Fra 8v til 16v

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 24 sep 2007, 11:41

Ingvar N629 skrev:Kan jo gjøres så enkelt som dette: viewtopic.php?t=16452

Husk på at du må ha godkjenning fra biltilsynet pga effektøkning da.
Hadde jeg også gjort....

Hvorfor dulle med en 8v når man kan få en 16v :twisted:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 24 sep 2007, 16:44

Takker for info'en boys, har da dessverre kommet frem til med selger at jeg ikke henter bilen, for da at jeg ikke har brukt for motoren noe som var egentlig pri på den bilen før jeg fant ut "dommen" på en slik konvertering :(

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre med min 8v når den skal overhales eller evt en link til en 16VT motor på svenskegrensa nær Halden, Fredrikstad, Ørje området? :P
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 24 sep 2007, 22:18

Isdahl N1069 skrev:Takker for info'en boys, har da dessverre kommet frem til med selger at jeg ikke henter bilen, for da at jeg ikke har brukt for motoren noe som var egentlig pri på den bilen før jeg fant ut "dommen" på en slik konvertering :(

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre med min 8v når den skal overhales eller evt en link til en 16VT motor på svenskegrensa nær Halden, Fredrikstad, Ørje området? :P
Hei.

Du kan jo godt skille deg litt ut fra mengden å trimme 8V :wink:

Skal du først overhalle motoren kan du jo kjøre på med org stempel, porte topp og montere trimmkam.

Jeg ville også ha bytta insprut, gjerne til autronic el, men det hjelper bare å bygge om til LH 2.2.

Skal du ta den videre ut så er det større ventiler, billet kam, ombygd innsug, grenrør samt større turbo osv osv.....

Har du rimelige kunskaper og er "dum" nok til å prøve så får du noe morsomt og spesielt ut av dette....

men uansett hvor masse du trimmer ville jeg begynt med bremser, understell og ikke minst: GEARKASSE!!!!

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 25 sep 2007, 07:22

Planen var, selv med 16v at jeg skulle stoppe den på rundt 220 hk. Regner med en nyoverhalt girkasse klarer pen kjøring en del år da...
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 25 sep 2007, 08:38

Isdahl N1069 skrev:Planen var, selv med 16v at jeg skulle stoppe den på rundt 220 hk. Regner med en nyoverhalt girkasse klarer pen kjøring en del år da...
Med APC systemet er det uansett vanskelig og gå noe serlig høyere enn det:P

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 25 sep 2007, 10:24

Johan N828 skrev:
Isdahl N1069 skrev:Planen var, selv med 16v at jeg skulle stoppe den på rundt 220 hk. Regner med en nyoverhalt girkasse klarer pen kjøring en del år da...
Med APC systemet er det uansett vanskelig og gå noe serlig høyere enn det:P
Hvorfor det, Johan?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 25 sep 2007, 18:23

Har ikke APC :wink: Kjører med B.C jeg
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 25 sep 2007, 21:04

Ingvar N629 skrev:
Johan N828 skrev:
Isdahl N1069 skrev:Planen var, selv med 16v at jeg skulle stoppe den på rundt 220 hk. Regner med en nyoverhalt girkasse klarer pen kjøring en del år da...
Med APC systemet er det uansett vanskelig og gå noe serlig høyere enn det:P
Hvorfor det, Johan?

Det er slik:P Værtfall på T8

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 25 sep 2007, 21:10

Heftige begrunnelser her johan :wink: Kan ikke sjønne hvorfor dette skal være noe problem APC systemet er så godt som likt på T8 og T16 :lol:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 25 sep 2007, 21:16

Ottar N398 skrev:Heftige begrunnelser her johan :wink: Kan ikke sjønne hvorfor dette skal være noe problem APC systemet er så godt som likt på T8 og T16 :lol:
APC systemet er likt med spruten er forskjellig. Du kan modifisere APC, bytte chip, sette inn større eksos og bedre luft filter. Så kan man "virkelig dra til" og bytte til progresiv bensintrykks regulator. Etter det kan man ikke gjøre så mye.

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 25 sep 2007, 23:10

Johan N828 skrev:
Ottar N398 skrev:Heftige begrunnelser her johan :wink: Kan ikke sjønne hvorfor dette skal være noe problem APC systemet er så godt som likt på T8 og T16 :lol:
APC systemet er likt med spruten er forskjellig. Du kan modifisere APC, bytte chip, sette inn større eksos og bedre luft filter. Så kan man "virkelig dra til" og bytte til progresiv bensintrykks regulator. Etter det kan man ikke gjøre så mye.
Hva med porta topp og innug, større turbo, større intercooler også evt. større dyser hvis det trengs, hjeper godt på det ;)
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 25 sep 2007, 23:41

Intorcooler og porting er greit. Men dyser og turbo blir vanskeligere da det ikke er noen konkret måte og programere inn dette på.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 25 sep 2007, 23:52

Johan N828 skrev:
Ottar N398 skrev:Heftige begrunnelser her johan :wink: Kan ikke sjønne hvorfor dette skal være noe problem APC systemet er så godt som likt på T8 og T16 :lol:
APC systemet er likt med spruten er forskjellig. Du kan modifisere APC, bytte chip, sette inn større eksos og bedre luft filter. Så kan man "virkelig dra til" og bytte til progresiv bensintrykks regulator. Etter det kan man ikke gjøre så mye.
Hvis det er spruten som setter begrensningen, så synes du det er dritlurt å sette på ei blåkran for å lade mer?? :?

Og hvem har sagt at du må ha org sprut, det er jo APC vi diskuterer!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 26 sep 2007, 00:07

OK ok. Nå tar det litt av her:P Jeg er ikke for blåkran. Synes det er greit og ha modda APC i stedet. Er ingen tuning ekspert men snakker mer utifra egene erfaringer og hva jeg har hørt av andre.

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 26 sep 2007, 00:15

hahaha.. Invar eide johan... 8)
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Svar