måle GLT med DI/APC

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

måle GLT med DI/APC

Legg inn av sonnycrockett » 29 sep 2007, 16:40

Hvordan får man målt grunnladetrykket på en og900 med en DI/APC boks? Er det ok å nappe sikringen/koble ut hele enheten? Prøvde trikset med å få den opp i trykk og så bremse, men tror ik bremselyset kan være koblet til min boks fordi trykket holdt seg stabilt rett over 1 bar med lett tråkk på bremsen. takker for svar :)
900T
N1035

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 29 sep 2007, 17:09

Problemet er bare at magnetventilen tok kvelden ifølge den forrige eieren og det ble satt inn en trykkventil på slangen mellom wastegate og utløpet på turboen i stedet (er det det man kaller blåkran?). Vedkomne som gjorde dette mente det var en bedre løsning, men er litt usikker på om jeg deler det synspunktet. DI systemet har jo ingen tradisjonell bankesensor, men hvis man da bruker blåkran vil man vel ikke få redusert ned trykket ved tenningsbank og det er vel ikke bare bra, eller er ikke magnetventilen like viktig når man har DI? Har lenge tenkt på om jeg burde få skaffet en magnetventil og få satt inn det i stedet.
900T
N1035

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 sep 2007, 17:13

Huttetu...

Du har jo ikke noe GLT med blåkran, da er trykket fast... fjern den og monter tilbake magnetventilen du ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 29 sep 2007, 17:20

Kan man bruke hvilke som helst magnetventil fra og900 eller 9000 eller er det noen forskjell på magnetventilen når man har DI? Noen som har en til salgs?
900T
N1035

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 sep 2007, 17:23

Du må vel komme med en beskrivelse av hva som er gjort med bilen din først for den finnes jo egentlig ikke, i allefall fra fabrikk ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 29 sep 2007, 17:49

Satt inn DI tennkasett og en DI/APC boks (fra en M89 9000 såvidt jeg husker), og mapsensor. Sånnsett ville jeg tro at en magnetventil burde være fra en 9000, men er jo mulig at de er like uansett på 900 og 9000?
900T
N1035

Brukeravatar
Øyvind N43
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 223
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 43
Navn: Øyvind
Bil: 9000
Sted: Hovin

Legg inn av Øyvind N43 » 29 sep 2007, 18:07

Hvis motorstyresystemet er tatt fra en 89 modell så kan du bruke magnetventilen fra en 900. Men du har nok ikke en Map-sensor, den hører hjemme i et system som heter Trionic og kom i 1993.

Er bare å koble bort blåkkrana med en gang og skaffe en magnetventil. :)
Saab 9000 CSE

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 29 sep 2007, 18:23

trodde det var en mapsensor, men da er det vel en annen slags trykksensor som sender trykksignal til DI/APC boksen. Jeg skal gå til anskaffelse av en magnetventil ja. Hvor mye pleier en slik og koste a? Noen som har en ekstra liggende?
900T
N1035

Brukeravatar
Øyvind N43
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 223
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 43
Navn: Øyvind
Bil: 9000
Sted: Hovin

Legg inn av Øyvind N43 » 29 sep 2007, 18:33

Hmmm, du har vel ikke tilfeldigvis et bilde av motrrommet på bilen din??
Hadde vært litt spennende å se hvordan det ser ut....
Saab 9000 CSE

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 29 sep 2007, 19:11

jeg sleit litt med å få til å legge ut bilder på forumet så sendte deg et par på mail :)
900T
N1035

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 29 sep 2007, 23:59

Bilde
Bilde motorrom. Blåkrana som skal bort like ved dumpventilen :D

Bilde
Bilde av "trykkmåler". Hva heter denne?

Hvis jeg skal bruke magnetventil fra 9000 da er det noen forskjell på de eller kan man bruke alle opp til -93(?) når trionic systemet begynner?
900T
N1035

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 sep 2007, 10:39

Siste bildet er trykkgiver til DI-systemet, Saab nummer 75 38 697.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Øyvind N43
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 223
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 43
Navn: Øyvind
Bil: 9000
Sted: Hovin

Legg inn av Øyvind N43 » 30 sep 2007, 10:51

Magnetventilen du skal se etter ser sånn ut:

Bilde
Saab 9000 CSE

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 30 sep 2007, 15:54

Skeptisk til den ventilen der :? ?. Nå har jeg gjort litt reseach på nettet og tror da at ved turbo DI/APC skal man bruke magnetventil art nr 7485576. bilde: http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2388. Står jo i teksten at den gjelder for M89 turbo 9000 med DI(som er hvor min DI/APC boks stammer ifra). Hvis man derimot har en DI og en APC boks som på M88 9000 må man sikkert bruke den gamle MV. Hvordan er det med din 9000 øyvind? den har vel en DI/APC styreboks og ikke trionic, men du har vel den nye magnetventilen i den eller(altså den som er i linken over)?
Tok desuten å fikla litt i ledningsverket i bilen min og fant da denne lille "hun"-kontakten (uten selskap :D ) gjemt borte ved radiatoren( midt i bildet):Bilde
Ledningen går til DI/APC styreboksen og ifølge mitt koblingsskjema må det være ledning til MV. Den er jo 3 pola som 7485576 og ikke 2 pola som og 900 MV. Saken burde derfor være biff 8) . Burde bare være å plugge inn en ny 7485576 MV her. Er det noen av dere med 9000 (sitter vel samme i ng900 tror jeg også?) som kunne ha en slik brukt en liggende til en grei pris. Ser Speedparts har en ny til 2500 :( . Det er jo litt i overkant av hva jeg tenkte å bruke...Ellers er det vel bare å hoppe over til sverige en tur :wink:
900T
N1035

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 sep 2007, 17:43

Riktig det, du skal ha den nye typen MV med 3-polet kontakt, og ikke den som Øyvind referer til.

Når det gjelder å få fatt i en brukt ventil anbefaler jeg deg å forsøke en annonse under "deler kjøpes", mye større sannsynlighet for respons der! ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar