Mystisk lyd fra motor på NG900
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Mystisk lyd fra motor på NG900
Jeg har lagt merke til en rar lyd i fra motoren som kommer og går etter kaldstart og vedvarer til motoren blir varm. Det kan best beskrives som en "metallisk vibrasjon", og jeg kjenner den godt i pedalene, spesielt gasspedalen. Lyden er relativt høyfrekvent i forhold til lyder som vanlivis kommer fra et motorrom, og later til å være relatert til turtall og/eller klutsjbruk - men jeg er ikke 100% sikker på dette.
Har noen en idé om hva det kan være?
Motoren er for øvrig en 2.0i.
Har noen en idé om hva det kan være?
Motoren er for øvrig en 2.0i.
1996 Saab 900 S 2.0i
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Jeg skulle gjerne gitt den en turbomotor, men er ikke ombyggingen svindyr med deler, arbeid og avgifter? Jeg har jo selvsagt lekt med tanken, men vet ikke om jeg har penger og utstyr (for ikke å snakke om kunnskap) til å foreta noe slikt.
Men jeg finner det jo typisk at jeg greide å kjøpe meg en av få Saab modeller uten turbomotor. 
Nå har jeg aldri hørt om tommestokk trikset, og finner det ikke innlysende hvordan en tommestokk skal være nyttig i denne sammenhengen, men å lytte - det kan jeg alltids klare.
Problemet kommer oftest på morgenen når jeg skal på jobb - selv om jeg kaldstarter bilen også andre tider på døgnet - uten at jeg helt ser hvorfor.


Nå har jeg aldri hørt om tommestokk trikset, og finner det ikke innlysende hvordan en tommestokk skal være nyttig i denne sammenhengen, men å lytte - det kan jeg alltids klare.

1996 Saab 900 S 2.0i
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
*sikle*Daniel N683 skrev:om bilen har vært registrert over 10 år i norge, betales det ikke avgifter på effektøkning
Hnngh... Don't do this to me!

Er det mye jobb da? Må hele motoren byttes, eller kan man klaske på en dings her og en dippedutt der? Og vil en over gjennomsnittet bilteknisk kyndig far med tilgang til verksted lette jobben, eller er det en jobb for spesialister uansett?
1996 Saab 900 S 2.0i
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Du bør ha en komplett donorbil for å gjøre det og bytte over ledningsnettet/motor fra denne. Mye jobb og lite å spare på det istedenfor å selge den du har og kjøpe en med turbo.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
Re: Mystisk lyd fra motor på NG900
Denne "metallisk vibrasjon" kan være ventiltikking, det er "normalt" på kald motor.henrikwl skrev:Jeg har lagt merke til en rar lyd i fra motoren som kommer og går etter kaldstart og vedvarer til motoren blir varm. Det kan best beskrives som en "metallisk vibrasjon", og jeg kjenner den godt i pedalene, spesielt gasspedalen. Lyden er relativt høyfrekvent i forhold til lyder som vanlivis kommer fra et motorrom, og later til å være relatert til turtall og/eller klutsjbruk - men jeg er ikke 100% sikker på dette.
Har noen en idé om hva det kan være?
Motoren er for øvrig en 2.0i.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Hjelp!
Ja, da tror jeg jeg greier meg uten turboen inntil videre. Ga 65 høvdinger for bilen og den er i veldig god stand, så jeg tror nok jeg beholder den.
Men så var det denne mystiske lyden da.
Kan det være noe pumpe-greier nedi der som ikke liker seg etter en kald natt? Oljepumpe, bensinpumpe, snekkedyse, hysejekk, fustasjopphengsforkoblinger eller lignende? 

Men så var det denne mystiske lyden da.


1996 Saab 900 S 2.0i
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Mystisk lyd fra motor på NG900
Mitt tips også, dersom du ikke hadde kjent det i pedalene! Sikker på at vibrasjonene forsvinner når lyden forsvinner? Er ikke ventiltrykkere i kombinasjon med et dårlig moterfeste da?Macgeier skrev: Denne "metallisk vibrasjon" kan være ventiltikking, det er "normalt" på kald motor.
Gjør som Eskil sier og lytt med en tommestokk, eller kjøp et stetoskop. Stetoskop har Biltema til ca 80 kroner.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Ja, vibrasjoner og lyd henger sammen, det er jeg rimelig sikker på. Vibrasjonen kiler godt i høyrefoten, så jeg hadde merket det hvis den var der hele tiden. 
Jeg begynner å slippe ut klutsjen mens jeg gir gass, og hvis jeg er litt for "røff" og turtallet slipper langt nok ned (ikke så veldig langt ned, egentlig - det er aldri snakk om at motoren holder på å kveles) kommer lyden og vibrasjonen. Den vedvarer da til jeg har fått klutsjen helt ut, hvorpå den svinger i takt med turtallet til det er stabilisert. Den er nok koblet til lavt turtall, for hvis jeg "gir jernet" hører jeg den aldri. Det er i forbindelse med krypkjøring den forekommer.

Jeg begynner å slippe ut klutsjen mens jeg gir gass, og hvis jeg er litt for "røff" og turtallet slipper langt nok ned (ikke så veldig langt ned, egentlig - det er aldri snakk om at motoren holder på å kveles) kommer lyden og vibrasjonen. Den vedvarer da til jeg har fått klutsjen helt ut, hvorpå den svinger i takt med turtallet til det er stabilisert. Den er nok koblet til lavt turtall, for hvis jeg "gir jernet" hører jeg den aldri. Det er i forbindelse med krypkjøring den forekommer.
1996 Saab 900 S 2.0i
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander