Senkefjærer og Dempere på OG 9-3, anbefalinger
Moderator: Moderatorer
- quist
- 0.7 bar
- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Senkefjærer og Dempere på OG 9-3, anbefalinger
Setter opp en tråd for å sette litt fokus på hvilke senkefjærer og dempere dere andre anbefaler da jeg selv snart skal gå til anskaffelse av dette.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Enig med Anders i gule Koni! Er helt knall å kjøre med
Jeg har lesjøfors senkesett på min og er kjempe fornøyd med det. Senker litt mer enn HR og blir litt stivere. Så en del av komforten forsvinner. Vil du beholde mest mulig av komforten kjøper du HR. Men ønsker du en stivere og lavere bil velger du lesjøfors.
Har kjørt med begge og siden jeg kjører så lite med SAAB'en så funker lesjøfors bra. Men HR er også fine fjærer
Lykke til!

Har kjørt med begge og siden jeg kjører så lite med SAAB'en så funker lesjøfors bra. Men HR er også fine fjærer

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Kongerud, hva er konklusjonen din ang H&R vs lesjöfors?
Man kan ikke ha lesjöfors på en bil som skal kjøre mye?
Siger de og blir mykere? Er du helt sikker på at lesjöfors er stivere enn H&R?
Skal jo kjøpe meg nytt understell snart
Man kan ikke ha lesjöfors på en bil som skal kjøre mye?
Siger de og blir mykere? Er du helt sikker på at lesjöfors er stivere enn H&R?
Skal jo kjøpe meg nytt understell snart

Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Man kan fint ha lesjøfors på en bil man skal kjøre mye, men jeg hadde ikke kommet til å hatt det. Jeg merker så godt som ALLE slag i korsryggen når jeg kjører og bilen er liksom mer stumpete med lesjøfors.
HR syntes jeg på et vis er mer harmonisk, ell hva jeg skal si. Man kjenner ikke slaga i korsryggen like godt som på lesjøfors. Kan jo selvfølgelig ha noe med instillinger på dempere å gjøre også. Men BE_foto og jeg har nok prøvd de fleste kominasjoner nå. Han har HR, jeg Lesjøfors.
HR syntes jeg på et vis er mer harmonisk, ell hva jeg skal si. Man kjenner ikke slaga i korsryggen like godt som på lesjøfors. Kan jo selvfølgelig ha noe med instillinger på dempere å gjøre også. Men BE_foto og jeg har nok prøvd de fleste kominasjoner nå. Han har HR, jeg Lesjøfors.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Kjører begge med gule koni eller?
Hvor får jeg tak i lesjøfors, og er det sant at de siger etter en periode?
Også et siste dumt spørsmål;
til gjengjeld for at korsryggen din får gjennomgå, så er lesjøfors bedre på svingete(ikke fullt så humpete:P) veier, enn H&R (stivere?)?
Hvor får jeg tak i lesjøfors, og er det sant at de siger etter en periode?
Også et siste dumt spørsmål;
til gjengjeld for at korsryggen din får gjennomgå, så er lesjøfors bedre på svingete(ikke fullt så humpete:P) veier, enn H&R (stivere?)?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- be_foto N710
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 24 jun 2006, 18:05
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
- Kontakt:
Vi har Gule koni begge to, jeg syns ikke det er noe dårligere vei grep på min bil som det sitter H&R en på kongerud sin. Forselen er jo att Lesjøros er litt billigere. Men jeg vil ikke på stå att de er bedre på noen som helst måte.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Har jo hørt om cobra, men ikke noe særlig mer enn det heller.... Prøv da vel? Får du de billig så
Største forskjellen på HR & Lesjøfors er at bilen blir bitte litt lavere med lesjøfors... Så vidt man ser det. Kjøremessig er det hipp som happ! Nå har ikke jeg kjørt så hardt med HR som jeg har med lesjøfors, men det oppsettet er i alle fall meget bra til "inspirerende" kjøring.

Største forskjellen på HR & Lesjøfors er at bilen blir bitte litt lavere med lesjøfors... Så vidt man ser det. Kjøremessig er det hipp som happ! Nå har ikke jeg kjørt så hardt med HR som jeg har med lesjøfors, men det oppsettet er i alle fall meget bra til "inspirerende" kjøring.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Jeg har ikke kjørt mye med og9-3, men har erfaringer med forskjellige dempere på andre biler. Gule Koni er sportslige og fine når de er nye og strammet til passelig. Men de taper seg ekstremt fort, og etter min mening er de ubrukelige etter 2-3 år. Jeg har hatt gule koni på 2 stk 9k CSE, en og900 og en Opel. Gule Koni er så vidt jeg vet ikke tilpasset senkefjærer som senker særlig mer enn originale sportschassi (1-2 cm). Det kan godt være at det finnes Koni spesielt tilpasset senkesett, men hvis ikke er det ikke å anbefale, da utfjæringsstoppen til demperen skal være tilpasset fjærene.
Jeg har veldig tro på Bilstein sport dempere. Disse er tilpasset senkesett på 3-4 cm og er enormt mye stivere enn Gule Koni. Med HR senkesett får du vesentlig stivere fjærer, og de er litt for stive til Gule Koni etter min mening.
Demperne skal ta opp de dynamiske kreftene og fjærene de statiske. Det er svært viktig for kjøreegenskapene at demperne er hakket stivere enn fjærene. Hvis ikke vil demperne slite med å dempe bevegelsene til fjæra fordi den er kraftigste komponenten.
Jeg har veldig tro på Bilstein sport dempere. Disse er tilpasset senkesett på 3-4 cm og er enormt mye stivere enn Gule Koni. Med HR senkesett får du vesentlig stivere fjærer, og de er litt for stive til Gule Koni etter min mening.
Demperne skal ta opp de dynamiske kreftene og fjærene de statiske. Det er svært viktig for kjøreegenskapene at demperne er hakket stivere enn fjærene. Hvis ikke vil demperne slite med å dempe bevegelsene til fjæra fordi den er kraftigste komponenten.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Och för N'te gång, när man först har isär fjäderbenen fram på Ng900/Og9-3 så byter man topplagret på dom!
Det lagret kostar en dryg hundring per styck och är värda varenda krona om ett av dom gamla lagren skulle ryka efter några få mil.
Eller hur?
Lagren finns på Meca, Mekonomen, SpeedParts, Saab +++, men köp dom inte på Biltema.
Mvh
Det lagret kostar en dryg hundring per styck och är värda varenda krona om ett av dom gamla lagren skulle ryka efter några få mil.
Eller hur?
Lagren finns på Meca, Mekonomen, SpeedParts, Saab +++, men köp dom inte på Biltema.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
JA! Mitt røyk med en gang igjen og det er KJEDELIG å ta fra hverandre ALT igjen for å bytte det lagret til 100 krSaab900STCR skrev:Och för N'te gång, när man först har isär fjäderbenen fram på Ng900/Og9-3 så byter man topplagret på dom!
Det lagret kostar en dryg hundring per styck och är värda varenda krona om ett av dom gamla lagren skulle ryka efter några få mil.
Eller hur?
Mvh

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- quist
- 0.7 bar
- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Ett lite innlegg til her i tråden...
Har klaska denne på bilen min
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... f3abe65d00
En kraftigere anti roll bar bak. Ruller betraktelig mindre med rompa å kjennes mye mer rettningsbestemt hele bilen !
Har klaska denne på bilen min
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... f3abe65d00
En kraftigere anti roll bar bak. Ruller betraktelig mindre med rompa å kjennes mye mer rettningsbestemt hele bilen !
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund