Jagende tomgang ng900. Kommer og g

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
mistercartman

Jagende tomgang ng900. Kommer og går

Legg inn av mistercartman » 15 apr 2004, 19:03

For en uke siden sprakk en slange i kjølesystemet, noe som resulterte i at det spruta vann i motorrommet.
Jeg stoppa bilen, dro og henta nye slanger, og byttet alle slangene i kjølesystemet.
Så renset jeg motoren med Omega 907 totalrens og byttet olje.

Problemet er at tomgangsturtallet har begynt å jage litt. Ikke noe særlig når bilen står stille, men når jeg kjører og stopper i eksempelvis et lyskryss, jager tomgangen litt opp og ned. Virker som den først faller for mye, så gir på 2-300 omdreininger for å ta igjen, så faller den ned igjen.
Omtrent som en sprettball helt til den stabiliserer seg etter 3-5 runder.

Turtallet varierer fra ca 550rpm til 1200rpm. Skal egentlig ligge på ca 900rpm.

Så bilen er fint kjørbar, men det er allikevel litt plagsomt med den periodevis svingende tomgangen.

Kan det ha sprutet kjølevann på no tomgangselektronikk eller noe?

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 15 apr 2004, 19:37

Har hatt sprukket kjøleslange før jeg også..
Tomgangen min er alt for høy..
Har nå bestillt meg ny sånn tings!
Bosch nr 0 280 122 001
Den koster 1500,- på saab
men på mekonomen får du den samme delen for ca 900,-
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

tomgang

Legg inn av 9-5 » 15 apr 2004, 19:59

Tror jeg ville ha begynt med å sjekke om du har kommet borti noen vakumslanger ved spylingen. Løsner en sånn får du det problemet. Skrur du av plastdekslet over motoren for du full oversikt.
Bruk gjerne startgass for å finne lekkasjen, motoren vil du ruse opp noe.
Sjekk fordeleren også.

Lykke til!

Gjest

Legg inn av Gjest » 16 apr 2004, 11:58

Hvordan ser en gåen fordeler ut?
Tar nok turen ut i garasjen nå og kikker mens lakken tørker. Har fjerna litt rust under listene på kanalene. Anbefaler alle med ng900 å ta av kanalene og kikke under før rusten sprer seg mye.

Husker bare ikke hvor jeg la torx settet :(

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 apr 2004, 12:29

Dårlig med fordelere på ng900. Ved motorvask bør en dekke til
DI-kassetten med tilkoplinger. Demonter den og la det tørke en
stund i friluft.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

tomgang

Legg inn av 9-5 » 16 apr 2004, 12:44

Hadde fordeler på min gamle ng900s -94mod, vet ikke når di kom med di-kasset, kjører jo diesel :) . Jeg tenkte på fordeler lokket(orange/rødt), bare sjekk at det ikke er fukt under der.

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 16 apr 2004, 15:30

Jeg har ikke noe fordeler lokk.. rødt/orange!

Har bare Di-kasset og jeg har ng900 1994 mod!
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 16 apr 2004, 18:20

Ng900 S 2.0 i har fordeler
Ng900 S/SE 2.0 turbo har DI :P
Sjekk gasswiren. Min hadde hengt seg litt, så tomgangskontakten på spjellhuset ikke ble sluttet, med resultat at den jaget. Wiren har en tendens til å komme litt på skjeiva i festet på armen ved spjellhuset. :wink:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Gjest

Legg inn av Gjest » 18 apr 2004, 20:01

Jeg har nå kikket litt nærmere, og i fordeleren var det litt møkk. Tørket litt inni den, men synes ikke det hjalp nevneverdig.

Bilen jager kun når motoren har normal driftstemp. Og om gasswiren hadde hengt seg opp ville vel ikke turtallet falt til nærmere 500rpm, for så å stige til 1200rpm (gjenta dette med minskende variasjonsbredde ca 3 ganger, så stabiliserer den seg).

I tillegg synes jeg bilen fusker litt. Går ørlittegranne ujevnt hvis jeg eksempelvis kjører med ca 3000rpm og holder den jevnt i oppoverbakke.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 apr 2004, 21:07

Min også har jagende tomgang, hos meg er det tomgangsmotoren som trneger rengjøring.. Ikke kommet så langt, vet ikke hvilket system det er på NG900
Styrer med DAB og AUX

Gjest

Legg inn av Gjest » 19 apr 2004, 10:53

Men synes nå bilen min går litt ujenvt også ved gasspådrag.
Tror jeg sender den til Saab nå, så får de skru til de finner feilen.

Svar