automatkassen hopper i fri...på en måte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

automatkassen hopper i fri...på en måte

Legg inn av noname » 18 des 2007, 23:55

I den senere tid har jeg opplevd at automatkassen min liksom hopper i "fri". dette skjer hvergang jeg legger fjøla flat og slipper den straks bilen girer ned, dette skjer uansett temp på oljen virker som giret kobler inn igjen når turtallet på motoren kommer ned rundt 1500 omdr igjen.
oljen er skiftet for 5000 km siden på merkeverksted olje
nivået på kassen er ok,
Har og merket at kassen ikke girer like fint som før,er mere røkking nå under giring.

Må vel få med at det er en 9-5 02mod 2.3T

Har vært å snoket litt rundt og funnet ut at man kan oppdatere programmvaren på kassen,noen som har gjort dette,og hva var prisen på det.

Siden det er så nærme jul.........GOD JUL til alle dere :D
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 19 des 2007, 04:33

Et stalltips kan jo være å sjekke pris på girkasse hos Sdcc.

Jeg har selv automat, og det er planen min om den som står i bilen nå skulle svikte. :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
espen lysholm
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 16 nov 2007, 12:55
Medlemsnummer: N1212
Navn: Espen Lysholm
Bil: 04 9-5 Vector Estate
Sted: Trondheim

Olje

Legg inn av espen lysholm » 19 des 2007, 15:56

Hei!

Jeg ville prøvd å skifte olje og sil en gang til. I og med at det er umulig å tømme konverteren på nye automatkasser så skifter man under halve oljemengden når man bytter olje.

Det kan være elektronikken som kødder og det er iallefall mulig å nullstille kassa. Dette hjelper ofte på mange rare automat syndromer.

Ville tatt med bilen din på et autorisert Saab verksted slik at du ikke får noen som tror de kan Saab til å surre med automatkassen. Kan bli veldig dyrt til slutt....
Med vennlig hilsen

Espen Lysholm

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

automat

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 19 des 2007, 20:24

Noe der som sier meg ventilhuset påkassen som må skiftes.På min gamle 03-mod 9-5 så var det skiftet 2 ganger.Kostet litt over 9000,- iflg historikk jeg hadde på den.Et kjent problem særlig viss de kjører for lenge på oljen uten å skifte.... men går ann å resette å optattere automaten for å se....
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Nensin N266
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 12 jan 2004, 01:00
Sted: Ski

Legg inn av Nensin N266 » 20 des 2007, 18:05

Hei,m hadde samme problem med min 03 Aero med steg 3. Men kun ved svært "kreativ" kjøring.
Ny eier har vistnok ikke klaget over dette, så det har jo litt med kjørestil å gjøre og.
9-5 2002 Orginal.

Volvo V70 2,4D m2008

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Legg inn av noname » 22 des 2007, 18:50

Takk for alle svar så langt.

Har vært i kontakt med verksted for å høre hva det kan være,ble der fortalt at elektronikken kobler i fri på en måte hvis man slipper gassen under nedgiring ved høyeturtall,dette for at kassen ikke skal gire to eller tre gir ned for så å gire rett opp igjen,kan skje mye galt da ,på kort tid......

kansje vanskelig å forstå hva jeg mener men det var dette jeg satt igjen med etter telefon samtale med verksted.
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 22 des 2007, 19:31

noname skrev:Takk for alle svar så langt.

Har vært i kontakt med verksted for å høre hva det kan være,ble der fortalt at elektronikken kobler i fri på en måte hvis man slipper gassen under nedgiring ved høyeturtall,dette for at kassen ikke skal gire to eller tre gir ned for så å gire rett opp igjen,kan skje mye galt da ,på kort tid......

kansje vanskelig å forstå hva jeg mener men det var dette jeg satt igjen med etter telefon samtale med verksted.
Har hørt det samme uten å ha dette bekreftet.. Skal begynne med å bytte olje selv, kansje raskere giring/mer presis giring vil gi et annet inntrykk..
Styrer med DAB og AUX

Nensin N266
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 12 jan 2004, 01:00
Sted: Ski

Legg inn av Nensin N266 » 22 des 2007, 21:06

Jørgen N237 skrev:
noname skrev:Takk for alle svar så langt.

Har vært i kontakt med verksted for å høre hva det kan være,ble der fortalt at elektronikken kobler i fri på en måte hvis man slipper gassen under nedgiring ved høyeturtall,dette for at kassen ikke skal gire to eller tre gir ned for så å gire rett opp igjen,kan skje mye galt da ,på kort tid......

kansje vanskelig å forstå hva jeg mener men det var dette jeg satt igjen med etter telefon samtale med verksted.
Har hørt det samme uten å ha dette bekreftet.. Skal begynne med å bytte olje selv, kansje raskere giring/mer presis giring vil gi et annet inntrykk..
Dette er desverre ikke så greit med den kassen desverre :clueless:
9-5 2002 Orginal.

Volvo V70 2,4D m2008

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 23 des 2007, 03:18

Nensin N266 skrev:
Jørgen N237 skrev:
noname skrev:Takk for alle svar så langt.

Har vært i kontakt med verksted for å høre hva det kan være,ble der fortalt at elektronikken kobler i fri på en måte hvis man slipper gassen under nedgiring ved høyeturtall,dette for at kassen ikke skal gire to eller tre gir ned for så å gire rett opp igjen,kan skje mye galt da ,på kort tid......

kansje vanskelig å forstå hva jeg mener men det var dette jeg satt igjen med etter telefon samtale med verksted.
Har hørt det samme uten å ha dette bekreftet.. Skal begynne med å bytte olje selv, kansje raskere giring/mer presis giring vil gi et annet inntrykk..
Dette er desverre ikke så greit med den kassen desverre :clueless:
Hva mener du nå? Hvordan det oppfattes etter oljeskift eller elektronikken?
Styrer med DAB og AUX

Nensin N266
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 12 jan 2004, 01:00
Sted: Ski

Legg inn av Nensin N266 » 23 des 2007, 17:23

"kansje raskere giring/mer presis giring vil gi et annet inntrykk"

Mener at kassen er noe "treg" :D
9-5 2002 Orginal.

Volvo V70 2,4D m2008

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 24 des 2007, 02:04

Nensin N266 skrev:"kansje raskere giring/mer presis giring vil gi et annet inntrykk"

Mener at kassen er noe "treg" :D
Ok.. For midtt vedkommende vil jeg tro det hjelper da jeg egentlig har kjørt for langt på intervall på bytte av olje, og at jeg har kjørt tilsvarende bil som girer raskere med ny olje..
Styrer med DAB og AUX

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Legg inn av noname » 25 des 2007, 17:21

Min bil ble helt annerledes å kjøre etter oljeskift i sommer,ble en kjappere og mere presis giring,så trur det kan lønne seg å skifte girolje litt hyppigere enn intervallene er,å spesielt på automat og med en aktiv kjørestil,hvor det blir mye "unødvendig" giring
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 26 des 2007, 00:49

Må si det at det føles som den går i fri på samme måte som trådstarter, men den går i gir igjen før den er nede i 1500 omdr tror jeg..
Styrer med DAB og AUX

Svar