motorbytte: fra 8v til t16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

motorbytte: fra 8v til t16

Legg inn av AndreasE N1216 » 03 des 2007, 02:45

hei!

jeg har fått tilbud om å kjøpe en 16 ventilers turbomotor som sitter i en 900 fra -84 og har noen spørsmål angående å sette den i 900'n min (se signatur).

1. må jeg foreta forandringer i understellet som å bytte dempere/fjører for å få bilen godkjent med økt effekt? ser på speedparts sine hjemmesider at GL- og turbomodellene har forskjellige fjører forran. der står også to typer for-dempere listet opp: gas og olje.

2. girkasse kan følge med turbomotoren. er denne sansynlighvis mer sliten enn den jeg bruker i dag som har gått 300 000 og vært drevet av en lat gassermotor?

3. Kassa mi fungerer helt fint bortsett fra sliten synkronisering på første og andre gir. er delene for evt å utbedre dette dyre? (finner ikke mye til girkassedeler på speedparts...)

4. regner med at "turbokassa" har høyere utveksling!? er det drevene som driver kjedet mellom cluch og girkasse som står for dette? altså går det ann å bytte en tung utveksling fra en kasse til en anna?

5. vil forsikringa bli veldig mye dyrere med turbomotor? betaler i dag 3k spenn (med 75-80% bonus eller noe...)

taknemlig for alle svar som kommer...
mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: motorbytte: fra 8v til t16

Legg inn av Ingvar N629 » 03 des 2007, 11:47

AndreasE skrev:hei!

jeg har fått tilbud om å kjøpe en 16 ventilers turbomotor som sitter i en 900 fra -84 og har noen spørsmål angående å sette den i 900'n min (se signatur).

1. må jeg foreta forandringer i understellet som å bytte dempere/fjører for å få bilen godkjent med økt effekt? ser på speedparts sine hjemmesider at GL- og turbomodellene har forskjellige fjører forran. der står også to typer for-dempere listet opp: gas og olje.

2. girkasse kan følge med turbomotoren. er denne sansynlighvis mer sliten enn den jeg bruker i dag som har gått 300 000 og vært drevet av en lat gassermotor?

3. Kassa mi fungerer helt fint bortsett fra sliten synkronisering på første og andre gir. er delene for evt å utbedre dette dyre? (finner ikke mye til girkassedeler på speedparts...)

4. regner med at "turbokassa" har høyere utveksling!? er det drevene som driver kjedet mellom cluch og girkasse som står for dette? altså går det ann å bytte en tung utveksling fra en kasse til en anna?

5. vil forsikringa bli veldig mye dyrere med turbomotor? betaler i dag 3k spenn (med 75-80% bonus eller noe...)

taknemlig for alle svar som kommer...
mvh andreas
1 Ja. Du må ha papir fra GM Norge der det står hva som må gjøres. Det er bremsebelegg og gassdempere, samt at krengingshemmere anbefales. Kontaktperson Per Falla.
2 Vanskelig å si, det må du sjekke!! Åpne diffhuset og kjenn på slakk i de koniske lagrene der, var iallfall den "testen" Jörgen Eriksson anbefalte.
3 Ring Jörgen Eriksson. Søk litt, så finner du nummeret hans. Billigst blir det sannsynligvis uansett å kjøpe ny (brukt) kasse.
4 Utvekslinga sitter i primærdrevene, som er de du beskriver. Kan enkelt byttes om kassa er ute av bilen. Hvilken primær som står i kassa finner du ut ved å se på girkassenummeret; GM XXXXX (gearbox manual etterfulgt av fem siffer) Det er det tredje sifferet som beskriver primæren. Siffer fra 5-8, jo høyere tall desto høyere utveksling.
5 Betalte omtrent det samme for min turbo, med del-kasko.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 03 des 2007, 13:24

Papiret skal se sånn noenlunde slik ut :wink:
Bilde
Forbred deg på å besøke biltilsynet et par ganger. Jeg stakk innom før jeg begynte på prosjektet, men etter å ha skaffa papirer og spurte hva som var nødvendig for å få dette godkjent. Dette er viktig å få skriftlig, for jeg fikk beskjed om at det bare var å sette i gang og så dukke opp når jeg var ferdig. Gikk ikke så greit som han første fyren sa :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 03 des 2007, 15:06

takk for svarene Ingvar og Ottar!

1. på papiret du la ved Ottar, står det at bremsebelegget må være originaldel fra saab. altså holder det ikke med de en får kjøpt på f.eks mekonomen eller speedparts? hvordan kan de på biltilsynet sjekke at jeg har org-belegg? når det gjelder dempere: er det bare foran jeg trenger å bytte? jeg kikket på sachsdempere på elkparts: http://www.elkparts.com/index.php/cPath/21_527_539
på godkjenningspapiret står det ikke noe mer spesifisert enn at sachs gasdempere skal monteres. dvs at jeg kan velge vilke som helst i lista i linken over?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 des 2007, 15:28

AndreasE skrev:takk for svarene Ingvar og Ottar!

1. på papiret du la ved Ottar, står det at bremsebelegget må være originaldel fra saab. altså holder det ikke med de en får kjøpt på f.eks mekonomen eller speedparts? hvordan kan de på biltilsynet sjekke at jeg har org-belegg? når det gjelder dempere: er det bare foran jeg trenger å bytte? jeg kikket på sachsdempere på elkparts: http://www.elkparts.com/index.php/cPath/21_527_539
på godkjenningspapiret står det ikke noe mer spesifisert enn at sachs gasdempere skal monteres. dvs at jeg kan velge vilke som helst i lista i linken over?
(Tar meg den frihet å svare for Ottar :))

Bremsebelegget skal være originalt. Biltilsynet krevde papirer fra det lokale saabverkstedet på at alt som står på lista er montert. Og de var lite villige til å godkjenne bilen uten stabstag.
Dempere må byttes helt rundt, og det skal være gassdempere. Du har valget mellom 3 fabrikanter som du ser. Du skal da kunne velge fritt blant disse leverandørers gassdempere. (Vet ikke om de har oljedempere en gang, men disse skal du isåfall styre unna..)

EDIT: Dette var på BT i stavanger, jeg vet ikke hvordan de er hos deg i forhold. Det er tydelig at praksis hos BT varierer nokså mye geografisk.

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 03 des 2007, 17:05

Hei..
Ser du også er fra Ilseng. Jeg driver også i planleggingsfasen av et sånt prosjekt. Kanskje du er interessert i å få til et lite samarbeid?

Også lurer jeg på en annen ting: på papiret ottar la ved står det noe om at bilen er produsert etter 1989-spesifikasjoner.. Er det noen forskjell da om bilen er en 87-modell?
Kristian

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 03 des 2007, 18:01

Dette papiret er egentlig for biler før bremseskiftet. Hvis du ser i prosjekttråden ligger det også papiret for biler etter bremseskiftet.
Biltilsynet sjekker ingenting leger som eirik har påpekt, men verkstedet som skjekker trenger ikke være et saab verksted. Så lenge det er godkjent av biltilsynet så skal det holde. Nå ville ingen av de andre verkstedene ta på seg jobben uansett fordi de ikke kunne skjekke om jeg hadde riktige bremser. Og saabverkstedet nekta å la meg kjøpe klosser av dem for så og bytte selv da de heller ikke da kunne gå god for at klossene var riktige. Så forbred deg på et bremseklosse skift hos et lokalt verksted :wink:
På en m87 slipper dere å bevise avgassene på bilen. Dette ble mitt største problem da det er tilnermet umulig :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 03 des 2007, 19:31

nærmeste biltilsyn for meg blir elverum. har ingen erfaringer med dem, men stikker innom etter at jeg har mottat godkjenningspapirene fra GM norge (har ringt Per Falla). noen fra området rundt som har erfaring med hvor vriene dom er ved biltilsynet på elverum? og evt hvem der jeg burde kontakte for å ungå ekstreme paragrafryttere?

hei kristian, har sendt deg en mail på kristianstromstad@gmail.com

nok en gang takk skal dere ha for alle gode svarene :) !!!!!

mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 08 des 2007, 14:35

nå har jeg fått tilsendt en liste av Erik Falla med ting på bilen som må skiftes ut:


Bilde


om jeg tolker papiret rett er det bare bremsebelegg og støtdempere som gjelder min bil. resten av pungtene som hovedbremsesylinder, kalippere og nyere kirkasse gjelder vel saab 99?
bredere dekk og krengningshemmere er ikke nevnt.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 08 des 2007, 15:13

AndreasE skrev:takk for svarene Ingvar og Ottar!

1. på papiret du la ved Ottar, står det at bremsebelegget må være originaldel fra saab. altså holder det ikke med de en får kjøpt på f.eks mekonomen eller speedparts? hvordan kan de på biltilsynet sjekke at jeg har org-belegg? når det gjelder dempere: er det bare foran jeg trenger å bytte? jeg kikket på sachsdempere på elkparts: http://www.elkparts.com/index.php/cPath/21_527_539
på godkjenningspapiret står det ikke noe mer spesifisert enn at sachs gasdempere skal monteres. dvs at jeg kan velge vilke som helst i lista i linken over?
Jeg kjøpte Sachs dempere av Kongerud til akkurat samme formålet. Da er demperene i Oslo-området.

Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 08 des 2007, 17:23

Hei! Har utført samme byttet som du tenker på, og vil bare si fra om at en '84 T16 er første årgangen T16, og derfor er det en del ting som ikke er likt med 85-> Det være seg plugger(usikker på hvorfor, og om det har noe å si), clutch-slave, toppdeksel m/pakning(men 85-> pakning passer) kommer ikke på no mer i farta, men kan hende det er lurt å sjekke opp, eventuelt få noen med programvare til å gjøre det! :wink:
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 des 2007, 20:11

Audun N346 skrev:Hei! Har utført samme byttet som du tenker på, og vil bare si fra om at en '84 T16 er første årgangen T16, og derfor er det en del ting som ikke er likt med 85-> Det være seg plugger(usikker på hvorfor, og om det har noe å si), clutch-slave, toppdeksel m/pakning(men 85-> pakning passer) kommer ikke på no mer i farta, men kan hende det er lurt å sjekke opp, eventuelt få noen med programvare til å gjøre det! :wink:
Det der er nå småtteri, men værre er det at starteren er plassert under eksosmanifoilen på 84-mod. Jeg ville ha bygd på en nyere blokk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 09 des 2007, 00:31

Lykke til med Biltilsynet på Elverum... :wink: De underkjente felgene på en Honda jeg skulle registrere en gang. TÜV papirer på felgene var ok, men ingen der kunne tysk så da var det stopp. De kan være noen skikkelige vriompeiser der om de vil...
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 09 des 2007, 20:59

bygge på en nyere blokk ja... er det forskjell på blokker fra 84 og 85 om begge er turboløse 8ventilere? mener den fra 84 har starteren plassert under innsuget.

har noen av dere som har "konvertert" til turbo fått bilene deres godkjent med 185-dekk? man har jo frihet til å gå enten opp eller ned ett hakk på dekkdimensjonen enn det som er skrevet inn i vognkortet? eller?

regner med at man slepper å bevise avgassene på modeller eldre enn 87 også Ottar?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 09 des 2007, 21:23

Vet at '84 T16 har starteren under eksosmanifolden (j*vlig varmt når + ledningen ska festes att etter å ha kjørt ei stund og itte får starta att etter å ha stoppa bilen...) Ganske sikker på at blokka ska vær lik på både suger og turbo fra 84 og 85.

Avgasskrav slapp e å bevise på min '88 mod, så før '87 bør i allefall sleppe det!

Fikk godkjent ombygginga mi med 185/65 - 15 piggfrie vinterdekk, så det og ska gå knirkefritt!

Stå på! T16 er helt klart verdt å bygge om til!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Svar