Lav motortemperatur
Moderator: Moderatorer
Lav motortemperatur
Har en NG900 2.3liter som jeg hadde en lekkasje i kjølesystemet i sommer. Ble endel påfylling av rent vann inntil jeg fikk byttet slangen det var lekkasje i. Nå som det har blitt litt kaldere viser det seg at temperaturmåleren sjelden kommer skikkelig opp samtidig som bilen fort bruker 8.6l på langkjøring. Har fyllt på litt frostvæske, men tror kanskje jeg burde byttet ut alt. Noen som vet om dette har betydning for motortemperatur og bensinforbruk?
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Termostaten kostar 75,- kroner hos speedparts. Og det er ein enkel jobb som du bør klara sjølv
Ligg der som den øvre radiatorslangen går innpå toppen....
Vegard

Ligg der som den øvre radiatorslangen går innpå toppen....
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Hadde samme problem som deg.. På min var en temp. føler problemet
Sånn jeg har skjønt det så sitter det en i radiatoren som måler temp på kjølevannet. Er vel denne som gjør at vifta starter hvis jeg ikke husker feil. Også sitter det en på høyre side av toppen som er til temp.måleren inni bilen. Tror det endte med bytte av begge før min blei varm.

Sånn jeg har skjønt det så sitter det en i radiatoren som måler temp på kjølevannet. Er vel denne som gjør at vifta starter hvis jeg ikke husker feil. Også sitter det en på høyre side av toppen som er til temp.måleren inni bilen. Tror det endte med bytte av begge før min blei varm.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Inn på motorenAndersfo skrev:Hva menes med toppen? Er det der slangen går innpå motoren eller på toppen av radiatoren?

Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Toppen = topplokket = den delen av motoren som inneholder ventiler og kamaksler = øverst på motorenAndersfo skrev:Hva menes med toppen? Er det der slangen går innpå motoren eller på toppen av radiatoren?

Det er to temperaturgivere og en termokontakt. Den på radiatoren er en termokontakt og jorder releet til kjølevifta ved noen og 80-90 grader. Er den defekt så går vifta enten hele tiden eller ikke i det hele tatt. I tillegg er det giveren som motorstyringa bruker, den sitter også i toppen, og er skrudd gjennom innsugsmanifoilen.KongerudN344 skrev: Sånn jeg har skjønt det så sitter det en i radiatoren som måler temp på kjølevannet. Er vel denne som gjør at vifta starter hvis jeg ikke husker feil. Også sitter det en på høyre side av toppen som er til temp.måleren inni bilen. Tror det endte med bytte av begge før min blei varm.
Bytt termostat du, problemet er med 99% sannsynlighet den, og den er dessuten klart billigst. Motoren vil bli varm selv om en giver ikke virker (regner med at du ville merket det om kjølevifta går konstant), selv om du ikke vil få utslag på tempnåla dersom giveren til den er gåen.
Når motoren ikke blir varm så vil den også bruke mer bensin.
Sist redigert av Ingvar N629 den 08 nov 2007, 19:23, redigert 2 ganger totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hmm.. er vel ikke termokontakt på vifta på ng900? Er i allefall ikke på 9k fra M95.. På 9k så styres vifta av EDU (kjørekomputeren, den henter signal fra tempsensoren som sitter på enden av toppen) mens på ng900 så styres den vel av Twice (sentralelektronikken) om jeg nå ikke husker feil da...
Gjør som Ingvar sier å begynn med å skifte termostaten til kjøleveska du.
Gjør som Ingvar sier å begynn med å skifte termostaten til kjøleveska du.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ja du har rett i det Tor, slo opp i WISen, og det går via ICE, så da glemmer vi den.
Men TWICE kom vel først på 9-3, og på biler med TWICE er det DICE som styrer kjølevifta. Mye forkortelser her nå...
Men TWICE kom vel først på 9-3, og på biler med TWICE er det DICE som styrer kjølevifta. Mye forkortelser her nå...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Da har jeg byttet termostat og det virket som om temperaturmåleren kom nå ihvertfall opp på midten, mens den tidligere stod på ca. 35-40 et sted. Før jeg byttet var jeg ute og kjørte en tur og når jeg skulle sjekke frostvæsken fosset det over ekspansjonstanken når jeg skrudde opp. Er dette en indikator på at termostaten ikke fungerer som den skal eller at jeg har hatt på for mye frostvæske?
Etter at jeg byttet lot jeg bilen stå å gå i en ti minutter og da fosset det ikke over selv om motorene virket god og varm.
Etter at jeg byttet lot jeg bilen stå å gå i en ti minutter og da fosset det ikke over selv om motorene virket god og varm.
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Grunnen til at det fosser over når motoren er varm, er at vatnet utvider seg når det blir varmt, og det vil då bli trykk i kjølesystemet. Og dette trykket kjem ut når ein skrur av lokket....
Vegard
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Kjølevatnet har ofte ein temperatur som e øve kokepunktet i atmosfæretrykk (fri luft), men pga trykket i kjølesystemet vil det ikkje koka der. Men når du slepper ut trykket vil det koka....
Når termostaten er gåen er som regel temp'en for lav.
Vegard
Når termostaten er gåen er som regel temp'en for lav.
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"