"Ny" bil, alternativer: NG900 eller 93?
Moderator: Moderatorer
"Ny" bil, alternativer: NG900 eller 93?
Siden den gamle og900T8`en er slutt må jeg ha ny bil raskt.
Valget står mellom en 1994 NG900, manuell, 130hk (210.000km) eller en 1998 93 (130hk) 280.000 km.
Hvilken ville dere med erfaring fra moderne Saab`er valgt?
Har ikke sett på noen av dem ennå, kanskje imorgen.
Noen, med tips for svake punkt?
Har 93 motoren veivhusventilasjonsproblemer eller er det samme motor som NG900?
Valget står mellom en 1994 NG900, manuell, 130hk (210.000km) eller en 1998 93 (130hk) 280.000 km.
Hvilken ville dere med erfaring fra moderne Saab`er valgt?
Har ikke sett på noen av dem ennå, kanskje imorgen.
Noen, med tips for svake punkt?
Har 93 motoren veivhusventilasjonsproblemer eller er det samme motor som NG900?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: "Ny" bil, alternativer: NG900 eller 93?
M98 9-3 har samme motor som ng900.Macgeier skrev: Har 93 motoren veivhusventilasjonsproblemer eller er det samme motor som NG900?
Tror du vil få et mye mer problemfritt bilhold med 9-3n, så lenge den har vært godt vedlikeholdt. Hydraulisk clutch og en rekke andre oppdateringer gjør den nok både bedre og mer problemfri enn 900n.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Er vel først og fremst rust som er den mørke siden på 94 900'en... Ellers har man jo litt snadder som litt bedre seter og hydraulisk klutsj på 9-3.
Jeg hadde sett ann hvem som er best oppfulgt jeg. Bedre å kjøpe en litt eldre 900 som er bra oppfulgt enn å kjøpe en 9-3 som det er slurvet litt med. Er jo også et prisspørsmål vil jeg si...
Jeg hadde sett ann hvem som er best oppfulgt jeg. Bedre å kjøpe en litt eldre 900 som er bra oppfulgt enn å kjøpe en 9-3 som det er slurvet litt med. Er jo også et prisspørsmål vil jeg si...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Min anbefaling
Prøv å få tak på en 00-OG93 med T5 motor, dette er bankers
Bænt

Bænt
Close to your saab,closer to you with Speedparts
jeg har 9-3 98
Hei . Jeg har en 9-3 98'. Jeg har hatt masse problemer med den, i forhold til giroverføringer, clutch, bremser, håndbrekk, rustangrep i dører (Grunnen til rust i dører er at dørene er elektronisk galvaniserte. det er meget lett å få rust i dørene fordi det ligger en del lednigner der, som kan kortslutte eller du kan få en overledning slik at skjøtene popper ut, og galvaniseringen slipper taket.) det var det svaret jeg fikk. Jeg kjøpte heldigvis min 9-3 hos en forhandler, og fikk alt på garantien. det ble ryddet opp i motoren for 45 lapper, og jeg følte meg lurt, fordi jeg måtte påpeke hver eneste feil og mangel selv.
PS. Aldri kjøp bil på Stoa Bil i Arendal
PS. Aldri kjøp bil på Stoa Bil i Arendal
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: jeg har 9-3 98
Beklager å måtte si det (og beklager offtopic) men her tror jeg noen har tullet med degThomas_B skrev:(Grunnen til rust i dører er at dørene er elektronisk galvaniserte. det er meget lett å få rust i dørene fordi det ligger en del lednigner der, som kan kortslutte eller du kan få en overledning slik at skjøtene popper ut, og galvaniseringen slipper taket.) det var det svaret jeg fikk.

Om dørene er elektronisk galvanisert betyr det kun at galvaniseringen er påført med strøm (metallet er negativt, positivt ladet galvanisering tiltrekkes metallet, smokk en tur i ovnen, ferdig)
Håper ikke noen har tullet med meg da

Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: jeg har 9-3 98
Ja. hvis det ikke var sånn jeg skrev det, så var det sånn jeg mente det var gjort, men jeg skrev grunnen til at de rustet vettuHenrik N449 skrev:Beklager å måtte si det (og beklager offtopic) men her tror jeg noen har tullet med degThomas_B skrev:(Grunnen til rust i dører er at dørene er elektronisk galvaniserte. det er meget lett å få rust i dørene fordi det ligger en del lednigner der, som kan kortslutte eller du kan få en overledning slik at skjøtene popper ut, og galvaniseringen slipper taket.) det var det svaret jeg fikk.
Om dørene er elektronisk galvanisert betyr det kun at galvaniseringen er påført med strøm (metallet er negativt, positivt ladet galvanisering tiltrekkes metallet, smokk en tur i ovnen, ferdig)
Håper ikke noen har tullet med meg da

Takk for alle svar, ny bil er på plass.
Valget stod mellom:
- 93 1998 270.000km 39.000kr
- 900s 1994 215.000km 26.000kr.
Det ble 900s fordi 93`n hadde vibrasjon i rattet under kjøring, luktet sigarett røyk og var skitten, og selger var halvproff bilomsetter.
900 derimot var skinnende ren, 13.000 billigere, blank og fin, kom rett fra verkseted EU godkjent med total bytte av foringer foran, selger var voksen privatperson som har hatt bilen lenge.
Eneste jeg nå er usikker på er at det luktet svakt av kjølevæske i kupèen, håper at det er på grunn av bytte av kjøleslanger som også er fortatt på verksted før salg.
Hvis det lekker er det vel samme problem som på OG900, at krana begynner å lekke etter noen år?
Til helgen blir det innvendig dieselrens av motor, bytte av frostvæske, bytte av girolje, og full rens av motor rommet.
Valget stod mellom:
- 93 1998 270.000km 39.000kr
- 900s 1994 215.000km 26.000kr.
Det ble 900s fordi 93`n hadde vibrasjon i rattet under kjøring, luktet sigarett røyk og var skitten, og selger var halvproff bilomsetter.
900 derimot var skinnende ren, 13.000 billigere, blank og fin, kom rett fra verkseted EU godkjent med total bytte av foringer foran, selger var voksen privatperson som har hatt bilen lenge.
Eneste jeg nå er usikker på er at det luktet svakt av kjølevæske i kupèen, håper at det er på grunn av bytte av kjøleslanger som også er fortatt på verksted før salg.
Hvis det lekker er det vel samme problem som på OG900, at krana begynner å lekke etter noen år?
Til helgen blir det innvendig dieselrens av motor, bytte av frostvæske, bytte av girolje, og full rens av motor rommet.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Det er nok IKKE krana neiMacgeier skrev:
Eneste jeg nå er usikker på er at det luktet svakt av kjølevæske i kupèen, håper at det er på grunn av bytte av kjøleslanger som også er fortatt på verksted før salg.
Hvis det lekker er det vel samme problem som på OG900, at krana begynner å lekke etter noen år?

Er litt annet system på NG enn på OG900. Her har du ikke kran på samme måte. Blir regulert igjennom et spjeld som slipper igjennom mer eller mindre kald luft inn i kupeen.
Det er et MARERITT på bytte de rørene så er du herved advart

Ellers tror jeg valget var fornuftig

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99