turboras

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

turboras

Legg inn av Kjell N1179 » 23 nov 2007, 20:31

Hei hei.
Jeg skrev tidligre om eksos med blå farge som lukter ille og turbotrykk som nøkker. Fant flere feil i dag. Ganske sikker på at det er turboras. Venter på ny. Da jeg så under bilen i dag, var det masse olje søl på undersiden av turbo'n. Så og på pluggene, de var egentlig litt hvite.
Hvite plugger vil si? Går for magert?
Skrudde av avlastningsventilen/dumpventilen, kjente inne i trykkrøret at det var olje i det.
Og oppdaget en annen ting, jeg kan justere på dumpventilen. Ifra solft-hard. Er det justering på hvor tidlig den skal løse ut? Hvordan vet jeg at den er stilt riktig?
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 23 nov 2007, 21:02

Høres smertelig ut som en gåen turbo ja.
Kjenn litt på turbinbladene og kjenn etter slark i aksial og lagerretning.
Dumpventilen trenger du ikke bry deg om, hvis du ikke har mistanke om at den lekker eller trekker falskluft.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 23 nov 2007, 21:45

ja, er ganske så sikker på at det er turboras ja. :( Ok, skal ikke bry meg noe om den. Bare spurte siden jeg så at den var til å justeres!
Men er litt skremt over hvite plugger!
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 23 nov 2007, 23:04

Hvite plugger er nok et resultat av turboras:P Ikke bry deg om det. Avlastningsventilen er som regel best som den er fra før av;)

//J

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 24 nov 2007, 01:56

Vite plugger=för mager blandning.
Beror sällan på turboras, dom brukar vara svarta(sotiga) av bränd olja då.
Olja vid dumpen däremot, det är vanligt vid turboras.
Vart bor du?
Sänd mig ett Pm så får du mitt nr.
Det är några saker som måste göras samtidigt som du byter turbo!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 24 nov 2007, 15:50

Sende deg en melding. =)
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 24 nov 2007, 22:28

Låner tråden bittelitt :)

Har fått ulende turbo.... Høres nesten ut som en sirene. Ladetrykket har også sunket til rundt 0,8-0,9 bar i stedet for 1,3.
Når man akselererer hører det uler, og motoren mangler kraft.
På frontrøret (eksosen) ser det ut som det har rennt olje. Oljebrune striper nedover røret.

Er turboen på vei til å si takk for seg? :(
9³ TurboX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 24 nov 2007, 22:30

Joachim N370 skrev:Låner tråden bittelitt :)

Har fått ulende turbo.... Høres nesten ut som en sirene. Ladetrykket har også sunket til rundt 0,8-0,9 bar i stedet for 1,3.
Når man akselererer hører det uler, og motoren mangler kraft.
På frontrøret (eksosen) ser det ut som det har rennt olje. Oljebrune striper nedover røret.

Er turboen på vei til å si takk for seg? :(
Tja, ikke umulig det.. men har du sjekket noe så enkelt som f.eks avlastningsventilen?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 25 nov 2007, 01:15

hmm...
Oljebrune striper på exsosen, downpipen du menar?
Det är inte så att du har ett exsosläckage där då?
Då får man oxo rare lyder och mindre power.
Det är mycket fukt i lufta nu, så även i exsosen, så det kan vara det som runnit...
Fast på en bil med T5 så borde du fått "check engine" då...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar