Blårøyk
Moderator: Moderatorer
Blårøyk
Når jeg lar bilen trille i gir i nedoverbakker har den en tendens til å blåse ut litt blårøyk ved nytt gasspådrag, er dette unormalt eller bare et DUMT spørsmål
LÆR AV ANDRES FEIL, DINE EGNE KAN KOSTE DEG LIVET
LÆR AV ANDRES FEIL, DINE EGNE KAN KOSTE DEG LIVET
LEOPARD2a4 som firmabil
SAAB 9000i 16v-86 som pendlerbil
VW GOLF TDI 4motion-03
SAAB 9000i 16v-86 som pendlerbil
VW GOLF TDI 4motion-03
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...Vegard Skaten skrev:Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Vegard
Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...
Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....
men se på pluggene dine først


- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Pluggane vil vera oljete om olja kjem inn gjennom ventiltetning/stempelfjør og....Treng ikkje vera toppakning om dei er oljete.Surbotaab N369 skrev:Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...Vegard Skaten skrev:Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Vegard
Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...
Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....
men se på pluggene dine førstlegg gjerne ut bilde her på forumet oxo
Kontroller også veivhusventilasjon, at den er open og det er gjennomstrømning. For høgt trykk i veivhus kan også føra til oljeforbruk/blårøyk...
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Jeg vil tror det er en/flere ventil tettning(er), akkurat sånn du forklarer det med å motorbremse ned en bakke, for så å gi på, er nøyaktig det vi lærte på skolen at var en grei måte å sjekke om det var dårlige ventiltettninger.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
P3t3r skrev:Jeg vil tror det er en/flere ventil tettning(er), akkurat sånn du forklarer det med å motorbremse ned en bakke, for så å gi på, er nøyaktig det vi lærte på skolen at var en grei måte å sjekke om det var dårlige ventiltettninger.
Snakker vi om mye penger/arbeid her??
LEOPARD2a4 som firmabil
SAAB 9000i 16v-86 som pendlerbil
VW GOLF TDI 4motion-03
SAAB 9000i 16v-86 som pendlerbil
VW GOLF TDI 4motion-03
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
YeppsVegard Skaten skrev:Pluggane vil vera oljete om olja kjem inn gjennom ventiltetning/stempelfjør og....Treng ikkje vera toppakning om dei er oljete.Surbotaab N369 skrev:Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...Vegard Skaten skrev: Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....
Vegard
Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...
Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....
men se på pluggene dine førstlegg gjerne ut bilde her på forumet oxo
Kontroller også veivhusventilasjon, at den er open og det er gjennomstrømning. For høgt trykk i veivhus kan også føra til oljeforbruk/blårøyk...
Vegard

Men føst må en se om det er på en eller flere syl
