Diagnose kontakt og register 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

Diagnose kontakt og register 9000

Legg inn av jaktry » 24 sep 2007, 18:19

noen som vet hvor jeg finner diagnosekontakten på en M92 9000 CS 2,3T?

Samme bilen har fått en liten "summe", raslelyd fra registeret :o , så jeg tenkte å dra igjennom et nytt kjede. Noen som har erfaringer\tanker om det?
Bilen har gått ca 300k

Mvh Jakob Trydal
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 24 sep 2007, 18:31

Diagnosekontakten er plassert nede ved gulvet under passasjerstolen. Eventuelt under rattet,men det er på nyere biler.

Ang register vil jeg anbefale deg å gjøre det skikkelig,dvs bytte drev, føringsskinner, kjede og eventuellt strammeren. Er drevene slitt vil en ny kjede slites ut fort.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 24 sep 2007, 18:35

Diagnosekontakten sitter under pasasjerstolen. På M92 så bør man bruke ISAT evt Tech2 for å lese av kodene, standard kodelesere virker ikke på denne.

Hvis du skal skifte register på bilen så sørg for å gjøre det skikkelig. Hvis du kun drar igjennom ny kjede så vil jo alikevel de gamle drevene være slitt slik at de vil slite den nye kjeden raskere. Bilen din har jo også kjede til balanseakslene som har gått like langt så delene til dette bør du også skifte (evt koble helt bort).

Speedparts har jo rimelige deler til dette og er du medlem i STCN så får du også klubbrabbatten 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

Legg inn av jaktry » 24 sep 2007, 18:40

Tor N12 skrev:Diagnosekontakten sitter under pasasjerstolen. På M92 så bør man bruke ISAT evt Tech2 for å lese av kodene, standard kodelesere virker ikke på denne.

Hvis du skal skifte register på bilen så sørg for å gjøre det skikkelig. Hvis du kun drar igjennom ny kjede så vil jo alikevel de gamle drevene være slitt slik at de vil slite den nye kjeden raskere. Bilen din har jo også kjede til balanseakslene som har gått like langt så delene til dette bør du også skifte (evt koble helt bort).

Speedparts har jo rimelige deler til dette og er du medlem i STCN så får du også klubbrabbatten 8)
okei men er det samme kontakt som på nyere biler, f eks 9-5?

mye arbeid å skifte komplett register?
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

Legg inn av jaktry » 24 sep 2007, 18:41

Tor N12 skrev: Bilen din har jo også kjede til balanseakslene som har gått like langt så delene til dette bør du også skifte (evt koble helt bort).
foresten, kan vel ikke koble bort balanseakslene? er automat...
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 24 sep 2007, 18:47

Ikke samme kontakten nei...

og at du har automat har jo ikke noe med balanseakslene å gjøre så de kan du koble bort... riktignok så kan du da få litt mere vibrasjoner i motoren men det er minimalt .
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

jaktry
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 14 jun 2007, 17:55
Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
Sted: Bryne

Legg inn av jaktry » 24 sep 2007, 19:03

Tor N12 skrev:Ikke samme kontakten nei...

og at du har automat har jo ikke noe med balanseakslene å gjøre så de kan du koble bort... riktignok så kan du da få litt mere vibrasjoner i motoren men det er minimalt .
okei mn er d bare å ta vekk kjedet da eller? hva er egentli fordelen me å fjerne balanseakslene?
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 24 sep 2007, 20:30

jaktry skrev:
Tor N12 skrev:Ikke samme kontakten nei...

og at du har automat har jo ikke noe med balanseakslene å gjøre så de kan du koble bort... riktignok så kan du da få litt mere vibrasjoner i motoren men det er minimalt .
okei mn er d bare å ta vekk kjedet da eller? hva er egentli fordelen me å fjerne balanseakslene?
Når du klipper kjeden (viktig: IKKE fjern selve akslene, da får du deg en utfordring med å tette oljekanaler!), vil det bli noe mindre å dra rundt, så motoren vil bli litt hissigere og raskere opp på turtall. I tillegg er det jo så klart billigere enn å kjøpe ny kjede og bytte.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar