Oljeskift og oljeplugg?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Oljeskift og oljeplugg?

Legg inn av Singsaker » 28 des 2007, 03:37

Når Saab sine autoriserte verksteder skifter ojle tar de da bort oljepluggen og tapper oljen eller suges oljen opp med pumpe?
Jeg fikk skiftet oljen på et frittsående verksted og pluggen satt så hardt at de trodde den aldri var byttet og den var lakkert svart i motsetning til erstatnings pluggen som jeg kjøpte hos Saab forhandler.
Jeg kan nevne at bilen har komplett service-historikk og har mindre enn 100K på veien.
Jeg mener å ha lest at kobber pakningen blir ødelagt ved for mye moment på pluggen, derfor lurer jeg på om orginal plugg som er blitt lakkert sammens diverse motordeler aldri er skiftet siden den satt så fast at den måtte løsnes med rør-tang, noen som vet noe om dette?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

JC
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Oslo

Legg inn av JC » 28 des 2007, 03:58

Tappepluggen sitter ofte godt fast på Saab.
Dette har sin årsak i at bunnpanna er i aluminium og pakning mellom tappeplugg og bunnpanne er av kobber.

Kobber og aluminium reagerer med hverandre og "setter seg"

Dersom man bruker pakning av aluminium vil det bli enklere å løsne tappepluggen.
Av erfaring er Saab så enkel å bytte olje på at denne bilen stort sett blir tappet for olje.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 28 des 2007, 12:04

Er nok ikke usannsynlig at den aldri har vært skrudd ut nei. Er mange verksteder som bruker oljesugere.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

JC
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av JC » 28 des 2007, 13:56

Det er ikke nødvendig å bytte tappeplugg ved oljeskift, men pakning bør byttes. Så en "orginal"svart plugg er vel ikke ensbetydende med at den aldri har vært oppe.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 des 2007, 15:33

Pluggen vert nok kun bytta ved skade.
Ellers vil eg tru SAAB-verksteda tappar av oljen og ikkje sug den ut, det er ihvertfall det som er instruksen i verkstedhandboka. Eit anna moment som talar for avtappning er oilsludge-problemet, ved å bruke oljesugar får en aldri ut all den gamle oljen...

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 28 des 2007, 21:00

Hadde en plugg som satt veldig jeg også. Forsøkte med utallige metoder, men til slutt ødela jeg hele hodet på oljepluggen.

Resultatet ble å låne en propanflaske av naboen som er rørlegger, og en kraftig rørtang. Etter et par runder med god oppvarming av pluggen fikk jeg fatt i nederste del på pluggen ved hjelp av rørtanga, å denne var konstruert for å knipe hardt nok igjen til at jeg klarte å skru den ut i modsetning til å glippe som med svakere tenger. Kan trygt si jeg var lettet etter 3 timers slit for en jobb som normalt tar meg 15 min.

Innvisterte i egen rørtang etter dette ;)
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

JC
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av JC » 28 des 2007, 21:59

Det beste verktøyet man kan bruke å løsne disse tappepluggene som er blitt ødelagte er hammer og meisel. Løsner etter kort tid.

Terra N837
Overload!!!
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 28 des 2007, 22:06

Ett lite tips.
Som født sunnmøring er jeg av natur ganske gnien og vil ikke kaste penger rund meg :lol:
Har man tilgang på acetylenbrenner kan man varme opp kobberskiva til den blir rødglødende for så å legge den i kaldt vann.
Dette for å få skiva "myk" igjen, så slipper man å bytte den for hver gang 8)
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 des 2007, 22:30

Terra N837 skrev:Ett lite tips.
Som født sunnmøring er jeg av natur ganske gnien og vil ikke kaste penger rund meg :lol:
Har man tilgang på acetylenbrenner kan man varme opp kobberskiva til den blir rødglødende for så å legge den i kaldt vann.
Og du har finregna på at ikkje kostnaden for gass ikkje overstig kostnaden for koparring? :p
Som innfødd sunnmøring har eg funne ut at det i lengde er enklast og billigast å bytte den kvar gong, so slepp en oljelekasje og utgifter til sanering... ;)

Terra N837
Overload!!!
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 28 des 2007, 23:30

Hjelle, N6 skrev:
Terra N837 skrev:Ett lite tips.
Og du har finregna på at ikkje kostnaden for gass ikkje overstig kostnaden for koparring? :p
Som innfødd sunnmøring har eg funne ut at det i lengde er enklast og billigast å bytte den kvar gong, so slepp en oljelekasje og utgifter til sanering... ;)
Hihi, har sånt utstyr på jobben 8)
Da blir det gratis :lol:
Mazda 6
VW Polo

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Tja!

Legg inn av Singsaker » 29 des 2007, 19:27

JC skrev:Det er ikke nødvendig å bytte tappeplugg ved oljeskift, men pakning bør byttes. Så en "orginal"svart plugg er vel ikke ensbetydende med at den aldri har vært oppe.
De anbefalte på det sterkeste at både plugg og pakning ble byttet, jeg har også hørt diverse "rykter" om slik praksis hos andre autoriserte bilverksteder, det følger vel kjølevannet til akkordlønn som burde vært avskaffet i denne bransjen, veldig mye slark-arbeid rundt omkring.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Tja!

Legg inn av Skaten N671 » 29 des 2007, 20:17

Singsaker skrev: det følger vel kjølevannet til akkordlønn som burde vært avskaffet i denne bransjen, veldig mye slark-arbeid rundt omkring.
Vil nå heller påsta at der so akkordløna er med på å dra ned kvaliteten er det for dårleg kvalitetskontroll....

Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5

- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

JC
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Re: Tja!

Legg inn av JC » 29 des 2007, 20:53

Singsaker skrev:
JC skrev:Det er ikke nødvendig å bytte tappeplugg ved oljeskift, men pakning bør byttes. Så en "orginal"svart plugg er vel ikke ensbetydende med at den aldri har vært oppe.
De anbefalte på det sterkeste at både plugg og pakning ble byttet, jeg har også hørt diverse "rykter" om slik praksis hos andre autoriserte bilverksteder, det følger vel kjølevannet til akkordlønn som burde vært avskaffet i denne bransjen, veldig mye slark-arbeid rundt omkring.
Dersom tappepluggen ikke bærer preg av deformasjon, skader eller slitasje på gjenger eller skruehode, så ser jeg ingen grunn til å bytte den.

Pakningen derimot byttes hver gang.

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 29 des 2007, 22:24

quist skrev:........................................og en kraftig rørtang. Etter et par ........................ved hjelp av rørtanga, å denne var konstruert for å knipe hardt nok igjen til at jeg klarte å skru den ut i modsetning til å glippe som med svakere tenger....................................Innvisterte i egen rørtang etter dette ;)........
Har en nordlending på jobben, eller rettere sagt hadde, han sluttet 23/12.
Han var industri mekaniker og hadde selvfølgelig en stor kjærlighet til denne tanga.

Jeg spurte han for en aldri så liten stund tilbake om hva den tanga heter.
Han ga meg et blikk som fortalte meg at jeg burde skjønne såpass, men ga heller til svar at den tanga heter "nordlendingen".
Han krøllet hele trynet og lurte på hvorfor, jo da, grunnen til det er at den er svær i skjeften og kan ikke brukes til en dritt.

Dæven til en reaksjon, snakk om å hele bensin på bålet. Jeg lærte i det minste noen nye ord.

mvh.
Eivind
900 SE 2.0T RIP

Svar