Blårøyk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Leo2
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 12 aug 2007, 19:24

Blårøyk

Legg inn av Leo2 » 12 okt 2007, 20:47

Når jeg lar bilen trille i gir i nedoverbakker har den en tendens til å blåse ut litt blårøyk ved nytt gasspådrag, er dette unormalt eller bare et DUMT spørsmål





LÆR AV ANDRES FEIL, DINE EGNE KAN KOSTE DEG LIVET
LEOPARD2a4 som firmabil
SAAB 9000i 16v-86 som pendlerbil
VW GOLF TDI 4motion-03

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 12 okt 2007, 21:08

Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 12 okt 2007, 21:22

Er vel noe som gjør at det kommer nevneverdig mye olje inni forbrenningen, som feks ventiltetninger, stempelringer eller noe sånn...

Bruker bilen unormalt mye olje?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Leo2
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 12 aug 2007, 19:24

Legg inn av Leo2 » 12 okt 2007, 21:42

Bilen er ny for meg men forrige eier (stefar) sier det er normalt for bruk
LEOPARD2a4 som firmabil
SAAB 9000i 16v-86 som pendlerbil
VW GOLF TDI 4motion-03

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 12 okt 2007, 21:44

EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 okt 2007, 21:58

Vegard Skaten skrev:
EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....


Vegard
Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...

Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...

Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....

men se på pluggene dine først :wink: legg gjerne ut bilde her på forumet oxo :wink:

Brukeravatar
Leo2
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 12 aug 2007, 19:24

Legg inn av Leo2 » 12 okt 2007, 22:00

Det skal bli gjort....
LEOPARD2a4 som firmabil
SAAB 9000i 16v-86 som pendlerbil
VW GOLF TDI 4motion-03

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 12 okt 2007, 22:42

Surbotaab N369 skrev:
Vegard Skaten skrev:
EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....


Vegard
Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...

Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...

Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....

men se på pluggene dine først :wink: legg gjerne ut bilde her på forumet oxo :wink:
Pluggane vil vera oljete om olja kjem inn gjennom ventiltetning/stempelfjør og....Treng ikkje vera toppakning om dei er oljete.
Kontroller også veivhusventilasjon, at den er open og det er gjennomstrømning. For høgt trykk i veivhus kan også føra til oljeforbruk/blårøyk...


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 12 okt 2007, 22:45

Jeg vil tror det er en/flere ventil tettning(er), akkurat sånn du forklarer det med å motorbremse ned en bakke, for så å gi på, er nøyaktig det vi lærte på skolen at var en grei måte å sjekke om det var dårlige ventiltettninger.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Leo2
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 12 aug 2007, 19:24

Legg inn av Leo2 » 12 okt 2007, 22:50

P3t3r skrev:Jeg vil tror det er en/flere ventil tettning(er), akkurat sånn du forklarer det med å motorbremse ned en bakke, for så å gi på, er nøyaktig det vi lærte på skolen at var en grei måte å sjekke om det var dårlige ventiltettninger.

Snakker vi om mye penger/arbeid her??
LEOPARD2a4 som firmabil
SAAB 9000i 16v-86 som pendlerbil
VW GOLF TDI 4motion-03

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 13 okt 2007, 00:26

Kan vel ikke si noe annet enn ja... :roll:

Men viss du har en kompis med litt peiling så skal ikke det vere noe problem og gjøre selv, overhaling av topper er ikke så gale :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 13 okt 2007, 00:56

Ventiltetningane kan skiftast med toppen på....Trykkluft i sylindrane 8)


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 okt 2007, 10:07

Vegard Skaten skrev:
Surbotaab N369 skrev:
Vegard Skaten skrev: Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....


Vegard
Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...

Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...

Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....

men se på pluggene dine først :wink: legg gjerne ut bilde her på forumet oxo :wink:
Pluggane vil vera oljete om olja kjem inn gjennom ventiltetning/stempelfjør og....Treng ikkje vera toppakning om dei er oljete.
Kontroller også veivhusventilasjon, at den er open og det er gjennomstrømning. For høgt trykk i veivhus kan også føra til oljeforbruk/blårøyk...


Vegard
Yepps :wink:

Men føst må en se om det er på en eller flere syl :wink:

Svar