
måle GLT med DI/APC
Moderator: Moderatorer
- sonnycrockett
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 09 mai 2007, 21:49
- Medlemsnummer: 1035
- Sted: Skien/oslo
måle GLT med DI/APC
Hvordan får man målt grunnladetrykket på en og900 med en DI/APC boks? Er det ok å nappe sikringen/koble ut hele enheten? Prøvde trikset med å få den opp i trykk og så bremse, men tror ik bremselyset kan være koblet til min boks fordi trykket holdt seg stabilt rett over 1 bar med lett tråkk på bremsen. takker for svar 

900T
N1035
N1035
- sonnycrockett
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 09 mai 2007, 21:49
- Medlemsnummer: 1035
- Sted: Skien/oslo
Problemet er bare at magnetventilen tok kvelden ifølge den forrige eieren og det ble satt inn en trykkventil på slangen mellom wastegate og utløpet på turboen i stedet (er det det man kaller blåkran?). Vedkomne som gjorde dette mente det var en bedre løsning, men er litt usikker på om jeg deler det synspunktet. DI systemet har jo ingen tradisjonell bankesensor, men hvis man da bruker blåkran vil man vel ikke få redusert ned trykket ved tenningsbank og det er vel ikke bare bra, eller er ikke magnetventilen like viktig når man har DI? Har lenge tenkt på om jeg burde få skaffet en magnetventil og få satt inn det i stedet.
900T
N1035
N1035
- sonnycrockett
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 09 mai 2007, 21:49
- Medlemsnummer: 1035
- Sted: Skien/oslo
- sonnycrockett
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 09 mai 2007, 21:49
- Medlemsnummer: 1035
- Sted: Skien/oslo
- Øyvind N43
- 1.2 bar
- Innlegg: 223
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 43
- Navn: Øyvind
- Bil: 9000
- Sted: Hovin
- sonnycrockett
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 09 mai 2007, 21:49
- Medlemsnummer: 1035
- Sted: Skien/oslo
- Øyvind N43
- 1.2 bar
- Innlegg: 223
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 43
- Navn: Øyvind
- Bil: 9000
- Sted: Hovin
- sonnycrockett
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 09 mai 2007, 21:49
- Medlemsnummer: 1035
- Sted: Skien/oslo
- sonnycrockett
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 09 mai 2007, 21:49
- Medlemsnummer: 1035
- Sted: Skien/oslo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Siste bildet er trykkgiver til DI-systemet, Saab nummer 75 38 697.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Øyvind N43
- 1.2 bar
- Innlegg: 223
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 43
- Navn: Øyvind
- Bil: 9000
- Sted: Hovin
- sonnycrockett
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 09 mai 2007, 21:49
- Medlemsnummer: 1035
- Sted: Skien/oslo
Skeptisk til den ventilen der
?. Nå har jeg gjort litt reseach på nettet og tror da at ved turbo DI/APC skal man bruke magnetventil art nr 7485576. bilde: http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2388. Står jo i teksten at den gjelder for M89 turbo 9000 med DI(som er hvor min DI/APC boks stammer ifra). Hvis man derimot har en DI og en APC boks som på M88 9000 må man sikkert bruke den gamle MV. Hvordan er det med din 9000 øyvind? den har vel en DI/APC styreboks og ikke trionic, men du har vel den nye magnetventilen i den eller(altså den som er i linken over)?
Tok desuten å fikla litt i ledningsverket i bilen min og fant da denne lille "hun"-kontakten (uten selskap
) gjemt borte ved radiatoren( midt i bildet):
Ledningen går til DI/APC styreboksen og ifølge mitt koblingsskjema må det være ledning til MV. Den er jo 3 pola som 7485576 og ikke 2 pola som og 900 MV. Saken burde derfor være biff
. Burde bare være å plugge inn en ny 7485576 MV her. Er det noen av dere med 9000 (sitter vel samme i ng900 tror jeg også?) som kunne ha en slik brukt en liggende til en grei pris. Ser Speedparts har en ny til 2500
. Det er jo litt i overkant av hva jeg tenkte å bruke...Ellers er det vel bare å hoppe over til sverige en tur 

Tok desuten å fikla litt i ledningsverket i bilen min og fant da denne lille "hun"-kontakten (uten selskap

Ledningen går til DI/APC styreboksen og ifølge mitt koblingsskjema må det være ledning til MV. Den er jo 3 pola som 7485576 og ikke 2 pola som og 900 MV. Saken burde derfor være biff



900T
N1035
N1035
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Riktig det, du skal ha den nye typen MV med 3-polet kontakt, og ikke den som Øyvind referer til.
Når det gjelder å få fatt i en brukt ventil anbefaler jeg deg å forsøke en annonse under "deler kjøpes", mye større sannsynlighet for respons der!
Når det gjelder å få fatt i en brukt ventil anbefaler jeg deg å forsøke en annonse under "deler kjøpes", mye større sannsynlighet for respons der!

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1