Mystisk lyd fra motor på NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Mystisk lyd fra motor på NG900

Legg inn av HenrikWL » 01 okt 2007, 10:38

Jeg har lagt merke til en rar lyd i fra motoren som kommer og går etter kaldstart og vedvarer til motoren blir varm. Det kan best beskrives som en "metallisk vibrasjon", og jeg kjenner den godt i pedalene, spesielt gasspedalen. Lyden er relativt høyfrekvent i forhold til lyder som vanlivis kommer fra et motorrom, og later til å være relatert til turtall og/eller klutsjbruk - men jeg er ikke 100% sikker på dette.

Har noen en idé om hva det kan være?

Motoren er for øvrig en 2.0i.
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 01 okt 2007, 11:36

Den skriker helt klart etter en turbomotor :wink:

Litt vansklig å si hva det kan være, men bruk tommestokk trikset, og lytt deg frem.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 01 okt 2007, 12:29

Jeg skulle gjerne gitt den en turbomotor, men er ikke ombyggingen svindyr med deler, arbeid og avgifter? Jeg har jo selvsagt lekt med tanken, men vet ikke om jeg har penger og utstyr (for ikke å snakke om kunnskap) til å foreta noe slikt. :( Men jeg finner det jo typisk at jeg greide å kjøpe meg en av få Saab modeller uten turbomotor. :?

Nå har jeg aldri hørt om tommestokk trikset, og finner det ikke innlysende hvordan en tommestokk skal være nyttig i denne sammenhengen, men å lytte - det kan jeg alltids klare. ;) Problemet kommer oftest på morgenen når jeg skal på jobb - selv om jeg kaldstarter bilen også andre tider på døgnet - uten at jeg helt ser hvorfor.
1996 Saab 900 S 2.0i

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 01 okt 2007, 13:55

Daniel N683 skrev:om bilen har vært registrert over 10 år i norge, betales det ikke avgifter på effektøkning :wink:
*sikle*

Hnngh... Don't do this to me! ;)

Er det mye jobb da? Må hele motoren byttes, eller kan man klaske på en dings her og en dippedutt der? Og vil en over gjennomsnittet bilteknisk kyndig far med tilgang til verksted lette jobben, eller er det en jobb for spesialister uansett?
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 01 okt 2007, 14:07

Du bør ha en komplett donorbil for å gjøre det og bytte over ledningsnettet/motor fra denne. Mye jobb og lite å spare på det istedenfor å selge den du har og kjøpe en med turbo.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Mystisk lyd fra motor på NG900

Legg inn av Macgeier » 01 okt 2007, 14:22

henrikwl skrev:Jeg har lagt merke til en rar lyd i fra motoren som kommer og går etter kaldstart og vedvarer til motoren blir varm. Det kan best beskrives som en "metallisk vibrasjon", og jeg kjenner den godt i pedalene, spesielt gasspedalen. Lyden er relativt høyfrekvent i forhold til lyder som vanlivis kommer fra et motorrom, og later til å være relatert til turtall og/eller klutsjbruk - men jeg er ikke 100% sikker på dette.

Har noen en idé om hva det kan være?

Motoren er for øvrig en 2.0i.
Denne "metallisk vibrasjon" kan være ventiltikking, det er "normalt" på kald motor.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 01 okt 2007, 14:23

Hjelp! :shock: Ja, da tror jeg jeg greier meg uten turboen inntil videre. Ga 65 høvdinger for bilen og den er i veldig god stand, så jeg tror nok jeg beholder den.

Men så var det denne mystiske lyden da. :evil: Kan det være noe pumpe-greier nedi der som ikke liker seg etter en kald natt? Oljepumpe, bensinpumpe, snekkedyse, hysejekk, fustasjopphengsforkoblinger eller lignende? ;)
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mystisk lyd fra motor på NG900

Legg inn av Ingvar N629 » 01 okt 2007, 14:34

Macgeier skrev: Denne "metallisk vibrasjon" kan være ventiltikking, det er "normalt" på kald motor.
Mitt tips også, dersom du ikke hadde kjent det i pedalene! Sikker på at vibrasjonene forsvinner når lyden forsvinner? Er ikke ventiltrykkere i kombinasjon med et dårlig moterfeste da?

Gjør som Eskil sier og lytt med en tommestokk, eller kjøp et stetoskop. Stetoskop har Biltema til ca 80 kroner.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 01 okt 2007, 14:56

Ja, vibrasjoner og lyd henger sammen, det er jeg rimelig sikker på. Vibrasjonen kiler godt i høyrefoten, så jeg hadde merket det hvis den var der hele tiden. ;)

Jeg begynner å slippe ut klutsjen mens jeg gir gass, og hvis jeg er litt for "røff" og turtallet slipper langt nok ned (ikke så veldig langt ned, egentlig - det er aldri snakk om at motoren holder på å kveles) kommer lyden og vibrasjonen. Den vedvarer da til jeg har fått klutsjen helt ut, hvorpå den svinger i takt med turtallet til det er stabilisert. Den er nok koblet til lavt turtall, for hvis jeg "gir jernet" hører jeg den aldri. Det er i forbindelse med krypkjøring den forekommer.
1996 Saab 900 S 2.0i

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 01 okt 2007, 18:22

hadde lignende lyder i min ng900 spesielt ved kaldstart, men da jeg fikk byttet bakre motorfeste forsvant det :wink:
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 01 okt 2007, 23:49

Motorfeste, sier du? Hmm... Får undersøke det nærmere da. ;)

Men sånn for sikkerhets skyld: jeg virker kanskje litt blåst her nå, men det var snakk om tommestokker og stetoskop litt oppi her. Hvordan anvender man slikt i forbindelse med bil? :?
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 02 okt 2007, 01:33

tommestokker og stetoskop kan du feks bruke til og høre etter ulyder på motoren og lokalisere den med og høyre kor den er sterkest :wink:

Andre ting som fungerer er hørselsvern og skrujern, det jeg bruker :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Svar