"Ny" bil, alternativer: NG900 eller 93?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

"Ny" bil, alternativer: NG900 eller 93?

Legg inn av Macgeier » 26 nov 2007, 20:41

Siden den gamle og900T8`en er slutt må jeg ha ny bil raskt.
Valget står mellom en 1994 NG900, manuell, 130hk (210.000km) eller en 1998 93 (130hk) 280.000 km.

Hvilken ville dere med erfaring fra moderne Saab`er valgt?

Har ikke sett på noen av dem ennå, kanskje imorgen.
Noen, med tips for svake punkt?
Har 93 motoren veivhusventilasjonsproblemer eller er det samme motor som NG900?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: "Ny" bil, alternativer: NG900 eller 93?

Legg inn av Ingvar N629 » 26 nov 2007, 20:48

Macgeier skrev: Har 93 motoren veivhusventilasjonsproblemer eller er det samme motor som NG900?
M98 9-3 har samme motor som ng900.

Tror du vil få et mye mer problemfritt bilhold med 9-3n, så lenge den har vært godt vedlikeholdt. Hydraulisk clutch og en rekke andre oppdateringer gjør den nok både bedre og mer problemfri enn 900n.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 26 nov 2007, 21:51

Er vel først og fremst rust som er den mørke siden på 94 900'en... Ellers har man jo litt snadder som litt bedre seter og hydraulisk klutsj på 9-3.

Jeg hadde sett ann hvem som er best oppfulgt jeg. Bedre å kjøpe en litt eldre 900 som er bra oppfulgt enn å kjøpe en 9-3 som det er slurvet litt med. Er jo også et prisspørsmål vil jeg si...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Min anbefaling

Legg inn av Bent N208 » 26 nov 2007, 21:53

Prøv å få tak på en 00-OG93 med T5 motor, dette er bankers :lol:

Bænt
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Thomas_B
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 03 okt 2007, 22:31

jeg har 9-3 98

Legg inn av Thomas_B » 26 nov 2007, 22:14

Hei . Jeg har en 9-3 98'. Jeg har hatt masse problemer med den, i forhold til giroverføringer, clutch, bremser, håndbrekk, rustangrep i dører (Grunnen til rust i dører er at dørene er elektronisk galvaniserte. det er meget lett å få rust i dørene fordi det ligger en del lednigner der, som kan kortslutte eller du kan få en overledning slik at skjøtene popper ut, og galvaniseringen slipper taket.) det var det svaret jeg fikk. Jeg kjøpte heldigvis min 9-3 hos en forhandler, og fikk alt på garantien. det ble ryddet opp i motoren for 45 lapper, og jeg følte meg lurt, fordi jeg måtte påpeke hver eneste feil og mangel selv.

PS. Aldri kjøp bil på Stoa Bil i Arendal

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 nov 2007, 23:35

Av dom 2 så hade jag gått för 9-3:an.
Men jag hade hellre försökt hitta en 1996-1997 900 med turbo.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: jeg har 9-3 98

Legg inn av Henrik N449 » 27 nov 2007, 00:30

Thomas_B skrev:(Grunnen til rust i dører er at dørene er elektronisk galvaniserte. det er meget lett å få rust i dørene fordi det ligger en del lednigner der, som kan kortslutte eller du kan få en overledning slik at skjøtene popper ut, og galvaniseringen slipper taket.) det var det svaret jeg fikk.
Beklager å måtte si det (og beklager offtopic) men her tror jeg noen har tullet med deg ;)
Om dørene er elektronisk galvanisert betyr det kun at galvaniseringen er påført med strøm (metallet er negativt, positivt ladet galvanisering tiltrekkes metallet, smokk en tur i ovnen, ferdig)
Håper ikke noen har tullet med meg da :D
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 27 nov 2007, 02:19

haha :lol: Er vel heller dårlig med vasking og flikking av steinsprut? :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Thomas_B
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 03 okt 2007, 22:31

Re: jeg har 9-3 98

Legg inn av Thomas_B » 27 nov 2007, 18:22

Henrik N449 skrev:
Thomas_B skrev:(Grunnen til rust i dører er at dørene er elektronisk galvaniserte. det er meget lett å få rust i dørene fordi det ligger en del lednigner der, som kan kortslutte eller du kan få en overledning slik at skjøtene popper ut, og galvaniseringen slipper taket.) det var det svaret jeg fikk.
Beklager å måtte si det (og beklager offtopic) men her tror jeg noen har tullet med deg ;)
Om dørene er elektronisk galvanisert betyr det kun at galvaniseringen er påført med strøm (metallet er negativt, positivt ladet galvanisering tiltrekkes metallet, smokk en tur i ovnen, ferdig)
Håper ikke noen har tullet med meg da :D
Ja. hvis det ikke var sånn jeg skrev det, så var det sånn jeg mente det var gjort, men jeg skrev grunnen til at de rustet vettu :P

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Legg inn av 9-5 » 28 nov 2007, 09:52

Ville valgt 9-3

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 29 nov 2007, 09:56

Takk for alle svar, ny bil er på plass.
Valget stod mellom:
- 93 1998 270.000km 39.000kr
- 900s 1994 215.000km 26.000kr.

Det ble 900s fordi 93`n hadde vibrasjon i rattet under kjøring, luktet sigarett røyk og var skitten, og selger var halvproff bilomsetter.

900 derimot var skinnende ren, 13.000 billigere, blank og fin, kom rett fra verkseted EU godkjent med total bytte av foringer foran, selger var voksen privatperson som har hatt bilen lenge.

Eneste jeg nå er usikker på er at det luktet svakt av kjølevæske i kupèen, håper at det er på grunn av bytte av kjøleslanger som også er fortatt på verksted før salg.
Hvis det lekker er det vel samme problem som på OG900, at krana begynner å lekke etter noen år?

Til helgen blir det innvendig dieselrens av motor, bytte av frostvæske, bytte av girolje, og full rens av motor rommet.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 29 nov 2007, 10:06

gratulerer :) får håpe du har gått til anskaffelse av en skikkelig traver!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 29 nov 2007, 10:42

Edward N812 skrev:gratulerer :) får håpe du har gått til anskaffelse av en skikkelig traver!
Takk, tatt på kornet: traver :D
Det er det jeg håper denne bilen skal bli, en ny 1/2 million(km) baby :wink: Snart halvveis allerede 8)
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 29 nov 2007, 22:39

Macgeier skrev:
Eneste jeg nå er usikker på er at det luktet svakt av kjølevæske i kupèen, håper at det er på grunn av bytte av kjøleslanger som også er fortatt på verksted før salg.
Hvis det lekker er det vel samme problem som på OG900, at krana begynner å lekke etter noen år?
Det er nok IKKE krana nei :cry: Vil tro det i så fall er returrøret fra varmeapparat registeret. Den har en uheldig vinkel på seg og etter noen år så ken det gå hull der.

Er litt annet system på NG enn på OG900. Her har du ikke kran på samme måte. Blir regulert igjennom et spjeld som slipper igjennom mer eller mindre kald luft inn i kupeen.

Det er et MARERITT på bytte de rørene så er du herved advart :P

Ellers tror jeg valget var fornuftig :wink: Lykke til, håper virkelig du slipper varmeapparat jobb.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar