Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
jaktry
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 43
- Registrert: 14 jun 2007, 17:55
- Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
- Sted: Bryne
Legg inn
av jaktry » 24 sep 2007, 18:19
noen som vet hvor jeg finner diagnosekontakten på en M92 9000 CS 2,3T?
Samme bilen har fått en liten "summe", raslelyd fra registeret

, så jeg tenkte å dra igjennom et nytt kjede. Noen som har erfaringer\tanker om det?
Bilen har gått ca 300k
Mvh Jakob Trydal
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 24 sep 2007, 18:31
Diagnosekontakten er plassert nede ved gulvet under passasjerstolen. Eventuelt under rattet,men det er på nyere biler.
Ang register vil jeg anbefale deg å gjøre det skikkelig,dvs bytte drev, føringsskinner, kjede og eventuellt strammeren. Er drevene slitt vil en ny kjede slites ut fort.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 24 sep 2007, 18:35
Diagnosekontakten sitter under pasasjerstolen. På M92 så bør man bruke ISAT evt Tech2 for å lese av kodene, standard kodelesere virker ikke på denne.
Hvis du skal skifte register på bilen så sørg for å gjøre det skikkelig. Hvis du kun drar igjennom ny kjede så vil jo alikevel de gamle drevene være slitt slik at de vil slite den nye kjeden raskere. Bilen din har jo også kjede til balanseakslene som har gått like langt så delene til dette bør du også skifte (evt koble helt bort).
Speedparts har jo rimelige deler til dette og er du medlem i STCN så får du også klubbrabbatten

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
jaktry
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 43
- Registrert: 14 jun 2007, 17:55
- Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
- Sted: Bryne
Legg inn
av jaktry » 24 sep 2007, 18:40
Tor N12 skrev:Diagnosekontakten sitter under pasasjerstolen. På M92 så bør man bruke ISAT evt Tech2 for å lese av kodene, standard kodelesere virker ikke på denne.
Hvis du skal skifte register på bilen så sørg for å gjøre det skikkelig. Hvis du kun drar igjennom ny kjede så vil jo alikevel de gamle drevene være slitt slik at de vil slite den nye kjeden raskere. Bilen din har jo også kjede til balanseakslene som har gått like langt så delene til dette bør du også skifte (evt koble helt bort).
Speedparts har jo rimelige deler til dette og er du medlem i STCN så får du også klubbrabbatten

okei men er det samme kontakt som på nyere biler, f eks 9-5?
mye arbeid å skifte komplett register?
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T
-
jaktry
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 43
- Registrert: 14 jun 2007, 17:55
- Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
- Sted: Bryne
Legg inn
av jaktry » 24 sep 2007, 18:41
Tor N12 skrev: Bilen din har jo også kjede til balanseakslene som har gått like langt så delene til dette bør du også skifte (evt koble helt bort).
foresten, kan vel ikke koble bort balanseakslene? er automat...
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 24 sep 2007, 18:47
Ikke samme kontakten nei...
og at du har automat har jo ikke noe med balanseakslene å gjøre så de kan du koble bort... riktignok så kan du da få litt mere vibrasjoner i motoren men det er minimalt .
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
jaktry
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 43
- Registrert: 14 jun 2007, 17:55
- Bil: 2004 9-3 SS 1,8t
- Sted: Bryne
Legg inn
av jaktry » 24 sep 2007, 19:03
Tor N12 skrev:Ikke samme kontakten nei...
og at du har automat har jo ikke noe med balanseakslene å gjøre så de kan du koble bort... riktignok så kan du da få litt mere vibrasjoner i motoren men det er minimalt .
okei mn er d bare å ta vekk kjedet da eller? hva er egentli fordelen me å fjerne balanseakslene?
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 24 sep 2007, 20:30
jaktry skrev:Tor N12 skrev:Ikke samme kontakten nei...
og at du har automat har jo ikke noe med balanseakslene å gjøre så de kan du koble bort... riktignok så kan du da få litt mere vibrasjoner i motoren men det er minimalt .
okei mn er d bare å ta vekk kjedet da eller? hva er egentli fordelen me å fjerne balanseakslene?
Når du klipper kjeden (viktig: IKKE fjern selve akslene, da får du deg en utfordring med å tette oljekanaler!), vil det bli noe mindre å dra rundt, så motoren vil bli litt hissigere og raskere opp på turtall. I tillegg er det jo så klart billigere enn å kjøpe ny kjede og bytte.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1