Motorkonvertering og900i16 -> 900T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Motorkonvertering og900i16 -> 900T16

Legg inn av Mortimer-N18 » 17 apr 2004, 08:46

Jaja, da var det kommet til montering av motoren i bilen til belle :)
Det er en 1992 modell bil som originalt er en 16V i. Vi har i løpet av vinteren bygget opp og overhalt en T16 motor som vi nå setter i. :)

Dagen i dag går med på å flette sammen T16 ledningsnettet med i ledningsnettet. Blir litt ekstra kobling pga at det er EZK tenning på bilen originalt...

Bilde
Bilde
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 17 apr 2004, 08:57

Lykke til i dag.
=D> Kommer det fortløpende bilder/dokumentasjon?
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 17 apr 2004, 09:47

Sjå her ja!
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

motorbytte..

Legg inn av Petter 900 T » 17 apr 2004, 12:15

lykke til gutter, dette blir sikkert bra!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 17 apr 2004, 14:53

Dette blir bra!! :clap:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 17 apr 2004, 17:09

Liten oppdatering fra i dag:

Vi har nå koblet opp det meste av ting og jeg har fått sydd sammen ledningsnettene. Det eneste vi fikk gjort er å kjinne litt på motoren for å se at det gikk rundt. Vi har fotsatt igjen å få i et batteri som passer (!)... Og montere sammen litt småting. Et par timers arbeid.
Eksos og allt det andre er montert, så det skulle jo bare være å starte det opp men vi venter til allt er klart.

Neste skrudag er neste helg. Så da kommer det mer oppdateringer da.

Kan jo forresten nevne at det ikke var store modifikasjoner av ledningsnettet som skulle til for å få det til å passe :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 apr 2004, 22:43

Mortimer skrev:Liten oppdatering fra i dag:

Vi har nå koblet opp det meste av ting og jeg har fått sydd sammen ledningsnettene. Det eneste vi fikk gjort er å kjinne litt på motoren for å se at det gikk rundt. Vi har fotsatt igjen å få i et batteri som passer (!)...
Det med batteri er 900T litt kresen på, eg snakkar no om fysisk størrelse her. Hadde eit Varta gelebatteri i 900c-en som eg hadde, lagra det for å kunne bruke det oppatt i ein annan bil då eg lot den gå i pressa.
I fjor sommar var det vel, då var det slutt på det batteriet som stod i T16-enen. Henta då fram det Varta gelebatteriet, men eg fikk ikkje plass til varmeskjoldet som skal vere mellom batteri og eksosmanifold. Og i tilegg tok batteriet borti røra til AC-anlegget. Årsaken til dette var at batteriet er nokre centimeter for store.
Heldigvis hadde det lokale verkstedet nye batteri ståandes som passa, so no køyrer eg rundt med noko ScanBritt-greier.

Ellers må dokke ha lykke til vidare med prosjektet, dokke er då vel egentlig i havn, men kvifor ikkje flytte batteriet og sette på batteribøy med ein gong? ;)

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Legg inn av B.Elle N126 » 18 apr 2004, 21:02

Jo det begynner å ligne på bil, var innom T8-vraket (den stjålne som kom til rette i død tilstand) og hentet det batteriet som stod i den. Det burde passe. Batteribøy og 3' ?? jo det kommer nok etterhvert i kombinasjon med å flytte batteri på venstre side som igjen betyr 9000-Intercooler i front. Videre er planene å få på slissede bremser og green-stuff, Aero-kjolesett og en Trionic motorstyring. Time will show. Får ta neste vinter til hjelp.
Uten STCN hadde ikke dette skjedd, det skal være visst ! Det skal dere ha :D
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 23 sep 2005, 12:08

Beklager at jeg drar opp en gammel tråd..
Jeg lurer på hva som MÅ byttes for å konvertere en i16v til 16v ltt? Ltt er vel samme motor som fulltrykk t16, bare uten apc? eller er jeg på viddene nå?

Her trenger jeg en liste..

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 23 sep 2005, 16:48

Vel for å bytte over fra i16 til T16 trenger du egentlig ikke så mye.

Liste:

Motor,
Ledningsnett fra T16 med alle de sensorene som hører til det ledningsnettet. (LMM, spjeldsensor, om du skal konvertere til Lucas trenger du også forkoblingsmotstanden til dysene)
Vannslangen fra vannpumpe til radiator med uttak til turbokjøling, om du skal ha vannkjølt turbo.
Oljekjøler med slangene til den. På motoren sitter forhåpentlighvis den oljefilteradapteren med uttak til oljekjøler.

Ellers trenger du nok ikke så veldig mye mer. Skulle vel være det over.

Legg til det som mangoler om noen ser noe jeg har glemt, noe jeg sikkert har gjort... skrev ned dette litt fort fra hodet... men det er nå ihvertfall an god start ;)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar