Hvorfor er disse slangene tettet med skruer?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Hvorfor er disse slangene tettet med skruer?
Hva gjør disse slangene på bildet? Jeg såg at dem var kuttet av å tettet med skruer. Noen som kan fortelle meg om det gjør noe at dem er tettet sånn?

Saab 9-5 Aero, 2001mod
Den til venstre er hos meg koblet ned til en vakumklokke på fordeleren. Om jeg ikke tar helt feil forskyver den vel tenningen når jeg begynner å få litt trykk?
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
det kan jo ha noe med det og gjøre.. hvis den vacumklokka er kobla på slik at den får vacum hele tiden med spjeldet stengt, så blir det kluss..
Slik skal det være: Når spjeldet er i 0, så skal det verken være trykk eller vacum i slangen til fordeleren(16 grader på min bil).. akkuratt i det man åpner spjeldet så skal det dras vacum i slangen og fordeleren drar mere fortenning(25~20 grader på min bil.. husker ikke helt).. når man da drar på litt videre på spjeldet får man høyere turtall og turboen begynner og lade litt.. da får fordeleren trykk istedenfor vacum og drar mindre fortenning(12 grader på min bil)..
Hvis du har noe annet som styer forteninga, så skal dette ikke være koblet på.. hvor går slangen til klokka på fordeleren?
Mvh. Pål
Slik skal det være: Når spjeldet er i 0, så skal det verken være trykk eller vacum i slangen til fordeleren(16 grader på min bil).. akkuratt i det man åpner spjeldet så skal det dras vacum i slangen og fordeleren drar mere fortenning(25~20 grader på min bil.. husker ikke helt).. når man da drar på litt videre på spjeldet får man høyere turtall og turboen begynner og lade litt.. da får fordeleren trykk istedenfor vacum og drar mindre fortenning(12 grader på min bil)..
Hvis du har noe annet som styer forteninga, så skal dette ikke være koblet på.. hvor går slangen til klokka på fordeleren?
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Ta en tenningsjustering, skift pluggene dine og koble til klokka. Du har akkurat de samme problemene som jeg hadde da jeg kjøpte bilen.Larisss skrev:Ingen som kan fortelle meg om dette er en grund til at bilen går dårlig på tomgang. og hakker veldig mye ved fart over 90km`t?
Følg instruksjonene i Haynes boka eller noe. Slik jeg husker det skal du justere tenningen på 800-900rpm uten trykklokken på fordelern koblet til, og da skal tenningen være 16 grader. Dette fikset 95% av mine "hakkinger" og "lugginger" ved småhard kjøring i høye gir.
Husk at om bilen din går 100% klokkefritt kan du være sikker på at noe virkelig er galt. Det sa en vis mann til meg engang

Saab 9000 2.0 T16
-
- 2.0 bar
Nå har jeg fått fikset det at bilen "hakker" ganske mye ved litt stor fart, skiftet pluggene.
- Nå tenke jeg at jeg skulle hive meg over tomgangen på bilen:
Når bilen er helt kald. (stått over natten) så går den sinnsykt ureint på tomgang, stopper vanligvis 2-3 ganger, før den bare står å hopper på turtallet, Turtallsmåleren går alt fra 0-2500RPM, men det går over når bilen har kommet seg opp i temperatur.
Når bilen står å "hopper" ser jeg at nåla på den graderte turbomåleren står å hopper den også, så tipper det har noe med vakumet å gjøre.
Eller kanskje noen som vet hva det er allerede?
Noen som gidder å ta bilde av hvor forskjellige vakumslanger skal i motorrommet?, eller kanskje noen har tegninger?:P.
- Kan begynne med å vise hvor dem slangene som er tettet med skruer (på bildet) skal.
Det er som sakt på en: SAAB 9000 Turbo 88modell
- Nå tenke jeg at jeg skulle hive meg over tomgangen på bilen:
Når bilen er helt kald. (stått over natten) så går den sinnsykt ureint på tomgang, stopper vanligvis 2-3 ganger, før den bare står å hopper på turtallet, Turtallsmåleren går alt fra 0-2500RPM, men det går over når bilen har kommet seg opp i temperatur.
Når bilen står å "hopper" ser jeg at nåla på den graderte turbomåleren står å hopper den også, så tipper det har noe med vakumet å gjøre.
Eller kanskje noen som vet hva det er allerede?

Noen som gidder å ta bilde av hvor forskjellige vakumslanger skal i motorrommet?, eller kanskje noen har tegninger?:P.
- Kan begynne med å vise hvor dem slangene som er tettet med skruer (på bildet) skal.
Det er som sakt på en: SAAB 9000 Turbo 88modell
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det har du da fått svar på
I allefall den ene, den skal til vacumklokka på fordeleren.
Lenge siden jeg hadde en tilsvarende 9k nå men jeg mener at den andre skal vøre blendet orginalt med en "gummihette", da gjør jo slange/skrue det samme.

Lenge siden jeg hadde en tilsvarende 9k nå men jeg mener at den andre skal vøre blendet orginalt med en "gummihette", da gjør jo slange/skrue det samme.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
Ja jeg vet jeg har fått svar på en ting;)...Tor N12 skrev:Det har du da fått svar påI allefall den ene, den skal til vacumklokka på fordeleren.
men jeg trenger egentlig skjema/bilder over alle slangene, spessielt dem som står på toppen av motoren.
- Alt er skiftet om:S.. Det står allerede en slange i Vakumklokka, så om jeg setter den slangen som egentlig skal være dit, så får jeg en annen slange til overs igjen.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Har du sjekket merkelappene i motorrommet? På de fleste 9k turbo (før M94 i allefall) så er det et orginalt klistermerke som sier hvor alle slangene skal sitte.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
- Joachim N370
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
-
- 2.0 bar
Ja det kan jeg jo også gjøre!!Joachim N370 skrev:Hvis ingen har motorbilder til deg, kan du lete selv på http://www.garaget.org...

Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
- Har sett litt i dag og Jeg fant ikke noe skjema over vakumslangene.
- Nå har jeg ivertfall koblet vakumklokka rett, sånn som det skal være. Men noen som kan fortelle meg om den "pinnen" som står til høyre på bildet? Noen som kan sjekke om det skal være noe på den eller?
Noen andre Tips på dette med den "ustabile" tomgangen?
- Jeg har jo en hel delebil stående, så jeg kan jo prøve deler fra den, så bare å komme med tips om hva det kan være.
- Nå har jeg ivertfall koblet vakumklokka rett, sånn som det skal være. Men noen som kan fortelle meg om den "pinnen" som står til høyre på bildet? Noen som kan sjekke om det skal være noe på den eller?
Noen andre Tips på dette med den "ustabile" tomgangen?
- Jeg har jo en hel delebil stående, så jeg kan jo prøve deler fra den, så bare å komme med tips om hva det kan være.
Saab 9-5 Aero, 2001mod