9000 motor til RWD bil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 22 okt 2007, 02:03

Fant dette på STCS ang 4WD i Saab:
Clutch skrev:Jeg hadde planer om å gjøre dette - montere Q4- systemet i en Saab. Good news: Det går
Bad news: mye arbeid.

Chassiset på disse bilene er identisk helt bak til ca framkant av bakhjulene. Der er det noen skilnader:

Innfesting av langsgående bærearmer: omtrent samme geometri men andre bolthull (piece of cake)

Innfesting av bakre travers: Denne mangler helt i 9000. Innfestingen er 2 bolter på hver side helt ut mot hjulhuset. Burde kunne ordnes med minimal sveising.

Innfesting av støtdempere/fjæring: Her skiller 9000 og Alfa en god del. Alfan har uavhengig oppheng med mcperson fjærben. Her må det sveises, men karosseridelene er identisk med Lancia Thema og Fiat Croma så det er lett å få tak på deler.

Ellers må bensintanken byttes, siden den har en tunnell for mellomakselen.

Så kommer styringen av systemet, som fremdeles er nokså moderne: Kraftfordelingen styres elektronisk sammen med ABSen, altså ved slip vil det aktuelle hjulet bli bremset. Det betyr at du også må montere inn styrdon og hydraulisk enhet fra en Q4 (men systemet brukes også i andre biler, husker ikke hvilke akkurat nå.)

lådan kommer fra Getrag, og de leverer jo en hel del komponenter. Det kan være mulig at det finns andre versjoner som kan passe som tåler mere kraft.

Om du går inn på http://www.alfa168.de finner du noe informasjon.
9³ TurboX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 22 okt 2007, 02:29

Stemmer nok bra den infoen der men det forutsetter jo også at man benytter alfamotoren om man ikke får lagd en adapterplate som passer..
Skal man lage adapterplate så sliter man jo også med tverstillt motor ettersom motor og kasse da blir "bredere"... Et siste alternativ er jo da å kappe av litt av clutchhuset på alfakassa og sveise den sammen med clutchuset fra ei saabkasse.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 22 okt 2007, 13:45

Da oppfatter jeg det som at 2,3 fra nyere 9000 + Omega V6 gearkasse er et godt alternativ/utgangspunkt. Noen som vet betegnelsen på Opel kassa?? Er dette en Getrag??
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 30 okt 2007, 19:55

Kan det være denne kassa som passer???

Bilde
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 30 okt 2007, 20:46

Vad står det på lappen från hoggern?
Men det liknar dom R28 som jag har sett.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 31 okt 2007, 19:56

Jeg fant bildet på nett. På en "høggerside". Teksten der sier: Omega B, 1997, 2.5 ECOTEC. Er det noen som drar kjensel på fasongen/boltsikelen??
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 01 nov 2007, 01:56

snakka med en saab-kamerat i går (turbokai på forumet) og han hadde lest seg fram til at kassa fra omega b skal passe ja.. der var du nok heldig
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 11 nov 2007, 18:12

Er det slik at det kun er "kortmotoren" (94 og nyere) som passer på Omega kassa??
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 11 nov 2007, 20:11

ja er nok det.. det skal hvertfall være kortmotoren som passe på V6 kassa, og jeg får ikke en kortmotorkasse på langmotoren min ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 11 nov 2007, 22:17

Så sier svenskene også... Pokker.., jeg som hadde en '92 200HK på hånd. :evil:
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Svar