9000 cd 2.0L Pr?vd alt, - starter ikke. Hjelp!Det kommer gni

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Haakonef

9000 cd 2.0L Prøvd alt, - starter ikke. Hjelp!Det kommer gni

Legg inn av Haakonef » 02 apr 2004, 13:30

Vet det ikke er turbo, men satser likevel på at det er en her som kanskje kan hjelpe meg.
Har en '89 9000 cd med 2 liter. Den stoppet plutselig å tenne under normal kjøring og ville ikke starte igjen.
Har byttet alt, Tennplugger, pluggkabler, fordelerlokk, rotor, coil, tenningsmodul og hall-giver. :?
Det kommer gnist fra coil til fordelerlokk og coil er målt med riktig spenning. Når det legges + direkte fra batteriet til coil er det også gnist på plugger, men det høres også et tydelig klikk fra et eller annet sted nede i motoren. Men starter, DET gjør den ikke !
Er det noen som har vært borti problemet / har noen tips til hva som kan være feil ?? Ring meg gjerne på telefon eller send mail på: haakon@boligeksperten.no

Håkon
40 29 12 16

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 02 apr 2004, 14:25

Får'n bensin da?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 02 apr 2004, 14:50

Det er vanlig at bensinpumpa tar kveld brått og uventet på slike biler. Men du har vel sjekket om den får bensin før du skiftet alt i tenningen ?
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

macgeier

Re: 9000 cd 2.0L Prøvd alt, - starter ikke. Hjelp!Det kommer

Legg inn av macgeier » 02 apr 2004, 15:07

Haakonef skrev: Når det legges + direkte fra batteriet til coil er det også gnist på plugger, men det høres også et tydelig klikk fra et eller annet sted nede i motoren.
Håkon
40 29 12 16
Kan det være noe så enkelt som innslaget i startmotoren?
Dreier starteren motoren rundt, eller sier det bare "klikk" som du antyder?

Hvis dette er tilfelle, ta en skiftenøkkel/ stålrør eller hammer og kakk på startmotoren, mulig dette gjør susen?

haakonef

Legg inn av haakonef » 02 apr 2004, 16:39

Har sjekket bensintilførsel og startmotoren drar rundt og alt er tilsynelatende greit. Og i og med at det er gnist fra coil så burde den jo kunne føre den videre til pluggene. Har også forsøkt med startgass for å se om det var bensin men ikke antydning til tenning. Pluggene ble skiftet og var ikke nevneverdig sotet/ekstra våte..

Håkon
Still wondering

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 02 apr 2004, 20:07

Ville testet om du har gnst helt ut til plugga. Kan jo være at coilen gir for lite.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Gjest

Legg inn av Gjest » 02 apr 2004, 22:06

Børre N17 skrev:Ville testet om du har gnst helt ut til plugga. Kan jo være at coilen gir for lite.
Den er testet, men jeg kommer til å bytte den imorgen uansett, for å være på den sikre siden. Men, da vi målte den ga den riktig spenning.

Noen som vet om noen i Oslo vest / Drammens-området som er guruer på dette ? Aeroauto på Billingstad anslo ihvertfall 5 timer med feilsøking, så det hørtes ikke veldig fristende ut!


Håkon
Rådvill

haakonef

Legg inn av haakonef » 03 apr 2004, 18:00

Ny info:
Ny coil er montert uten resultat.. Testet med prøvelampe lyser det på begge polene med tenningen på. Skal det gjeøre det ??
I håndboken refereres det til en "tenningspulsforsterker" som skal sitte bak hanskerommet. Noen som har peiling på hvor eksakt den sitter ?

Håkon

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 03 apr 2004, 20:06

Også kalt effekt steg, som også kan sørge for brå død.. Sitter på v.side i motorrommet sett i kjøreretning.



Bilde
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 apr 2004, 19:04

Hei..

saken som Børre beskriver her tok kvelden på min bil.. Testet med en fra en 900, bil gikk igjen.. Btw. var dette 3 dager før bensinpumpa tok kvelden (Takker til speedparts for rimelige priser... :) )
Styrer med DAB og AUX

Haakonef

Legg inn av Haakonef » 13 apr 2004, 08:26

Underet har skjedd ! :D
Etter å ha skiftet tilbake til den orginale tenningsmodulen (eller effektleddet) startet bilen!
Eneste problem nå er at det virker som om tenningen "hopper over et par hakk" , men det skjer kun ved nedgiring og/eller akselreaksjon ut av høyresvinger (!), ved rolig og jevnt gasspådrag går den fint. Det er kun når man prøver å gi på i høyresvingene at det skjer. Blir litt inkonsekvent kjørestil av sånt..
Takker for nyttige innspill, godt å vite at det finnes slike steder som dette!

Håkon

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 13 apr 2004, 16:42

Har hatt problemer med effektsteget jeg å, bilen var helt død til ett om natta før regbesiktning.. :-x
Det med høyresvinger...sitter alt skikkelig fast? ingen løse ledninger på coil/eff.steg?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar