9000???

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
rakafisk
Innlegg: 26
Registrert: 13 okt 2007, 19:48

9000???

Legg inn av rakafisk » 13 okt 2007, 20:48

Hei!

Vurderer sterkt å kjøpe meg en 9000cs(e), helst med turbo. Tenkte på en 1995 modell eller eldre på grunn av omregisteringen.
Er dette en "problemfri" bil med tanke på reprasjoner og rust, og hva må jeg se etter av feil? Kom gjerne med kommentarer og anbefalninger dere med erfaring !!
NB Hvordan er denne type bil med automatgir?
På forhånd takk!!

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 14 okt 2007, 09:40

Rust i dører er ganske vanlig på 9000, eller SAAB generelt etter hva jeg har hørt.

Tennkassett og bensinpumpe er vel det som stopper disse bilene. Pumpa koster 1200 og tennkassetten koster 2700 hos SAAB. Meld deg inn i STCN og få rabatter hos Speedparts. Jeg betalte 2100 for min tennkasset, og da var den levert på jobben min 24 timer etter jeg bestilte den. (Oslo - Nord-norge)

Jeg er på min andre 9000 nå, og jeg er kjempe fornøyd. Min første var en 87 med 2.0 sugemotor med mye feil og enda mer sjel. Bilen jeg har nå er en 96 9000. Den årgangen av 9000 skulle vist være den mest driftsikre, ifølge folk på dette forumet og folka på SAAB.

Bilen var opprinnelig en 2 liters lavtrykksturbo på 150 hester, men steg 1 chip fra Speedparts økte det til 225, og nå går bilen som et uvær. Ca 7000 for steg 1 pakken.

Tror ikke du blir skuffet om du kjøper deg en 9000. Fantastisk bil, god og kjøre, sikker, kvalitetsfølelse så det holder, driftsikre og fin å se på.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

rakafisk
Innlegg: 26
Registrert: 13 okt 2007, 19:48

Legg inn av rakafisk » 14 okt 2007, 10:49

Hvordan er disse bilene med tanke på bensinforbruk?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 14 okt 2007, 11:05

rakafisk skrev:Hvordan er disse bilene med tanke på bensinforbruk?
Det spørs jo akkurat hvilken motor du velger og så klart hvor tung gassfoten er det, men eksempelvis pleier jeg å kjøre min 2,3T godt under literen på "blandet" kjøring.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 14 okt 2007, 13:32

Rust i dører er ikke noe stort problem etter -94,da dørene ble galvaniseri i nedre del. Har likevel sett at lakken kan slippe pga steinsprut helt framme mot forhjula,så vær oppmerksom på det. Videre er sjermbuene bak utsatt. Hvis det begynner å komme bobler i lakken under skjermbuelista er det fare på ferde.. :wink:

Ville satset på en M94 eller nyere,da får du Trionic 5.5 (motorstyringssystem). Bedre drivstofføkonomi, fler muligheter med trim dersom det er et tema :)

Når det gjelder automat har jeg ikke noe å utsette på det egentlig. Hadde en M95 9000 2,3T (200hk) med automat jeg kjørte på ca 80kkm. Girer pent, og med såpass mye hk/Nm blir den ikke slapp som med en liten motor. Det eneste du bør tenke på er begrensinger med trim. Kassa tåler ikke mer enn ca 260hk/370Nm... Momentbegrensing på 1. og 2.gir er ett must,og det gjelder å spare den for lyskryssrace... Men bortsett fra det er det en konge langturbil, fin i by/køkjøring, men noen racerbil med automat er den ikke..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 14 okt 2007, 17:34

Har min andre 9000 Turbo. Den første var en 87-mod 2.0t. Min nåværende en 92-mod 2.3t. Har vært stort sett problemfri. Har nettopp måttet skifte bensinpumpe. (kostet ca. 1000,- på Speedparts). Har også pusset bort litt rust på dørbladene i sommer. Rust ikke noe problem så lenge man passer godt på bilene. Ellers hadde 87-mod en lekkasje i varmeapparat-registret. Hadde inntrykk av at dette var et vanlig problem på de tidlige modellene i alle fall. Sjekk at AC er i orden hvis den er utstyrt med det. Veldig mye bil og motor for pengene med masse utstyr selv etter dagens standard. Fantastisk å kjøre. Min bil bruker ca. 0.8 l/mil på langkjøring og rundt literen på småkjøring. Synes ikke det er mye med tanke på 225 HK.

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 14 okt 2007, 20:39

audun-eg skrev:Min bil bruker ca. 0.8 l/mil på langkjøring og rundt literen på småkjøring. Synes ikke det er mye med tanke på 225 HK.
Er akkurat det samme min ligger på, samme effektuttak. Jeg har fått den ned i 0,69 ifølge SID, men da kjørte jeg som en gammel gammel mann, å det var ikke morsomt :P
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 15 okt 2007, 12:12

Pasient N657 skrev:
audun-eg skrev:Min bil bruker ca. 0.8 l/mil på langkjøring og rundt literen på småkjøring. Synes ikke det er mye med tanke på 225 HK.
Er akkurat det samme min ligger på, samme effektuttak. Jeg har fått den ned i 0,69 ifølge SID, men da kjørte jeg som en gammel gammel mann, å det var ikke morsomt :P
He he. Har også vært nede i 0.75, men som du sier; ikke særlig morsomt :wink:

rakafisk
Innlegg: 26
Registrert: 13 okt 2007, 19:48

Legg inn av rakafisk » 15 okt 2007, 18:43

Bensinforbruket høres jo slettes ikke verst ut med tanke på størrelsen på bilen. Jeg kommer til å bruke min veldig mye småkjøring i jobben, sjelden oppi mere en 60-70km kansje.... Tror dere den da kan gå på rundt literen med "vettu" kjøring... ?

Drømmer også litt om automat, hvor stor innvirkning har dette med tanke på forbruket?

Takk for mange gode tips så langt:-)

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 15 okt 2007, 20:53

Har ikke hatt automat, men regner med at bensinforbruket blir noe høyere slik det blir på alle biler. Hvis du lar bilen få en lengre tur innimellom med litt "utblåsning", så er det ingen grunn til at du ikke skal greie å holde den rundt literen på slik kjøring. Kanskje litt over med automat.

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 15 okt 2007, 21:26

På kortkjøring lå jeg på ca 1,1 med automat. Dvs mange turer under 5km. På langkjøring var det ikke noe problem å kjøre ned mot 0.8, selv om det ble en og annen forbikjøring.. Men regn med ca literen du.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Svar