Drivaksler
Moderator: Moderatorer
Drivaksler
Driver å skifter girkasse på min 85 900 T16. Derfor må jeg har ut motoren, men etter å ha løsnet alt så stopper det i en ting, nemlig drivakslene. Går det ann å dele de på midten eller må jeg ta med både de ytre og de indre drivleddene? Virker vanskelig å få de helt ut. Noen som kan hjelpe meg?
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Ta ut den ene drivakselen og legg den til side. Så skal det gå an å skyve motoren sideveis slik at den andre drivakselen smetter ut, og du kan løfte ut motoren.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Og boltene under skiva er de to om holder nedre opphengskule på plass. Med de løse kan du "vippe opp" hele navet nedentil og akslingen går utover. Jeg finner det enklest å ta begge sider, er jo ikke mye skruing uansett..alex_ander3@hotmail.com skrev:du tar av hjulet på høyre side. tar av boltene under skiva. Så drar du ut drivakselen ut av den indre drivknuta. hvis det ikke er lett å løfte opp motoren nå, gjør du det samme på andre siden. lykke til!

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
Kilen i girstangoverføringa kan være et h....te å få av! Lettere å løsne klammeret som sitter der isteden. Legg inn 4 gear, løsne klammeret, gi gearspaken et bestemt slag fremover, mot 3 gir, så løsner den. NB man må være forsiktig når man løfter ut motoren da, så overføringa ikke tar borti noe, og når man setter allt på plass igjen, så må man som regel justere litt på gearoverføringa før allt passer.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Løsne det klammeret som sitter der ja. Det er absolutt det enkleste. Overføringa sklir enkelt i fra hverandre.
Justering gjøres ved å sette girspaken i tredje gir å låse den der i det hullet foran girstanga. (5mm hull.) pluss å sette girkassa i tredje gir å låse den der med en splint. Så er det bare å skru sammen den klemma som du skrudde av, da skal allt være i skjønneste orden
Justering gjøres ved å sette girspaken i tredje gir å låse den der i det hullet foran girstanga. (5mm hull.) pluss å sette girkassa i tredje gir å låse den der med en splint. Så er det bare å skru sammen den klemma som du skrudde av, da skal allt være i skjønneste orden

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Hvis du skal beholde bilen så slipper du den ikke ned på hjula med nedre bærekule løs... Da lar du bilen stå på bukker og heller drar ut drivakselen . Jeg personlig liker heller å ta av den øverste bærekula, for da detter hele navet ned av seg selv, i stedet for at du å løfte det opp..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18