Hvorfor er disse slangene tettet med skruer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Hvorfor er disse slangene tettet med skruer?

Legg inn av Larisss » 30 jul 2007, 17:28

Hva gjør disse slangene på bildet? Jeg såg at dem var kuttet av å tettet med skruer. Noen som kan fortelle meg om det gjør noe at dem er tettet sånn?

Bilde
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 30 jul 2007, 17:38

Den til venstre er hos meg koblet ned til en vakumklokke på fordeleren. Om jeg ikke tar helt feil forskyver den vel tenningen når jeg begynner å få litt trykk?

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 30 jul 2007, 17:41

Ja det fins masse sånne teite løsninger på bilen min.. motoren går skikkelig ureint, så jeg prøver å finne ut hva det er som gjør det.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 30 jul 2007, 22:41

Ingen som kan fortelle meg om dette er en grund til at bilen går dårlig på tomgang. og hakker veldig mye ved fart over 90km`t?
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 30 jul 2007, 23:19

det kan jo ha noe med det og gjøre.. hvis den vacumklokka er kobla på slik at den får vacum hele tiden med spjeldet stengt, så blir det kluss..
Slik skal det være: Når spjeldet er i 0, så skal det verken være trykk eller vacum i slangen til fordeleren(16 grader på min bil).. akkuratt i det man åpner spjeldet så skal det dras vacum i slangen og fordeleren drar mere fortenning(25~20 grader på min bil.. husker ikke helt).. når man da drar på litt videre på spjeldet får man høyere turtall og turboen begynner og lade litt.. da får fordeleren trykk istedenfor vacum og drar mindre fortenning(12 grader på min bil)..

Hvis du har noe annet som styer forteninga, så skal dette ikke være koblet på.. hvor går slangen til klokka på fordeleren?

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 31 jul 2007, 00:37

Larisss skrev:Ingen som kan fortelle meg om dette er en grund til at bilen går dårlig på tomgang. og hakker veldig mye ved fart over 90km`t?
Ta en tenningsjustering, skift pluggene dine og koble til klokka. Du har akkurat de samme problemene som jeg hadde da jeg kjøpte bilen.

Følg instruksjonene i Haynes boka eller noe. Slik jeg husker det skal du justere tenningen på 800-900rpm uten trykklokken på fordelern koblet til, og da skal tenningen være 16 grader. Dette fikset 95% av mine "hakkinger" og "lugginger" ved småhard kjøring i høye gir.

Husk at om bilen din går 100% klokkefritt kan du være sikker på at noe virkelig er galt. Det sa en vis mann til meg engang :P

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 13 des 2007, 21:56

Nå har jeg fått fikset det at bilen "hakker" ganske mye ved litt stor fart, skiftet pluggene.

- Nå tenke jeg at jeg skulle hive meg over tomgangen på bilen:
Når bilen er helt kald. (stått over natten) så går den sinnsykt ureint på tomgang, stopper vanligvis 2-3 ganger, før den bare står å hopper på turtallet, Turtallsmåleren går alt fra 0-2500RPM, men det går over når bilen har kommet seg opp i temperatur.
Når bilen står å "hopper" ser jeg at nåla på den graderte turbomåleren står å hopper den også, så tipper det har noe med vakumet å gjøre.
Eller kanskje noen som vet hva det er allerede? :wink:

Noen som gidder å ta bilde av hvor forskjellige vakumslanger skal i motorrommet?, eller kanskje noen har tegninger?:P.

- Kan begynne med å vise hvor dem slangene som er tettet med skruer (på bildet) skal.

Det er som sakt på en: SAAB 9000 Turbo 88modell
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 14 des 2007, 19:48

HALLO??:P

Noen som kunne vært sinnsykt greie her?. ta noen bilder av motorrommet deres. Da tenker jeg først å fremst på noen bilder som viser hvor dem slangene som er tettet med skruer skal.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 des 2007, 21:18

Det har du da fått svar på :? I allefall den ene, den skal til vacumklokka på fordeleren.
Lenge siden jeg hadde en tilsvarende 9k nå men jeg mener at den andre skal vøre blendet orginalt med en "gummihette", da gjør jo slange/skrue det samme.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 14 des 2007, 21:54

Tor N12 skrev:Det har du da fått svar på :? I allefall den ene, den skal til vacumklokka på fordeleren.
Lenge siden jeg hadde en tilsvarende 9k nå men jeg mener at den andre skal vøre blendet orginalt med en "gummihette", da gjør jo slange/skrue det samme.
Ja jeg vet jeg har fått svar på en ting;)...
men jeg trenger egentlig skjema/bilder over alle slangene, spessielt dem som står på toppen av motoren.
- Alt er skiftet om:S.. Det står allerede en slange i Vakumklokka, så om jeg setter den slangen som egentlig skal være dit, så får jeg en annen slange til overs igjen.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 des 2007, 01:09

Har du sjekket merkelappene i motorrommet? På de fleste 9k turbo (før M94 i allefall) så er det et orginalt klistermerke som sier hvor alle slangene skal sitte.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 15 des 2007, 01:40

Hvis ingen har motorbilder til deg, kan du lete selv på http://www.garaget.org... :)
9³ TurboX

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 15 des 2007, 02:09

Tor N12 skrev:Har du sjekket merkelappene i motorrommet? På de fleste 9k turbo (før M94 i allefall) så er det et orginalt klistermerke som sier hvor alle slangene skal sitte.
Det skal jeg sjekke..Takk for tipset :wink:
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 15 des 2007, 02:11

Joachim N370 skrev:Hvis ingen har motorbilder til deg, kan du lete selv på http://www.garaget.org... :)
Ja det kan jeg jo også gjøre!! :D
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 19 des 2007, 15:01

- Har sett litt i dag og Jeg fant ikke noe skjema over vakumslangene.

- Nå har jeg ivertfall koblet vakumklokka rett, sånn som det skal være. Men noen som kan fortelle meg om den "pinnen" som står til høyre på bildet? Noen som kan sjekke om det skal være noe på den eller?

Noen andre Tips på dette med den "ustabile" tomgangen?
- Jeg har jo en hel delebil stående, så jeg kan jo prøve deler fra den, så bare å komme med tips om hva det kan være.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Svar