Har akkurat kommet hjem fra en rimelig "fresk" bytur, så vet ikke om dette blir så seriøst svar, men prøver fordet:
Frode N073 og garrasjen:
Yupp, det er riktig at det ikke er all tenningbank man hører. Ofte så er det slik at den værste tenningbanken man har, er den man faktisk ikke kan høre med det blotte øre.
Du sier at et alternativ er å beholde apc og koble til bankediode istedenfor blåkran..
Hva er poenget med dette? Man kan jo montere 200 bankedioder, men det forhindrer jo ikke tenningsbanken??! Man kan kanskje se på dioden at det er tenningsbank, men hva så? Da må man gjøre noe med det! En motor skal _IKKE_ ha tenningsbank! Det er umulig å parkere grombiler i lyskryssa hvis man er nødt til å gå av gassen når de 200 små dioder lyser!!
Det fornuftige her ville vært å røska ut magnetventilen med alt rælet som hører til, for å deretter slenge på ei blåkran...Når man har gjort dette så kan man jo montere bankediode(r) på APC`n..Hvis man ser at den "kjekke" dioden lyser (om man tør å stole på den), så kan man bare skru ned litt på blåkrana til banken(lyset) forsvinner..Jeg er sikker på at ei blåkran er mer til å stole på en den berømte magnetventilen som klikker annenhver dag..
Selv så har jeg kasta ut alt ræl som heter apc,magnetventiler,potmetere,motstnader,trionic, og annet i søpla og montert blåkran og autronic motorstyring... Bør såklart ikke bety at dette er den beste løsningen for alle (men det er ikke langt unna

)
Men det er jo lov å ta en titt på hva de seriøse motorgutta pleier å bruke for å oppnå ønskede resultater i bremsebenken.. Tviler på at det er magnetventiler som er "in" !
For å høre tenningsbank så bruker jeg et knock-detection kit.. Dette er en sensor jeg monterer på blokka nærmest mulig toppen, med en ledning som går inn i en "forsterker-boks". Fra "boksen" så plugger jeg i et lukka headset. Dermed kan jeg gi bånn gass, og høre hva som skjer i motoren til enhver tid. Hvis jeg hører bank et sted, så justerer jeg bare tenning\bensin riktig så banken forsvinner! (gjøres med laptop når man kjører autronic)
For å se om motor har riktig bensinblanding til enhver tid, så bruker jeg innovate lm-1 lamda analyzer
http://www.innovatemotorsports.com/products/lm1.php
Denne er veldig bra, og veldig billig i forhold til det meste annet man kan få tak i..
Til slutt, hvis du hører tenningsbank, så er det noe som er justert feil.. Tenningsbank er en enorm belastning for motoren og bør ikke skje over lengre tid. Dette skaper et ekstremt stort trykk mellom blokk og topp, som igjen fort kan føre til topppakningshavari eller enda værre saker!
Et tips for å minske sjansen for havari, er å bytte ut topplokksboltene med ARP studs. De orginale boltene er såkalte "strekkbolter". Det vil si at de strekker seg litt når belastningen på motor er stor (ved f.eks tenningsbank) Hvis de strekker seg for mye, så kan topp pakningen blåse.. dette kan føre til motorhavari hvis man er litt uheldig..
Fordelen med ARP studs, er at dette er bolter som ikke strekker seg ved belastning. Du kan også skru de inn og ut flere ganger uten å bytte de ut (hvis du skrur ut de orginale strekkboltene så skal du kaste de og skru inn nye).
Jeg sier ikke at motoren blir skuddsikker med ARP studs, men den blir hvertfall ikke dårligere!
ARP lager ikke topplokksbolter til 900 16v turbo, men 12mm cosworth boltene passer rett på! (Bruker de selv)
Hvis du kjører vanlig fordelertenning med vakumslange inn på fordeler som skal dra ned tenninga ved turbotrykk, så skal det visstnok gå an å modifisere denne mekanismen så den drar ned mer tenning ved høyere turbotrykk.. du kan kanskje unngå noe tenningsbank da.
Men det forutsetter såklart at motor får riktig bensinblanding!
Men nå tar jeg kvelden!
