Jagende tomgang ng900. Kommer og g
Moderator: Moderatorer
Jagende tomgang ng900. Kommer og går
For en uke siden sprakk en slange i kjølesystemet, noe som resulterte i at det spruta vann i motorrommet.
Jeg stoppa bilen, dro og henta nye slanger, og byttet alle slangene i kjølesystemet.
Så renset jeg motoren med Omega 907 totalrens og byttet olje.
Problemet er at tomgangsturtallet har begynt å jage litt. Ikke noe særlig når bilen står stille, men når jeg kjører og stopper i eksempelvis et lyskryss, jager tomgangen litt opp og ned. Virker som den først faller for mye, så gir på 2-300 omdreininger for å ta igjen, så faller den ned igjen.
Omtrent som en sprettball helt til den stabiliserer seg etter 3-5 runder.
Turtallet varierer fra ca 550rpm til 1200rpm. Skal egentlig ligge på ca 900rpm.
Så bilen er fint kjørbar, men det er allikevel litt plagsomt med den periodevis svingende tomgangen.
Kan det ha sprutet kjølevann på no tomgangselektronikk eller noe?
Jeg stoppa bilen, dro og henta nye slanger, og byttet alle slangene i kjølesystemet.
Så renset jeg motoren med Omega 907 totalrens og byttet olje.
Problemet er at tomgangsturtallet har begynt å jage litt. Ikke noe særlig når bilen står stille, men når jeg kjører og stopper i eksempelvis et lyskryss, jager tomgangen litt opp og ned. Virker som den først faller for mye, så gir på 2-300 omdreininger for å ta igjen, så faller den ned igjen.
Omtrent som en sprettball helt til den stabiliserer seg etter 3-5 runder.
Turtallet varierer fra ca 550rpm til 1200rpm. Skal egentlig ligge på ca 900rpm.
Så bilen er fint kjørbar, men det er allikevel litt plagsomt med den periodevis svingende tomgangen.
Kan det ha sprutet kjølevann på no tomgangselektronikk eller noe?
- Kjetiln122
- 1,5 bar
- Innlegg: 440
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N122
- Navn: Kjetil Finstad
- Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
- Sted: Ås
Har hatt sprukket kjøleslange før jeg også..
Tomgangen min er alt for høy..
Har nå bestillt meg ny sånn tings!
Bosch nr 0 280 122 001
Den koster 1500,- på saab
men på mekonomen får du den samme delen for ca 900,-
Tomgangen min er alt for høy..
Har nå bestillt meg ny sånn tings!
Bosch nr 0 280 122 001
Den koster 1500,- på saab
men på mekonomen får du den samme delen for ca 900,-
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974
tomgang
Tror jeg ville ha begynt med å sjekke om du har kommet borti noen vakumslanger ved spylingen. Løsner en sånn får du det problemet. Skrur du av plastdekslet over motoren for du full oversikt.
Bruk gjerne startgass for å finne lekkasjen, motoren vil du ruse opp noe.
Sjekk fordeleren også.
Lykke til!
Bruk gjerne startgass for å finne lekkasjen, motoren vil du ruse opp noe.
Sjekk fordeleren også.
Lykke til!
- Kjetiln122
- 1,5 bar
- Innlegg: 440
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N122
- Navn: Kjetil Finstad
- Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
- Sted: Ås
Jeg har nå kikket litt nærmere, og i fordeleren var det litt møkk. Tørket litt inni den, men synes ikke det hjalp nevneverdig.
Bilen jager kun når motoren har normal driftstemp. Og om gasswiren hadde hengt seg opp ville vel ikke turtallet falt til nærmere 500rpm, for så å stige til 1200rpm (gjenta dette med minskende variasjonsbredde ca 3 ganger, så stabiliserer den seg).
I tillegg synes jeg bilen fusker litt. Går ørlittegranne ujevnt hvis jeg eksempelvis kjører med ca 3000rpm og holder den jevnt i oppoverbakke.
Bilen jager kun når motoren har normal driftstemp. Og om gasswiren hadde hengt seg opp ville vel ikke turtallet falt til nærmere 500rpm, for så å stige til 1200rpm (gjenta dette med minskende variasjonsbredde ca 3 ganger, så stabiliserer den seg).
I tillegg synes jeg bilen fusker litt. Går ørlittegranne ujevnt hvis jeg eksempelvis kjører med ca 3000rpm og holder den jevnt i oppoverbakke.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt: