Låssylinder og sparkeplate OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Låssylinder og sparkeplate OG900

Legg inn av kristianur N1169 » 20 des 2007, 17:56

Hei

Er det noen som har noen gode triks for å få ut låsesylinderen uten å ødelegge den. Han på saab sa at låsen må stå i en spesiell posisjon for at den skal gå an å få ut, og det blir litt vanskelig da noen har rota bort den eneste nøkkelen jeg hadde

Edit: Nøkkelnummeret står da faktisk i serviceheftet, så da er det ikke så aktuelt lenger.

mvh[/b]
Sist redigert av kristianur N1169 den 22 des 2007, 14:41, redigert 1 gang totalt.
Kristian

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 20 des 2007, 21:40

hvis ikke kan du prøve nøkkelen fra andre og`er eller 90/99. ikke uvanlig at disse går om hverandre da dem er en del år gammle... :lol:
SAAB SPORT & RALLY

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 20 des 2007, 21:45

sprokit_mk1 skrev:hvis ikke kan du prøve nøkkelen fra andre og`er eller 90/99. ikke uvanlig at disse går om hverandre da dem er en del år gammle... :lol:
Jeg må nesten fortelle en liten historie der. Kommer selv fra Hamar, og vi er en Saab-familie, som har hatt Saab i alle år. Vi hadde en gammel, sliten M81 99, og denne var Saab nr 2 som vi yngste hadde tilgang på.

Juleshopping på et kjøpesenter som heter CC på hamar forløp seg fint, jeg gikk ut på parkeringsplassen, låste gavene inn i bagasjerommet, satte meg inn, og startet.....og tenkte "F***, jeg har da ikke kuleramme på seteryggen min!"

Så stoppet jeg bilen, låste meg stille og rolig (dog noe forlegen) ut, og fant bilen min noen hakk lenger borte... ;)

Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 20 des 2007, 22:31

Haha heftig :D Bra bilen din fortsatt stod der den skulle da :lol:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 20 des 2007, 23:02

Hehe.. Du skulle ha lagt igjen en lapp i instrumentpanelet: "Fin bil du har gitt"

Fikk tilbud fra autostrada om å komme ned og låne noen utdaterte gamle nøkler. men er glad jeg slipper å sitte uti der og fryse fingra av meg.
Kristian

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 21 des 2007, 22:07

Andreas N1194 skrev:
Jeg må nesten fortelle en liten historie der. Kommer selv fra Hamar, og vi er en Saab-familie, som har hatt Saab i alle år. Vi hadde en gammel, sliten M81 99, og denne var Saab nr 2 som vi yngste hadde tilgang på.

Juleshopping på et kjøpesenter som heter CC på hamar forløp seg fint, jeg gikk ut på parkeringsplassen, låste gavene inn i bagasjerommet, satte meg inn, og startet.....og tenkte "F***, jeg har da ikke kuleramme på seteryggen min!"

Så stoppet jeg bilen, låste meg stille og rolig (dog noe forlegen) ut, og fant bilen min noen hakk lenger borte... ;)

Andreas
He he... Opplevde noe lignende med en Taunus jeg hadde en gang. Bare at da kom jeg hjem med en masse varer i bagasjerommet som i hvert fall ikke jeg hadde kjøpt :lol:

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 22 des 2007, 14:41

Endrer tema her jeg..

Når saabmannen sier at alarmsentralen sitter under sparkeplata.. Hva er det egentlig han mener med sparkeplate? er det den plata som sitter rett på nedsiden av hanskerommet, eller er den bakafor luftekanalen?

Og hvordan får jeg den av?
Kristian

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 22 des 2007, 16:10

Edit: Wops, tenkte litt feil der gitt, er i min egen lille 9000-verden. ;)
Tror ikke det er sunt å begynne på jobb klokken 7 på en lørdag... Ingvar har nok det rette svaret! :P
Sist redigert av EdHunter N815 den 22 des 2007, 16:25, redigert 3 ganger totalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 22 des 2007, 16:20

Det er vel snakk om knepanelet? Det er iallfall ikke festet med plastplugger, og kan ikke rives løs for hånd. Det må skrus ut, og det er en del som går i hele bilens bredde, dvs midtkonsollen må ut. Det er en skrue på midten, og en i hver innerskjerm som kan være litt vonde å finne om du ikke vet hvor de er.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 22 des 2007, 16:28

EdHunter N815 skrev:Ingvar har nok det rette svaret! :P
ja det tror jeg også.. Har nemlig prøvd å jukke litt på det for å finne ut hvor det sitter fast, og det sitter dønn.

Takk for svar Ingvar, og takk for forsøket edhunter.
Kristian

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 22 des 2007, 16:31

kristianur N1169 skrev:og takk for forsøket edhunter.
Hehe, godt du ikke løp ut og ødela noe da i alle fall. 8)

Når det er sagt, hvis den ligger bak knepanelet kan det jo være du kommer til ved å ta ut hanskerommet kanskje? Bare en tanke, så ikke løp av gårde og riv løs noe med makt denne gangen heller. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 22 des 2007, 17:00

Neida.. hvis jeg prøver å rive løs noe så tror jeg fingrene mine ryker tvert i kulda.. får vel la bilen stå enda litt til, til autostrada holder åpent igjen.
Er jo F*** ikke mulig å holde ut i fem minutt ute nå
Kristian

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 22 des 2007, 17:35

du må ikke løs med hele dashen da...
Går finfint ann g ta den løs separat.. 3 laaaange skruer må ut og 2 skruer som går fra ytterskjermene..

//J

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 22 des 2007, 18:32

Johan N828 skrev:du må ikke løs med hele dashen da...
Går finfint ann g ta den løs separat.. 3 laaaange skruer må ut og 2 skruer som går fra ytterskjermene..

//J
3 lange skruer??? Næhh... er da som Ingvar sier lenger oppe... Du tenker på selve innstrumentpanelet du ...

Kan jo presiseres at den tredje skruen sitter bak askebegeret.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 22 des 2007, 19:37

...og om du skal ut med hele dashen så er det FIRE lange skruer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar