9000???
Moderator: Moderatorer
9000???
Hei!
Vurderer sterkt å kjøpe meg en 9000cs(e), helst med turbo. Tenkte på en 1995 modell eller eldre på grunn av omregisteringen.
Er dette en "problemfri" bil med tanke på reprasjoner og rust, og hva må jeg se etter av feil? Kom gjerne med kommentarer og anbefalninger dere med erfaring !!
NB Hvordan er denne type bil med automatgir?
På forhånd takk!!
Vurderer sterkt å kjøpe meg en 9000cs(e), helst med turbo. Tenkte på en 1995 modell eller eldre på grunn av omregisteringen.
Er dette en "problemfri" bil med tanke på reprasjoner og rust, og hva må jeg se etter av feil? Kom gjerne med kommentarer og anbefalninger dere med erfaring !!
NB Hvordan er denne type bil med automatgir?
På forhånd takk!!
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Rust i dører er ganske vanlig på 9000, eller SAAB generelt etter hva jeg har hørt.
Tennkassett og bensinpumpe er vel det som stopper disse bilene. Pumpa koster 1200 og tennkassetten koster 2700 hos SAAB. Meld deg inn i STCN og få rabatter hos Speedparts. Jeg betalte 2100 for min tennkasset, og da var den levert på jobben min 24 timer etter jeg bestilte den. (Oslo - Nord-norge)
Jeg er på min andre 9000 nå, og jeg er kjempe fornøyd. Min første var en 87 med 2.0 sugemotor med mye feil og enda mer sjel. Bilen jeg har nå er en 96 9000. Den årgangen av 9000 skulle vist være den mest driftsikre, ifølge folk på dette forumet og folka på SAAB.
Bilen var opprinnelig en 2 liters lavtrykksturbo på 150 hester, men steg 1 chip fra Speedparts økte det til 225, og nå går bilen som et uvær. Ca 7000 for steg 1 pakken.
Tror ikke du blir skuffet om du kjøper deg en 9000. Fantastisk bil, god og kjøre, sikker, kvalitetsfølelse så det holder, driftsikre og fin å se på.
Tennkassett og bensinpumpe er vel det som stopper disse bilene. Pumpa koster 1200 og tennkassetten koster 2700 hos SAAB. Meld deg inn i STCN og få rabatter hos Speedparts. Jeg betalte 2100 for min tennkasset, og da var den levert på jobben min 24 timer etter jeg bestilte den. (Oslo - Nord-norge)
Jeg er på min andre 9000 nå, og jeg er kjempe fornøyd. Min første var en 87 med 2.0 sugemotor med mye feil og enda mer sjel. Bilen jeg har nå er en 96 9000. Den årgangen av 9000 skulle vist være den mest driftsikre, ifølge folk på dette forumet og folka på SAAB.
Bilen var opprinnelig en 2 liters lavtrykksturbo på 150 hester, men steg 1 chip fra Speedparts økte det til 225, og nå går bilen som et uvær. Ca 7000 for steg 1 pakken.
Tror ikke du blir skuffet om du kjøper deg en 9000. Fantastisk bil, god og kjøre, sikker, kvalitetsfølelse så det holder, driftsikre og fin å se på.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det spørs jo akkurat hvilken motor du velger og så klart hvor tung gassfoten er det, men eksempelvis pleier jeg å kjøre min 2,3T godt under literen på "blandet" kjøring.rakafisk skrev:Hvordan er disse bilene med tanke på bensinforbruk?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Rust i dører er ikke noe stort problem etter -94,da dørene ble galvaniseri i nedre del. Har likevel sett at lakken kan slippe pga steinsprut helt framme mot forhjula,så vær oppmerksom på det. Videre er sjermbuene bak utsatt. Hvis det begynner å komme bobler i lakken under skjermbuelista er det fare på ferde..
Ville satset på en M94 eller nyere,da får du Trionic 5.5 (motorstyringssystem). Bedre drivstofføkonomi, fler muligheter med trim dersom det er et tema
Når det gjelder automat har jeg ikke noe å utsette på det egentlig. Hadde en M95 9000 2,3T (200hk) med automat jeg kjørte på ca 80kkm. Girer pent, og med såpass mye hk/Nm blir den ikke slapp som med en liten motor. Det eneste du bør tenke på er begrensinger med trim. Kassa tåler ikke mer enn ca 260hk/370Nm... Momentbegrensing på 1. og 2.gir er ett must,og det gjelder å spare den for lyskryssrace... Men bortsett fra det er det en konge langturbil, fin i by/køkjøring, men noen racerbil med automat er den ikke..

Ville satset på en M94 eller nyere,da får du Trionic 5.5 (motorstyringssystem). Bedre drivstofføkonomi, fler muligheter med trim dersom det er et tema

Når det gjelder automat har jeg ikke noe å utsette på det egentlig. Hadde en M95 9000 2,3T (200hk) med automat jeg kjørte på ca 80kkm. Girer pent, og med såpass mye hk/Nm blir den ikke slapp som med en liten motor. Det eneste du bør tenke på er begrensinger med trim. Kassa tåler ikke mer enn ca 260hk/370Nm... Momentbegrensing på 1. og 2.gir er ett must,og det gjelder å spare den for lyskryssrace... Men bortsett fra det er det en konge langturbil, fin i by/køkjøring, men noen racerbil med automat er den ikke..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Har min andre 9000 Turbo. Den første var en 87-mod 2.0t. Min nåværende en 92-mod 2.3t. Har vært stort sett problemfri. Har nettopp måttet skifte bensinpumpe. (kostet ca. 1000,- på Speedparts). Har også pusset bort litt rust på dørbladene i sommer. Rust ikke noe problem så lenge man passer godt på bilene. Ellers hadde 87-mod en lekkasje i varmeapparat-registret. Hadde inntrykk av at dette var et vanlig problem på de tidlige modellene i alle fall. Sjekk at AC er i orden hvis den er utstyrt med det. Veldig mye bil og motor for pengene med masse utstyr selv etter dagens standard. Fantastisk å kjøre. Min bil bruker ca. 0.8 l/mil på langkjøring og rundt literen på småkjøring. Synes ikke det er mye med tanke på 225 HK.
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Er akkurat det samme min ligger på, samme effektuttak. Jeg har fått den ned i 0,69 ifølge SID, men da kjørte jeg som en gammel gammel mann, å det var ikke morsomtaudun-eg skrev:Min bil bruker ca. 0.8 l/mil på langkjøring og rundt literen på småkjøring. Synes ikke det er mye med tanke på 225 HK.

Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
He he. Har også vært nede i 0.75, men som du sier; ikke særlig morsomtPasient N657 skrev:Er akkurat det samme min ligger på, samme effektuttak. Jeg har fått den ned i 0,69 ifølge SID, men da kjørte jeg som en gammel gammel mann, å det var ikke morsomtaudun-eg skrev:Min bil bruker ca. 0.8 l/mil på langkjøring og rundt literen på småkjøring. Synes ikke det er mye med tanke på 225 HK.

Bensinforbruket høres jo slettes ikke verst ut med tanke på størrelsen på bilen. Jeg kommer til å bruke min veldig mye småkjøring i jobben, sjelden oppi mere en 60-70km kansje.... Tror dere den da kan gå på rundt literen med "vettu" kjøring... ?
Drømmer også litt om automat, hvor stor innvirkning har dette med tanke på forbruket?
Takk for mange gode tips så langt:-)
Drømmer også litt om automat, hvor stor innvirkning har dette med tanke på forbruket?
Takk for mange gode tips så langt:-)
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
På kortkjøring lå jeg på ca 1,1 med automat. Dvs mange turer under 5km. På langkjøring var det ikke noe problem å kjøre ned mot 0.8, selv om det ble en og annen forbikjøring.. Men regn med ca literen du.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)