Drivaksler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Kongerud

Drivaksler

Legg inn av Kongerud » 03 apr 2004, 16:37

Driver å skifter girkasse på min 85 900 T16. Derfor må jeg har ut motoren, men etter å ha løsnet alt så stopper det i en ting, nemlig drivakslene. Går det ann å dele de på midten eller må jeg ta med både de ytre og de indre drivleddene? Virker vanskelig å få de helt ut. Noen som kan hjelpe meg?

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 03 apr 2004, 17:40

Ta ut den ene drivakselen og legg den til side. Så skal det gå an å skyve motoren sideveis slik at den andre drivakselen smetter ut, og du kan løfte ut motoren.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 03 apr 2004, 19:45

du tar av hjulet på høyre side. tar av boltene under skiva. Så drar du ut drivakselen ut av den indre drivknuta. hvis det ikke er lett å løfte opp motoren nå, gjør du det samme på andre siden. lykke til!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 03 apr 2004, 19:56

alex_ander3@hotmail.com skrev:du tar av hjulet på høyre side. tar av boltene under skiva. Så drar du ut drivakselen ut av den indre drivknuta. hvis det ikke er lett å løfte opp motoren nå, gjør du det samme på andre siden. lykke til!
Og boltene under skiva er de to om holder nedre opphengskule på plass. Med de løse kan du "vippe opp" hele navet nedentil og akslingen går utover. Jeg finner det enklest å ta begge sider, er jo ikke mye skruing uansett.. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

hanankjos

Legg inn av hanankjos » 03 apr 2004, 22:49

det er absolutt lettest å bare løsne skruene til opphengskula på begge sider, man trenger jo ikke å dra de så voldsomt langt ut for at det skal løsne.. har akkurat gjort det samme selv. men hvordan får du i frahverandre den helsikes girstangoverføringa??

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 04 apr 2004, 00:13

Girstangoverføringa er festa med ein liten kile med mutter på. Denne går gjennom akslingen. Løys denne(kan vere vrien å få ut), og sett den i eit gir slik at akslingen dreg seg bakover. Då har du frigjort girstangoverføringa.
Saab 9-5 Vector Sport M05

Gjest

Legg inn av Gjest » 04 apr 2004, 07:47

Kilen i girstangoverføringa kan være et h....te å få av! Lettere å løsne klammeret som sitter der isteden. Legg inn 4 gear, løsne klammeret, gi gearspaken et bestemt slag fremover, mot 3 gir, så løsner den. NB man må være forsiktig når man løfter ut motoren da, så overføringa ikke tar borti noe, og når man setter allt på plass igjen, så må man som regel justere litt på gearoverføringa før allt passer.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 04 apr 2004, 09:29

Løsne det klammeret som sitter der ja. Det er absolutt det enkleste. Overføringa sklir enkelt i fra hverandre.
Justering gjøres ved å sette girspaken i tredje gir å låse den der i det hullet foran girstanga. (5mm hull.) pluss å sette girkassa i tredje gir å låse den der med en splint. Så er det bare å skru sammen den klemma som du skrudde av, da skal allt være i skjønneste orden :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Kongerud

Legg inn av Kongerud » 04 apr 2004, 16:26

Nå er motoren ute! Vi skudde ut boltene til bærekula så satte vi på hjula og slapp bilen ned. Da smatt de lett ut når vi løftet opp motoren. Men dette er kanskje ikke den lureste måten å gjøre det på når man skal beholde bilen senere? Dette var bare en bil som skulle vrakes. Takk for hjelpa a..

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 04 apr 2004, 18:35

Hvis du skal beholde bilen så slipper du den ikke ned på hjula med nedre bærekule løs... Da lar du bilen stå på bukker og heller drar ut drivakselen . Jeg personlig liker heller å ta av den øverste bærekula, for da detter hele navet ned av seg selv, i stedet for at du å løfte det opp..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar