motorbytte: fra 8v til t16
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
motorbytte: fra 8v til t16
hei!
jeg har fått tilbud om å kjøpe en 16 ventilers turbomotor som sitter i en 900 fra -84 og har noen spørsmål angående å sette den i 900'n min (se signatur).
1. må jeg foreta forandringer i understellet som å bytte dempere/fjører for å få bilen godkjent med økt effekt? ser på speedparts sine hjemmesider at GL- og turbomodellene har forskjellige fjører forran. der står også to typer for-dempere listet opp: gas og olje.
2. girkasse kan følge med turbomotoren. er denne sansynlighvis mer sliten enn den jeg bruker i dag som har gått 300 000 og vært drevet av en lat gassermotor?
3. Kassa mi fungerer helt fint bortsett fra sliten synkronisering på første og andre gir. er delene for evt å utbedre dette dyre? (finner ikke mye til girkassedeler på speedparts...)
4. regner med at "turbokassa" har høyere utveksling!? er det drevene som driver kjedet mellom cluch og girkasse som står for dette? altså går det ann å bytte en tung utveksling fra en kasse til en anna?
5. vil forsikringa bli veldig mye dyrere med turbomotor? betaler i dag 3k spenn (med 75-80% bonus eller noe...)
taknemlig for alle svar som kommer...
mvh andreas
jeg har fått tilbud om å kjøpe en 16 ventilers turbomotor som sitter i en 900 fra -84 og har noen spørsmål angående å sette den i 900'n min (se signatur).
1. må jeg foreta forandringer i understellet som å bytte dempere/fjører for å få bilen godkjent med økt effekt? ser på speedparts sine hjemmesider at GL- og turbomodellene har forskjellige fjører forran. der står også to typer for-dempere listet opp: gas og olje.
2. girkasse kan følge med turbomotoren. er denne sansynlighvis mer sliten enn den jeg bruker i dag som har gått 300 000 og vært drevet av en lat gassermotor?
3. Kassa mi fungerer helt fint bortsett fra sliten synkronisering på første og andre gir. er delene for evt å utbedre dette dyre? (finner ikke mye til girkassedeler på speedparts...)
4. regner med at "turbokassa" har høyere utveksling!? er det drevene som driver kjedet mellom cluch og girkasse som står for dette? altså går det ann å bytte en tung utveksling fra en kasse til en anna?
5. vil forsikringa bli veldig mye dyrere med turbomotor? betaler i dag 3k spenn (med 75-80% bonus eller noe...)
taknemlig for alle svar som kommer...
mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: motorbytte: fra 8v til t16
1 Ja. Du må ha papir fra GM Norge der det står hva som må gjøres. Det er bremsebelegg og gassdempere, samt at krengingshemmere anbefales. Kontaktperson Per Falla.AndreasE skrev:hei!
jeg har fått tilbud om å kjøpe en 16 ventilers turbomotor som sitter i en 900 fra -84 og har noen spørsmål angående å sette den i 900'n min (se signatur).
1. må jeg foreta forandringer i understellet som å bytte dempere/fjører for å få bilen godkjent med økt effekt? ser på speedparts sine hjemmesider at GL- og turbomodellene har forskjellige fjører forran. der står også to typer for-dempere listet opp: gas og olje.
2. girkasse kan følge med turbomotoren. er denne sansynlighvis mer sliten enn den jeg bruker i dag som har gått 300 000 og vært drevet av en lat gassermotor?
3. Kassa mi fungerer helt fint bortsett fra sliten synkronisering på første og andre gir. er delene for evt å utbedre dette dyre? (finner ikke mye til girkassedeler på speedparts...)
4. regner med at "turbokassa" har høyere utveksling!? er det drevene som driver kjedet mellom cluch og girkasse som står for dette? altså går det ann å bytte en tung utveksling fra en kasse til en anna?
5. vil forsikringa bli veldig mye dyrere med turbomotor? betaler i dag 3k spenn (med 75-80% bonus eller noe...)
taknemlig for alle svar som kommer...
mvh andreas
2 Vanskelig å si, det må du sjekke!! Åpne diffhuset og kjenn på slakk i de koniske lagrene der, var iallfall den "testen" Jörgen Eriksson anbefalte.
3 Ring Jörgen Eriksson. Søk litt, så finner du nummeret hans. Billigst blir det sannsynligvis uansett å kjøpe ny (brukt) kasse.
4 Utvekslinga sitter i primærdrevene, som er de du beskriver. Kan enkelt byttes om kassa er ute av bilen. Hvilken primær som står i kassa finner du ut ved å se på girkassenummeret; GM XXXXX (gearbox manual etterfulgt av fem siffer) Det er det tredje sifferet som beskriver primæren. Siffer fra 5-8, jo høyere tall desto høyere utveksling.
5 Betalte omtrent det samme for min turbo, med del-kasko.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Papiret skal se sånn noenlunde slik ut

Forbred deg på å besøke biltilsynet et par ganger. Jeg stakk innom før jeg begynte på prosjektet, men etter å ha skaffa papirer og spurte hva som var nødvendig for å få dette godkjent. Dette er viktig å få skriftlig, for jeg fikk beskjed om at det bare var å sette i gang og så dukke opp når jeg var ferdig. Gikk ikke så greit som han første fyren sa


Forbred deg på å besøke biltilsynet et par ganger. Jeg stakk innom før jeg begynte på prosjektet, men etter å ha skaffa papirer og spurte hva som var nødvendig for å få dette godkjent. Dette er viktig å få skriftlig, for jeg fikk beskjed om at det bare var å sette i gang og så dukke opp når jeg var ferdig. Gikk ikke så greit som han første fyren sa

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
takk for svarene Ingvar og Ottar!
1. på papiret du la ved Ottar, står det at bremsebelegget må være originaldel fra saab. altså holder det ikke med de en får kjøpt på f.eks mekonomen eller speedparts? hvordan kan de på biltilsynet sjekke at jeg har org-belegg? når det gjelder dempere: er det bare foran jeg trenger å bytte? jeg kikket på sachsdempere på elkparts: http://www.elkparts.com/index.php/cPath/21_527_539
på godkjenningspapiret står det ikke noe mer spesifisert enn at sachs gasdempere skal monteres. dvs at jeg kan velge vilke som helst i lista i linken over?
1. på papiret du la ved Ottar, står det at bremsebelegget må være originaldel fra saab. altså holder det ikke med de en får kjøpt på f.eks mekonomen eller speedparts? hvordan kan de på biltilsynet sjekke at jeg har org-belegg? når det gjelder dempere: er det bare foran jeg trenger å bytte? jeg kikket på sachsdempere på elkparts: http://www.elkparts.com/index.php/cPath/21_527_539
på godkjenningspapiret står det ikke noe mer spesifisert enn at sachs gasdempere skal monteres. dvs at jeg kan velge vilke som helst i lista i linken over?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
(Tar meg den frihet å svare for OttarAndreasE skrev:takk for svarene Ingvar og Ottar!
1. på papiret du la ved Ottar, står det at bremsebelegget må være originaldel fra saab. altså holder det ikke med de en får kjøpt på f.eks mekonomen eller speedparts? hvordan kan de på biltilsynet sjekke at jeg har org-belegg? når det gjelder dempere: er det bare foran jeg trenger å bytte? jeg kikket på sachsdempere på elkparts: http://www.elkparts.com/index.php/cPath/21_527_539
på godkjenningspapiret står det ikke noe mer spesifisert enn at sachs gasdempere skal monteres. dvs at jeg kan velge vilke som helst i lista i linken over?

Bremsebelegget skal være originalt. Biltilsynet krevde papirer fra det lokale saabverkstedet på at alt som står på lista er montert. Og de var lite villige til å godkjenne bilen uten stabstag.
Dempere må byttes helt rundt, og det skal være gassdempere. Du har valget mellom 3 fabrikanter som du ser. Du skal da kunne velge fritt blant disse leverandørers gassdempere. (Vet ikke om de har oljedempere en gang, men disse skal du isåfall styre unna..)
EDIT: Dette var på BT i stavanger, jeg vet ikke hvordan de er hos deg i forhold. Det er tydelig at praksis hos BT varierer nokså mye geografisk.
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Hei..
Ser du også er fra Ilseng. Jeg driver også i planleggingsfasen av et sånt prosjekt. Kanskje du er interessert i å få til et lite samarbeid?
Også lurer jeg på en annen ting: på papiret ottar la ved står det noe om at bilen er produsert etter 1989-spesifikasjoner.. Er det noen forskjell da om bilen er en 87-modell?
Ser du også er fra Ilseng. Jeg driver også i planleggingsfasen av et sånt prosjekt. Kanskje du er interessert i å få til et lite samarbeid?
Også lurer jeg på en annen ting: på papiret ottar la ved står det noe om at bilen er produsert etter 1989-spesifikasjoner.. Er det noen forskjell da om bilen er en 87-modell?
Kristian
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Dette papiret er egentlig for biler før bremseskiftet. Hvis du ser i prosjekttråden ligger det også papiret for biler etter bremseskiftet.
Biltilsynet sjekker ingenting leger som eirik har påpekt, men verkstedet som skjekker trenger ikke være et saab verksted. Så lenge det er godkjent av biltilsynet så skal det holde. Nå ville ingen av de andre verkstedene ta på seg jobben uansett fordi de ikke kunne skjekke om jeg hadde riktige bremser. Og saabverkstedet nekta å la meg kjøpe klosser av dem for så og bytte selv da de heller ikke da kunne gå god for at klossene var riktige. Så forbred deg på et bremseklosse skift hos et lokalt verksted
På en m87 slipper dere å bevise avgassene på bilen. Dette ble mitt største problem da det er tilnermet umulig
Biltilsynet sjekker ingenting leger som eirik har påpekt, men verkstedet som skjekker trenger ikke være et saab verksted. Så lenge det er godkjent av biltilsynet så skal det holde. Nå ville ingen av de andre verkstedene ta på seg jobben uansett fordi de ikke kunne skjekke om jeg hadde riktige bremser. Og saabverkstedet nekta å la meg kjøpe klosser av dem for så og bytte selv da de heller ikke da kunne gå god for at klossene var riktige. Så forbred deg på et bremseklosse skift hos et lokalt verksted

På en m87 slipper dere å bevise avgassene på bilen. Dette ble mitt største problem da det er tilnermet umulig

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
nærmeste biltilsyn for meg blir elverum. har ingen erfaringer med dem, men stikker innom etter at jeg har mottat godkjenningspapirene fra GM norge (har ringt Per Falla). noen fra området rundt som har erfaring med hvor vriene dom er ved biltilsynet på elverum? og evt hvem der jeg burde kontakte for å ungå ekstreme paragrafryttere?
hei kristian, har sendt deg en mail på kristianstromstad@gmail.com
nok en gang takk skal dere ha for alle gode svarene
!!!!!
mvh andreas
hei kristian, har sendt deg en mail på kristianstromstad@gmail.com
nok en gang takk skal dere ha for alle gode svarene

mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
nå har jeg fått tilsendt en liste av Erik Falla med ting på bilen som må skiftes ut:

om jeg tolker papiret rett er det bare bremsebelegg og støtdempere som gjelder min bil. resten av pungtene som hovedbremsesylinder, kalippere og nyere kirkasse gjelder vel saab 99?
bredere dekk og krengningshemmere er ikke nevnt.
om jeg tolker papiret rett er det bare bremsebelegg og støtdempere som gjelder min bil. resten av pungtene som hovedbremsesylinder, kalippere og nyere kirkasse gjelder vel saab 99?
bredere dekk og krengningshemmere er ikke nevnt.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Jeg kjøpte Sachs dempere av Kongerud til akkurat samme formålet. Da er demperene i Oslo-området.AndreasE skrev:takk for svarene Ingvar og Ottar!
1. på papiret du la ved Ottar, står det at bremsebelegget må være originaldel fra saab. altså holder det ikke med de en får kjøpt på f.eks mekonomen eller speedparts? hvordan kan de på biltilsynet sjekke at jeg har org-belegg? når det gjelder dempere: er det bare foran jeg trenger å bytte? jeg kikket på sachsdempere på elkparts: http://www.elkparts.com/index.php/cPath/21_527_539
på godkjenningspapiret står det ikke noe mer spesifisert enn at sachs gasdempere skal monteres. dvs at jeg kan velge vilke som helst i lista i linken over?
Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Hei! Har utført samme byttet som du tenker på, og vil bare si fra om at en '84 T16 er første årgangen T16, og derfor er det en del ting som ikke er likt med 85-> Det være seg plugger(usikker på hvorfor, og om det har noe å si), clutch-slave, toppdeksel m/pakning(men 85-> pakning passer) kommer ikke på no mer i farta, men kan hende det er lurt å sjekke opp, eventuelt få noen med programvare til å gjøre det! 

Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det der er nå småtteri, men værre er det at starteren er plassert under eksosmanifoilen på 84-mod. Jeg ville ha bygd på en nyere blokk.Audun N346 skrev:Hei! Har utført samme byttet som du tenker på, og vil bare si fra om at en '84 T16 er første årgangen T16, og derfor er det en del ting som ikke er likt med 85-> Det være seg plugger(usikker på hvorfor, og om det har noe å si), clutch-slave, toppdeksel m/pakning(men 85-> pakning passer) kommer ikke på no mer i farta, men kan hende det er lurt å sjekke opp, eventuelt få noen med programvare til å gjøre det!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
bygge på en nyere blokk ja... er det forskjell på blokker fra 84 og 85 om begge er turboløse 8ventilere? mener den fra 84 har starteren plassert under innsuget.
har noen av dere som har "konvertert" til turbo fått bilene deres godkjent med 185-dekk? man har jo frihet til å gå enten opp eller ned ett hakk på dekkdimensjonen enn det som er skrevet inn i vognkortet? eller?
regner med at man slepper å bevise avgassene på modeller eldre enn 87 også Ottar?
har noen av dere som har "konvertert" til turbo fått bilene deres godkjent med 185-dekk? man har jo frihet til å gå enten opp eller ned ett hakk på dekkdimensjonen enn det som er skrevet inn i vognkortet? eller?
regner med at man slepper å bevise avgassene på modeller eldre enn 87 også Ottar?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Vet at '84 T16 har starteren under eksosmanifolden (j*vlig varmt når + ledningen ska festes att etter å ha kjørt ei stund og itte får starta att etter å ha stoppa bilen...) Ganske sikker på at blokka ska vær lik på både suger og turbo fra 84 og 85.
Avgasskrav slapp e å bevise på min '88 mod, så før '87 bør i allefall sleppe det!
Fikk godkjent ombygginga mi med 185/65 - 15 piggfrie vinterdekk, så det og ska gå knirkefritt!
Stå på! T16 er helt klart verdt å bygge om til!
Avgasskrav slapp e å bevise på min '88 mod, så før '87 bør i allefall sleppe det!
Fikk godkjent ombygginga mi med 185/65 - 15 piggfrie vinterdekk, så det og ska gå knirkefritt!
Stå på! T16 er helt klart verdt å bygge om til!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!