9-5 M03 rasling fra registerkjede
Moderator: Moderatorer
9-5 M03 rasling fra registerkjede
Hei, ser at det er noen innlegg om dette med registerkjede.Da jeg kjøpte bilen for ca 25'km siden så var jeg klar over at det var en service som ikke var tatt og at noen andre servicer som var tatt lovlig sent..Fikk derfor ikke utvidet motorgaranti. Men siden jeg fikk kjpt bilen godt under listepris så tok jeg tjangsen.
Det var også noen kampanjer som ikke var tatt blant annet den siste veihus ventilasjonen. Dette ble gjort kostnadsfritt etter at jeg tok over bilen av den lokale SAAB forhandleren på Ski (ikke der jeg kjøpte den). Jeg tok innvendig motor og girkasse (automat) rens samtidig. Mekaniker sa at det var noe rasling fra kjede og at jeg håtte holde ett øye med dette.
Jeg har siden skiftet olje 3 ganger på denne tiden. Vanskleig å si om det har blitt være men det er en rasling som jeg hører på høyre side. Hvor mye lyd kan det bli fra kjede før det må skiftes? Er det lett å måle slakken i kjede?
Hilsen TAA
Det var også noen kampanjer som ikke var tatt blant annet den siste veihus ventilasjonen. Dette ble gjort kostnadsfritt etter at jeg tok over bilen av den lokale SAAB forhandleren på Ski (ikke der jeg kjøpte den). Jeg tok innvendig motor og girkasse (automat) rens samtidig. Mekaniker sa at det var noe rasling fra kjede og at jeg håtte holde ett øye med dette.
Jeg har siden skiftet olje 3 ganger på denne tiden. Vanskleig å si om det har blitt være men det er en rasling som jeg hører på høyre side. Hvor mye lyd kan det bli fra kjede før det må skiftes? Er det lett å måle slakken i kjede?
Hilsen TAA
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Skru ut kjedestrammeren og mål. Skal være ute maks 15 mm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Om det er hørbar rasling, så er det nok på tide med ett skifte desverre. Kan også rasle fra balanseakselkjede, og dette kan du ikke måle. Det er bra priser på ett komplett "kit" på saab for å skifte allt, men jobben koster jo, om man ikke gjør det selv.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Hei og takk for svar selv om dette høres dyrt ut..Som sagt så har det vært raslelyder helt siden jeg kjøpte den men er dette en feil som vil bli
mer og mer fremtredende ettersom kilometerene ruller på eller kan man holde det i "sjakk" ved å passe på hyppige ojeskift/motorvask?
Vil kjede hoppe over uten forvarsel eller får jeg noen forvarsel ved at raslinga blir veldig støyende?
Mvh TAA
mer og mer fremtredende ettersom kilometerene ruller på eller kan man holde det i "sjakk" ved å passe på hyppige ojeskift/motorvask?
Vil kjede hoppe over uten forvarsel eller får jeg noen forvarsel ved at raslinga blir veldig støyende?
Mvh TAA
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Når kjedet først er begynt å bli slakt slites det veldig mye fortere enn om det er stramt og fint. Dette er ikke noe som kan holdes i sjakk som du sier, er det blitt slakt så må det skiftes før det er for sent.
At kjedet hopper over vil være din minste bekymring. Det som vanligvis skjer er at det ryker, og et kjede i den hastigheten slår lett hull i både blokk og topp når det smeller av. Et slikt kjedebrudd ender i de fleste tilfeller med totalt motorhavari.
At kjedet hopper over vil være din minste bekymring. Det som vanligvis skjer er at det ryker, og et kjede i den hastigheten slår lett hull i både blokk og topp når det smeller av. Et slikt kjedebrudd ender i de fleste tilfeller med totalt motorhavari.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
-
lyder fra register
Det er visst lyder fra register på min M91 9000 turbo
Er det mye arbeid å gjøre dette selv?
Må eller bør man skifte annet enn registerkjede og balansekjede?
Vil det evt. hjelpe å stramme registerkjede?

Er det mye arbeid å gjøre dette selv?
Må eller bør man skifte annet enn registerkjede og balansekjede?
Vil det evt. hjelpe å stramme registerkjede?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Kjedet har en kjedestrammer som strammer automatisk. Som nevnt lenger opp i tråden, om du skrur ut kjedestrammeren så ser du hvor langt ute denne er. Skru først ut skruen i enden av strammeren så du avlaster fjøra inni der.
Om du skal bytte register og balansekjede, så bytt samtlige drev og glideskinner samtidig, og den hydrauliske strammeren til balanseakselkjedet hvis du ikke velger å fjerne balanseakselkjedet. Strammeren må likevel sitte pga oljetrykk, evt lages en blendeskive. Det samme gjelder balanseakslene.
Jobben koster en hel del på verksted, og det er en god del arbeid, men på 9000 er det betydelig enklere enn på 9-5. Arbeidet kan gjøres med motoren i bilen. Du bør imidlertid vite hva du gjør. Skaff en god arbeidsbeskrivelse eller få hjelp av noen som kan det.
Hvor bor du forresten? Kanskje noen i klubben kan hjelpe deg?
Om du skal bytte register og balansekjede, så bytt samtlige drev og glideskinner samtidig, og den hydrauliske strammeren til balanseakselkjedet hvis du ikke velger å fjerne balanseakselkjedet. Strammeren må likevel sitte pga oljetrykk, evt lages en blendeskive. Det samme gjelder balanseakslene.
Jobben koster en hel del på verksted, og det er en god del arbeid, men på 9000 er det betydelig enklere enn på 9-5. Arbeidet kan gjøres med motoren i bilen. Du bør imidlertid vite hva du gjør. Skaff en god arbeidsbeskrivelse eller få hjelp av noen som kan det.
Hvor bor du forresten? Kanskje noen i klubben kan hjelpe deg?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
-
- Kenneth N662
- 0.7 bar
- Bil: Saab 9-5 Aero '01
- Sted: Narvik
har fått gjort denne jobben på min ('01 9-5)
Bilen stod to dager på verksted, og regninga var vel en plass mellom 15-20 000, garanti er en fin ting
Min manglet da oppgradering av veivhusventilasjonen, og det var litt grøt i bunnpanna, så det kan jo være lurt å vaske litt der og 
Bilen stod to dager på verksted, og regninga var vel en plass mellom 15-20 000, garanti er en fin ting

Don't touch nothing! You can't negotiate turns. You can't signal properly. You can't maintain speed. You can't parallel park. Hell, you can't drive, honey.
'01 9-5 Aero -=Kenneth N662=-
'01 9-5 Aero -=Kenneth N662=-
-
- lille-espen N1106
- 0.7 bar
- Sted: Arendal
Bare lurer
Hvordan høres denne lyden ut? Regner med den kommer fra venstresiden av motoren (når man ser ned i motorrommet)?
Bilen min har nå gått 170000 og har oppgradert veivhusventilasjon. Ikke noe sludge i olja, men hører en litt ujevn svak "rasling" fra motoren når den er kald. Register?

Bilen min har nå gått 170000 og har oppgradert veivhusventilasjon. Ikke noe sludge i olja, men hører en litt ujevn svak "rasling" fra motoren når den er kald. Register?
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.
-
Beskrivelse av lyden er ikke så veldig lett, men ordene rasling eller tikking kan kanskje brukes.
- Lyden kommer fra høyre side (venstre hvis man står foran bilen og beskuer kostebinderiet).
- Lyden endrer seg ikke hørbart når motoren er varm.
- Lyden er forholdsvis tydelig hvis man åpner panseret, men kan ikke høres inne fra kupeen.
Verkstedet mente lyden kom fra register og ikke fra balanseakselkjedet.
- Lyden kommer fra høyre side (venstre hvis man står foran bilen og beskuer kostebinderiet).
- Lyden endrer seg ikke hørbart når motoren er varm.
- Lyden er forholdsvis tydelig hvis man åpner panseret, men kan ikke høres inne fra kupeen.
Verkstedet mente lyden kom fra register og ikke fra balanseakselkjedet.