DI i og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

DI i og900

Legg inn av skilpaddaN287 » 16 apr 2004, 01:42

Har nå insett at jeg blir nødt til å bruke penger på fordeleren min. Dette blir fort dyrt. Var inne på widdes side og så på ombygging til DI. Det kan jo være en interresant mulighet når en først må bruke penger. Er det noen her som har prøvd dette???
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 16 apr 2004, 05:50

børre har vel gjort det har han ikke...?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 16 apr 2004, 05:56

Børre har gjort det ja, og jeg bygger jo om min til Trionic så det er fullt mulig :)
Det er bare noen speielle deler du må få tak i som ikke alltid er like lett... bla blender skiva til remhjulet på veiva fra en 88mod 9000. Men børre kan gi deg nøyaktig liste på det du trenger :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 apr 2004, 09:56

Bruk søk funksjonen i forumet her, det er ikkje lenge sidan dette sist vart diskutert. I eit innlegg der finns også ei liste over deler du treng til ombygginga. Som somme seier her, det vanskligaste kan faktisk vere å få taki rette delene...

Børre her på forumet har bygd om til DI, han kan kanskje svare deg på evt. spørsmål.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 apr 2004, 11:22

Har et par fordelere til T16 liggende, jeg skal ikke bruke dem. Er det
bare ny fordeler du trenger så er det bare å maile.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 16 apr 2004, 16:00

Jepp jeg har DI på cabban, og som Hjelle sier har jeg lista opp det som trengs før herpå forumet, men jeg finner den ikke igjen? Mulig at den lå under kjøp og salg sidene og ble da slettet etter en mnd?
Blir det aktuellt for noen skal jeg finne igjen lista.

Men ikke det letteste å få tak i de delene der, separat DI system var bare på 9000T -88a.
Selve ombygget er gjort på en kveld.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 16 apr 2004, 18:03

Børre N17 skrev:Jepp jeg har DI på cabban, og som Hjelle sier har jeg lista opp det som trengs før herpå forumet, men jeg finner den ikke igjen? Mulig at den lå under kjøp og salg sidene og ble da slettet etter en mnd?
Blir det aktuellt for noen skal jeg finne igjen lista.

Men ikke det letteste å få tak i de delene der, separat DI system var bare på 9000T -88a.
Selve ombygget er gjort på en kveld.
Det er vel elektronikkboks og kabel du trenger fra akkurat denne modellen (hva er delenummeret på boksen?) Det andre er det vel flere årsmodeller som har.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 16 apr 2004, 20:57

Nr på boksen skal være 75 85 797 for den uten kat, eller 74 83 514 for den med kat. Ikke lett å oppdrive disse.. du trenger jo bare boksen fra denne modellen, ledningsnettet kan du koble sjøl utfra skjema. Tilkoblinga er samme som på APC'n, er bare å oppdrive ei slik kontakt og skaffe noen nye kabelsko fra ELFA.
Trenger også en føler til blenderskiva du må setta på oljepumpa..
Og sef en DI-kassett! Både svart og rød kan brukes.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 16 apr 2004, 21:09

Er det ei frittstående kabelsløyfe på DI eller må den kobles inn på eksisterende ledningsnett?
Hva er grunnen til at en må bytte EZK-blendeskiva i stedet for å bare modifisere den?
Er det hall effekt eller induktiv giver på DI eller er det noe helt annet?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 16 apr 2004, 21:12

Er det ei frittstående kabelsløyfe på DI eller må den kobles inn på eksisterende ledningsnett?
>Ja du har rett: Frittstående som kobles inn på eksisterende. Kun tre fire tilkoblinger. :wink:

Hva er grunnen til at en må bytte EZK-blendeskiva i stedet for å bare modifisere den?
>DI har tre "slots", EZK har to.

Er det hall effekt eller induktiv giver på DI eller er det noe helt annet?
>Forskjellen er??
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 16 apr 2004, 21:22

Så vidt jeg har forstått er det en hall effekt giver ved svinghjulet på EZK (900 `90-`93)kan denne også brukes til et DI system?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

DI i OG 900

Legg inn av Ronny_N169 » 17 apr 2004, 08:24

Oljepumpelokk+hallgiver+remskive tar du fra en 900I16v med EZK tenning, 90-93 modeller. Blenderskiva tar du enklest fra en 9000 med DI som er nyere enn 90. Da passer blenderskiva rett på remskiva uten modifisering, 2L eller 2,3 spiller ingen rolle. De eldre DI blenderskivene må modifiseres, files ut i sentrum + skruehull for å passe. DI koverterte min 900 for et par år siden, og dette er absolutt å anbefale, gir en meget fin gange på motoren.
Ofte svært vanskelig å få tak i ledningsnettet, så det kan nok være enklest å bygge ett selv. DI boksen finner du nok på bildelsbasen.se
Mitt største problem under konverteringa var å få løs bolten i remskiva :razz:

Svar