Clutch 94 900 2.3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Clutch 94 900 2.3

Legg inn av bZerk » 26 sep 2007, 23:23

Hva er galt nå clutchen tar helt inne, altså så fort jeg slipper opp litt tar den tak. Clutch er byttet for en god stund siden så den skulle ikke være så slitt.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 26 sep 2007, 23:34

Slakk clutchwire?? Har akkurat samme problemet på min 900... irriterer meg kvar dag..... :cry:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 26 sep 2007, 23:36

OK. Kanskje det. Har akkurat kjøpt bilen så jeg er litt skeptisk til hva det kan være. Får undersøke det i morgen. Tenker på slavesylinder eller andre ting, er ikke så inne i clutch og hvordan det fungerer.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 26 sep 2007, 23:42

Vet ikke om du har wire eller hydraulsisk på din 2.3 men viss du har wire kan du kjenne om wiren er slakk på clutcharmen som er sånn ca under batteriet der... bare og dra litt så sjønner du det fort :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 26 sep 2007, 23:47

Var ute og kikket litt i stad og det er wire der. Stram var den ikke, men heller ikke veldig slakk.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 27 sep 2007, 00:26

Tror egentlig forklaringen er veldig enkel jeg; Klutsjen er sånn :wink: bli vant til det!

Min tar også HELT innerst, så er mange som banner over den bilen min første gang de kjører for å si det sånn.. Banner egentlig stadig sjøl jeg også, den er hard og tar langt inne... Har byttet både wire og klusj på SAAB-Huset så alt skal være på stell også...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 27 sep 2007, 00:30

Min tok så langt inne før at jeg ikke fikk gira sikkelig, og det kom skrapelyder da jeg tvinga den i revers, noe sier meg at det ikke var sundt og så sleit wiren :x Men ble bedre nå jeg fikk ny wire :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 27 sep 2007, 00:33

KongerudN344 skrev:Tror egentlig forklaringen er veldig enkel jeg; Klutsjen er sånn :wink: bli vant til det!

Min tar også HELT innerst, så er mange som banner over den bilen min første gang de kjører for å si det sånn.. Banner egentlig stadig sjøl jeg også, den er hard og tar langt inne... Har byttet både wire og klusj på SAAB-Huset så alt skal være på stell også...
Folk som har kjørt Mercedes sprinter vet også om dette problemet, tar fort som bare det, og langt inne..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 27 sep 2007, 00:36

Da får jeg bare bli vant til slik clutch da. :)

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 30 sep 2007, 14:17

Noen som vet hvor mye det koster å bytte wire eller om det evt. er en stor jobb å gjøre det selv?

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 30 sep 2007, 15:53

Er en grei jobb og bytte den selv, eneste som kan vere litt vanskelig er og montere wiren på pedalen siden du må ligge på gulvet og se oppover... Det blir en del banning og hyling :lol: Men jeg ville ikke betalt noen andre for og gjort det for og seie det sånn :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 30 sep 2007, 19:13

Takk for tipset. Skrur endel selv på bilen min så den her jobben tar jeg selv. Hos Speedparts i Sverige kostet delen 325sek.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 30 sep 2007, 23:07

I dag fikk jeg problem med den hel**@¤% clutchen på 900en igjen.
Klarte akkurat og kjøre til Saabverkstedet i 2giret og parkere der. Fant fort ut hva feilen va, heile clutharmen har bøyd seg innover.

Da fikk jo jeg svar på hvorfor bilen har vert så jævlig i det siste og hvorfor clutchen min tar så langt inne :lol:

Så i måra blir det vel og ta ut armen bøye den tilbake og sveise på noe som stiver den opp litt, litte vits og kjøpe en ny arm som kommer til og bøye seg etter en stund tror jeg...
:wink:

Kanskje dette kan vere løsningen på hvorfor clutchen tar så langt inne på andre GM900? :lol:

Edit:
Noen som vet hvordan armen er festa? På epc tegningene ser det ut som det bare går og dra den opp, stemmer dette?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 01 okt 2007, 00:06

Torshov skal visst ha en slik repbok for Saab der alt står.(På svensk) Denne koster 249kr og er grei å ha. Hvordan så du at clutcharmen var bøyd? Nå vurderer jeg å få min kontrollert og hvis det er her feilen er så burde vel en ny clutcharm gjøre susen.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 01 okt 2007, 00:18

Den var bøyd helt på tuppen mener jeg, tar og slenger ut noen bilder i morgen jeg :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Svar