Oljeskift og oljeplugg?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Oljeskift og oljeplugg?
Når Saab sine autoriserte verksteder skifter ojle tar de da bort oljepluggen og tapper oljen eller suges oljen opp med pumpe?
Jeg fikk skiftet oljen på et frittsående verksted og pluggen satt så hardt at de trodde den aldri var byttet og den var lakkert svart i motsetning til erstatnings pluggen som jeg kjøpte hos Saab forhandler.
Jeg kan nevne at bilen har komplett service-historikk og har mindre enn 100K på veien.
Jeg mener å ha lest at kobber pakningen blir ødelagt ved for mye moment på pluggen, derfor lurer jeg på om orginal plugg som er blitt lakkert sammens diverse motordeler aldri er skiftet siden den satt så fast at den måtte løsnes med rør-tang, noen som vet noe om dette?
Jeg fikk skiftet oljen på et frittsående verksted og pluggen satt så hardt at de trodde den aldri var byttet og den var lakkert svart i motsetning til erstatnings pluggen som jeg kjøpte hos Saab forhandler.
Jeg kan nevne at bilen har komplett service-historikk og har mindre enn 100K på veien.
Jeg mener å ha lest at kobber pakningen blir ødelagt ved for mye moment på pluggen, derfor lurer jeg på om orginal plugg som er blitt lakkert sammens diverse motordeler aldri er skiftet siden den satt så fast at den måtte løsnes med rør-tang, noen som vet noe om dette?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
Tappepluggen sitter ofte godt fast på Saab.
Dette har sin årsak i at bunnpanna er i aluminium og pakning mellom tappeplugg og bunnpanne er av kobber.
Kobber og aluminium reagerer med hverandre og "setter seg"
Dersom man bruker pakning av aluminium vil det bli enklere å løsne tappepluggen.
Av erfaring er Saab så enkel å bytte olje på at denne bilen stort sett blir tappet for olje.
Dette har sin årsak i at bunnpanna er i aluminium og pakning mellom tappeplugg og bunnpanne er av kobber.
Kobber og aluminium reagerer med hverandre og "setter seg"
Dersom man bruker pakning av aluminium vil det bli enklere å løsne tappepluggen.
Av erfaring er Saab så enkel å bytte olje på at denne bilen stort sett blir tappet for olje.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- quist
- 0.7 bar
- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Hadde en plugg som satt veldig jeg også. Forsøkte med utallige metoder, men til slutt ødela jeg hele hodet på oljepluggen.
Resultatet ble å låne en propanflaske av naboen som er rørlegger, og en kraftig rørtang. Etter et par runder med god oppvarming av pluggen fikk jeg fatt i nederste del på pluggen ved hjelp av rørtanga, å denne var konstruert for å knipe hardt nok igjen til at jeg klarte å skru den ut i modsetning til å glippe som med svakere tenger. Kan trygt si jeg var lettet etter 3 timers slit for en jobb som normalt tar meg 15 min.
Innvisterte i egen rørtang etter dette
Resultatet ble å låne en propanflaske av naboen som er rørlegger, og en kraftig rørtang. Etter et par runder med god oppvarming av pluggen fikk jeg fatt i nederste del på pluggen ved hjelp av rørtanga, å denne var konstruert for å knipe hardt nok igjen til at jeg klarte å skru den ut i modsetning til å glippe som med svakere tenger. Kan trygt si jeg var lettet etter 3 timers slit for en jobb som normalt tar meg 15 min.
Innvisterte i egen rørtang etter dette

Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Ett lite tips.
Som født sunnmøring er jeg av natur ganske gnien og vil ikke kaste penger rund meg
Har man tilgang på acetylenbrenner kan man varme opp kobberskiva til den blir rødglødende for så å legge den i kaldt vann.
Dette for å få skiva "myk" igjen, så slipper man å bytte den for hver gang
Som født sunnmøring er jeg av natur ganske gnien og vil ikke kaste penger rund meg

Har man tilgang på acetylenbrenner kan man varme opp kobberskiva til den blir rødglødende for så å legge den i kaldt vann.
Dette for å få skiva "myk" igjen, så slipper man å bytte den for hver gang

Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Og du har finregna på at ikkje kostnaden for gass ikkje overstig kostnaden for koparring?Terra N837 skrev:Ett lite tips.
Som født sunnmøring er jeg av natur ganske gnien og vil ikke kaste penger rund meg![]()
Har man tilgang på acetylenbrenner kan man varme opp kobberskiva til den blir rødglødende for så å legge den i kaldt vann.
Dette for å få skiva "myk" igjen, så slipper man å bytte den for hver gang

Som innfødd sunnmøring har eg funne ut at det i lengde er enklast og billigast å bytte den kvar gong, so slepp en oljelekasje og utgifter til sanering...

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Hihi, har sånt utstyr på jobbenHjelle, N6 skrev:Og du har finregna på at ikkje kostnaden for gass ikkje overstig kostnaden for koparring?Terra N837 skrev:Ett lite tips.
Som født sunnmøring er jeg av natur ganske gnien og vil ikke kaste penger rund meg![]()
Har man tilgang på acetylenbrenner kan man varme opp kobberskiva til den blir rødglødende for så å legge den i kaldt vann.
Dette for å få skiva "myk" igjen, så slipper man å bytte den for hver gang
Som innfødd sunnmøring har eg funne ut at det i lengde er enklast og billigast å bytte den kvar gong, so slepp en oljelekasje og utgifter til sanering...

Da blir det gratis

Mazda 6
VW Polo
VW Polo
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Tja!
De anbefalte på det sterkeste at både plugg og pakning ble byttet, jeg har også hørt diverse "rykter" om slik praksis hos andre autoriserte bilverksteder, det følger vel kjølevannet til akkordlønn som burde vært avskaffet i denne bransjen, veldig mye slark-arbeid rundt omkring.JC skrev:Det er ikke nødvendig å bytte tappeplugg ved oljeskift, men pakning bør byttes. Så en "orginal"svart plugg er vel ikke ensbetydende med at den aldri har vært oppe.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Tja!
Vil nå heller påsta at der so akkordløna er med på å dra ned kvaliteten er det for dårleg kvalitetskontroll....Singsaker skrev: det følger vel kjølevannet til akkordlønn som burde vært avskaffet i denne bransjen, veldig mye slark-arbeid rundt omkring.
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
Re: Tja!
Dersom tappepluggen ikke bærer preg av deformasjon, skader eller slitasje på gjenger eller skruehode, så ser jeg ingen grunn til å bytte den.Singsaker skrev:De anbefalte på det sterkeste at både plugg og pakning ble byttet, jeg har også hørt diverse "rykter" om slik praksis hos andre autoriserte bilverksteder, det følger vel kjølevannet til akkordlønn som burde vært avskaffet i denne bransjen, veldig mye slark-arbeid rundt omkring.JC skrev:Det er ikke nødvendig å bytte tappeplugg ved oljeskift, men pakning bør byttes. Så en "orginal"svart plugg er vel ikke ensbetydende med at den aldri har vært oppe.
Pakningen derimot byttes hver gang.
Har en nordlending på jobben, eller rettere sagt hadde, han sluttet 23/12.quist skrev:........................................og en kraftig rørtang. Etter et par ........................ved hjelp av rørtanga, å denne var konstruert for å knipe hardt nok igjen til at jeg klarte å skru den ut i modsetning til å glippe som med svakere tenger....................................Innvisterte i egen rørtang etter dette........
Han var industri mekaniker og hadde selvfølgelig en stor kjærlighet til denne tanga.
Jeg spurte han for en aldri så liten stund tilbake om hva den tanga heter.
Han ga meg et blikk som fortalte meg at jeg burde skjønne såpass, men ga heller til svar at den tanga heter "nordlendingen".
Han krøllet hele trynet og lurte på hvorfor, jo da, grunnen til det er at den er svær i skjeften og kan ikke brukes til en dritt.
Dæven til en reaksjon, snakk om å hele bensin på bålet. Jeg lærte i det minste noen nye ord.
mvh.
Eivind
900 SE 2.0T RIP