved høyere turbotrykk.. du kan kanskje unngå noe tenningsbank da.

Men det forutsetter såklart at motor får riktig bensinblanding!

Men nå tar jeg kvelden! :)
Sist redigert av Morti den 24 sep 2007, 11:54, redigert 1 gang totalt.
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 23 sep 2007, 10:31

*Sikle på autronic*

Kjører selv med blåkran, elektronisk styrt 2delt, så om jeg hører tenningsbank, eller rett og slett vil spare litt bensin så trykker jeg bare på en knapp, og den lader bare 0,4-0,5 eller noe.

Det er en 20år gammel 900 det er snakk om, jeg kjører til det en dag raser, så fikser jeg det. Forhåpentligvis raser det ikke :)

- Henrik
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 sep 2007, 11:57

"We don´t need no education, all we need is a boost control"

Fritt etter Pink Floyd
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 sep 2007, 14:12

Ingvar N629 skrev:"We don´t need no education, all we need is a boost control"

Fritt etter Pink Floyd

HAHA 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 23 sep 2007, 15:11

Morti:

det eg meinte med mitt forriga innlegg va at ved bruk av blåkran så kan det ver lurt å beholda APC for å se om det blir tenningsbank. de andre funksjonane te APC kan jo koblas vekk.

dessuten så kjøre nok ikkje du med headset på deg te ein kver tid. :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 23 sep 2007, 15:27

bankedioden montere du jo sånn at du ser'an uten å se vekk i fra veien.

hvis du ser i prosjekttråden min så ser du kor eg har montert min og den ser eg med ein gang når'an blinke. (har nesten aldri skjedd heldigvis :) )
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 23 sep 2007, 15:45

Hvis man har blåkran, og ser/hører at det banker, så slipper man jo gassen for å dra hjem å fikse. Trenger ikke skru ned trykket for å kjøre pent hjem ;)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 23 sep 2007, 16:58

Frode N073 skrev:Morti:

det eg meinte med mitt forriga innlegg va at ved bruk av blåkran så kan det ver lurt å beholda APC for å se om det blir tenningsbank. de andre funksjonane te APC kan jo koblas vekk.

dessuten så kjøre nok ikkje du med headset på deg te ein kver tid. :wink:
Hehe, det vil være veldig kjekt å beholde apc hvis ikke du skal bruke noe annet.. for ellers vil ikke bilen gå? :roll:

Kjører såklart ikke med headset hele tiden.. dette er bare når jeg er ute å justerer (og det gjør man jo stort sett bare 1 gang hvis man får et map som fungerer bra i praxis). Når jeg vet at jeg har et bra map til bilen så er det jo bare å lade på og gi gass! Men hvis jeg gjør større HW endringer på bilen så kan ny justering trenges (hvis jeg monterer større turbo f.eks).
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 23 sep 2007, 19:25

Men hvorfor i alle dager stille trykket så høyt at det er fare for tenningsbank??
Har kjørt med blå kran på biler jeg har hatt før,var jo ikke værre en å sjekke med bredbåndslambda om det gikk bra å kjøre på f.eks 1 bar,så var det å stille det ned til 0,9 å kjøre "safe"! Har du tenningsbank eller antydninger til det har du for høyt trykk,da må det stilles ned.
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 23 sep 2007, 20:54

ute temperatur har og møye å sei.
de gangane bankedioden min har blinka e når det har vært 30 grader og varmare. sånn som me hadde det på saab festivalen.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 23 sep 2007, 22:17

Puff skrev:Men hvorfor i alle dager stille trykket så høyt at det er fare for tenningsbank??
Har kjørt med blå kran på biler jeg har hatt før,var jo ikke værre en å sjekke med bredbåndslambda om det gikk bra å kjøre på f.eks 1 bar,så var det å stille det ned til 0,9 å kjøre "safe"! Har du tenningsbank eller antydninger til det har du for høyt trykk,da må det stilles ned.
Kunne ikke fått blitt mere enig!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 sep 2007, 23:28

Daniel N683 skrev:
Morti skrev:
Puff skrev:Men hvorfor i alle dager stille trykket så høyt at det er fare for tenningsbank??
Har kjørt med blå kran på biler jeg har hatt før,var jo ikke værre en å sjekke med bredbåndslambda om det gikk bra å kjøre på f.eks 1 bar,så var det å stille det ned til 0,9 å kjøre "safe"! Har du tenningsbank eller antydninger til det har du for høyt trykk,da må det stilles ned.
Kunne ikke fått blitt mere enig!
sååå.. om motoren banker ved 1.0 bar fra 2800-3600 RPM, så skal du kjøre med 0.9 hele veien? selv om den går helt fint uten banking på 1.1 bar over 4000 RPM?

Hvorfor skal du ikke kunne utnytte potensialet som ligger i motoren, men heller begrense i *hele* registeret bare fordi en liten del av det krever det..? :roll:
Pluss at krana må stilles slik at det er safe uansett temperatur, og blir frakjørt av biler med rett stilt ladetrykksregulering når det er kaldt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar