9-5 M03 rasling fra registerkjede

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

9-5 M03 rasling fra registerkjede

Legg inn av taa » 16 des 2007, 10:06

Hei, ser at det er noen innlegg om dette med registerkjede.Da jeg kjøpte bilen for ca 25'km siden så var jeg klar over at det var en service som ikke var tatt og at noen andre servicer som var tatt lovlig sent..Fikk derfor ikke utvidet motorgaranti. Men siden jeg fikk kjpt bilen godt under listepris så tok jeg tjangsen.
Det var også noen kampanjer som ikke var tatt blant annet den siste veihus ventilasjonen. Dette ble gjort kostnadsfritt etter at jeg tok over bilen av den lokale SAAB forhandleren på Ski (ikke der jeg kjøpte den). Jeg tok innvendig motor og girkasse (automat) rens samtidig. Mekaniker sa at det var noe rasling fra kjede og at jeg håtte holde ett øye med dette.
Jeg har siden skiftet olje 3 ganger på denne tiden. Vanskleig å si om det har blitt være men det er en rasling som jeg hører på høyre side. Hvor mye lyd kan det bli fra kjede før det må skiftes? Er det lett å måle slakken i kjede?

Hilsen TAA

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 des 2007, 13:50

Skru ut kjedestrammeren og mål. Skal være ute maks 15 mm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 16 des 2007, 13:58

Om det er hørbar rasling, så er det nok på tide med ett skifte desverre. Kan også rasle fra balanseakselkjede, og dette kan du ikke måle. Det er bra priser på ett komplett "kit" på saab for å skifte allt, men jobben koster jo, om man ikke gjør det selv.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 16 des 2007, 15:17

Hei og takk for svar selv om dette høres dyrt ut..Som sagt så har det vært raslelyder helt siden jeg kjøpte den men er dette en feil som vil bli
mer og mer fremtredende ettersom kilometerene ruller på eller kan man holde det i "sjakk" ved å passe på hyppige ojeskift/motorvask?
Vil kjede hoppe over uten forvarsel eller får jeg noen forvarsel ved at raslinga blir veldig støyende?

Mvh TAA

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 16 des 2007, 15:32

Når kjedet først er begynt å bli slakt slites det veldig mye fortere enn om det er stramt og fint. Dette er ikke noe som kan holdes i sjakk som du sier, er det blitt slakt så må det skiftes før det er for sent.
At kjedet hopper over vil være din minste bekymring. Det som vanligvis skjer er at det ryker, og et kjede i den hastigheten slår lett hull i både blokk og topp når det smeller av. Et slikt kjedebrudd ender i de fleste tilfeller med totalt motorhavari.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 18 des 2007, 17:38

Jeg hadde også kjederasling på bilen min når den ble kjøpt.
Det var pga. oilsludge og endte med motorhavari.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 23 des 2007, 01:27

Jeg fikk den inn på verksted for å skifte register og fjerne balansevekt kjede. Register kjede var ganske bra men balanse kjede var veldig slitt..
Verksmester informerte at det var stort sett balanse kjede som røk og som så kjilte seg i registeret. Håper det ikke blir for dyrt.

Hilsen TAA

GAMMEL_BIL
Innlegg: 26
Registrert: 22 mar 2007, 09:33

lyder fra register

Legg inn av GAMMEL_BIL » 09 jan 2008, 12:29

Det er visst lyder fra register på min M91 9000 turbo :o

Er det mye arbeid å gjøre dette selv?
Må eller bør man skifte annet enn registerkjede og balansekjede?

Vil det evt. hjelpe å stramme registerkjede?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jan 2008, 14:29

Kjedet har en kjedestrammer som strammer automatisk. Som nevnt lenger opp i tråden, om du skrur ut kjedestrammeren så ser du hvor langt ute denne er. Skru først ut skruen i enden av strammeren så du avlaster fjøra inni der.

Om du skal bytte register og balansekjede, så bytt samtlige drev og glideskinner samtidig, og den hydrauliske strammeren til balanseakselkjedet hvis du ikke velger å fjerne balanseakselkjedet. Strammeren må likevel sitte pga oljetrykk, evt lages en blendeskive. Det samme gjelder balanseakslene.

Jobben koster en hel del på verksted, og det er en god del arbeid, men på 9000 er det betydelig enklere enn på 9-5. Arbeidet kan gjøres med motoren i bilen. Du bør imidlertid vite hva du gjør. Skaff en god arbeidsbeskrivelse eller få hjelp av noen som kan det.

Hvor bor du forresten? Kanskje noen i klubben kan hjelpe deg?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

GAMMEL_BIL
Innlegg: 26
Registrert: 22 mar 2007, 09:33

Legg inn av GAMMEL_BIL » 09 jan 2008, 15:34

Det hadde jo vært glimrende med hjelp. :D
Jeg bor i Oslo.

Selv har jeg en Haynes reparasjonsbok, men det er kanskje ikke dokumentasjon god nok?

Brukeravatar
Kenneth N662
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 26 apr 2006, 12:02
Bil: Saab 9-5 Aero '01
Sted: Narvik

Legg inn av Kenneth N662 » 09 jan 2008, 15:41

har fått gjort denne jobben på min ('01 9-5)
Bilen stod to dager på verksted, og regninga var vel en plass mellom 15-20 000, garanti er en fin ting :P Min manglet da oppgradering av veivhusventilasjonen, og det var litt grøt i bunnpanna, så det kan jo være lurt å vaske litt der og :P
Don't touch nothing! You can't negotiate turns. You can't signal properly. You can't maintain speed. You can't parallel park. Hell, you can't drive, honey.

'01 9-5 Aero -=Kenneth N662=-

GAMMEL_BIL
Innlegg: 26
Registrert: 22 mar 2007, 09:33

Legg inn av GAMMEL_BIL » 09 jan 2008, 16:00

I følge selger (kjøpte kjærra for to år siden) har motoren nå i underkant av 150tusen km "på nakken". Er det vanlig at register begynner å slites alerede "såpass tidlig"?

Brukeravatar
lille-espen N1106
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 163
Registrert: 16 mar 2007, 09:52
Sted: Arendal

Legg inn av lille-espen N1106 » 09 jan 2008, 17:44

Bare lurer :) Hvordan høres denne lyden ut? Regner med den kommer fra venstresiden av motoren (når man ser ned i motorrommet)?

Bilen min har nå gått 170000 og har oppgradert veivhusventilasjon. Ikke noe sludge i olja, men hører en litt ujevn svak "rasling" fra motoren når den er kald. Register?
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.

etnies
Innlegg: 20
Registrert: 28 nov 2007, 14:40
Sted: Fredrikstad

Legg inn av etnies » 09 jan 2008, 18:08

jeg også lurer på hvordan det høres ut.
hvordan ser jeg om det er oppgradert veivhusventilasjon og er det mye jobb og gjøre det?

GAMMEL_BIL
Innlegg: 26
Registrert: 22 mar 2007, 09:33

Legg inn av GAMMEL_BIL » 11 jan 2008, 13:44

Beskrivelse av lyden er ikke så veldig lett, men ordene rasling eller tikking kan kanskje brukes.
- Lyden kommer fra høyre side (venstre hvis man står foran bilen og beskuer kostebinderiet).
- Lyden endrer seg ikke hørbart når motoren er varm.
- Lyden er forholdsvis tydelig hvis man åpner panseret, men kan ikke høres inne fra kupeen.

Verkstedet mente lyden kom fra register og ikke fra balanseakselkjedet.

Svar