Clutch skrev:Jeg hadde planer om å gjøre dette - montere Q4- systemet i en Saab. Good news: Det går
Bad news: mye arbeid.
Chassiset på disse bilene er identisk helt bak til ca framkant av bakhjulene. Der er det noen skilnader:
Innfesting av langsgående bærearmer: omtrent samme geometri men andre bolthull (piece of cake)
Innfesting av bakre travers: Denne mangler helt i 9000. Innfestingen er 2 bolter på hver side helt ut mot hjulhuset. Burde kunne ordnes med minimal sveising.
Innfesting av støtdempere/fjæring: Her skiller 9000 og Alfa en god del. Alfan har uavhengig oppheng med mcperson fjærben. Her må det sveises, men karosseridelene er identisk med Lancia Thema og Fiat Croma så det er lett å få tak på deler.
Ellers må bensintanken byttes, siden den har en tunnell for mellomakselen.
Så kommer styringen av systemet, som fremdeles er nokså moderne: Kraftfordelingen styres elektronisk sammen med ABSen, altså ved slip vil det aktuelle hjulet bli bremset. Det betyr at du også må montere inn styrdon og hydraulisk enhet fra en Q4 (men systemet brukes også i andre biler, husker ikke hvilke akkurat nå.)
lådan kommer fra Getrag, og de leverer jo en hel del komponenter. Det kan være mulig at det finns andre versjoner som kan passe som tåler mere kraft.
Om du går inn på http://www.alfa168.de finner du noe informasjon.
9000 motor til RWD bil
Moderator: Moderatorer
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Fant dette på STCS ang 4WD i Saab:
9³ TurboX
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Stemmer nok bra den infoen der men det forutsetter jo også at man benytter alfamotoren om man ikke får lagd en adapterplate som passer..
Skal man lage adapterplate så sliter man jo også med tverstillt motor ettersom motor og kasse da blir "bredere"... Et siste alternativ er jo da å kappe av litt av clutchhuset på alfakassa og sveise den sammen med clutchuset fra ei saabkasse.
Skal man lage adapterplate så sliter man jo også med tverstillt motor ettersom motor og kasse da blir "bredere"... Et siste alternativ er jo da å kappe av litt av clutchhuset på alfakassa og sveise den sammen med clutchuset fra ei saabkasse.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen