900 2,0 `94 SOM HOPPER OG STOPPER
Moderator: Moderatorer
900 2,0 `94 SOM HOPPER OG STOPPER
Skulle starte bilen og kjøre en kveld, kom to meter, og den stoppet, startet på nytt, og da ville den stoppe med en gang jeg touchet gasspedalen, klarte å ruse den opp og kom meg hjem i lave gir på høyt turtall med hopping hele veien. Dagen etter tok jeg ut tomgangsventilen/regulatoren og gjorde den ren, bilen startet perfekt og virket perfekt, etter en stund fikk jeg det samme problemet, i tillegg ville den nå nesten stoppe på tomgang, er rett og slett som en jojo, langt nede og høyt oppe på turtallet.En stund kunne den gå helt perfekt på tomgang, men stoppet med en gang jeg prøvde å gi gass. Har sjekket plugger, fordeler, tomgangregulering og andre aktuelle kontakter for feil. Bensinpumpa går normalt høres det ut som.
Lurer på om dette kan være feil av elektronisk art, eller om det kan være mangel på drivstoff/vann/kondens i bensinen, eller tett bensinfilter.
Noen som har vært borti noe liknende som kan gi meg noen pekepinner?
Lurer på om dette kan være feil av elektronisk art, eller om det kan være mangel på drivstoff/vann/kondens i bensinen, eller tett bensinfilter.
Noen som har vært borti noe liknende som kan gi meg noen pekepinner?
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Aner dessverre ikke hva som er problemet, men min bil er akkurat lik. Den hopper og spretter på lavt turtall. Til tider må jeg nesten slure på klutsjen for å holde den i gang på parkeringsplasser. Bånn gass og halv klutsj
Har prøvd å feilsøke sjøl uten at jeg har funnet noen god løsning. Gjorde også ren tomgangsmotoren, men det uten særlig resultat.
Fikk et tips om at man burde bruke noe med smørende effekt i tomgangsmotoren. Har ikke fått testa enda, men er verdt et forsøk.

Fikk et tips om at man burde bruke noe med smørende effekt i tomgangsmotoren. Har ikke fått testa enda, men er verdt et forsøk.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Det kan være lambdasondene deres som er røket.
Et annet symptom på gåen lambda er at bilen bruker mye bensin.
Lambdaen står skrudd inn i eksosrøret et sted foran katalysatoren.
Et annet symptom på gåen lambda er at bilen bruker mye bensin.
Lambdaen står skrudd inn i eksosrøret et sted foran katalysatoren.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Eller bensinfilter?Tor N12 skrev:Bensinpumpe?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Skal bytte bensinfilter og se om dette kan være årsaken, prøvde selvdiagnosemetoden etter oppskrift fra haynes bok i dag, jeg telte først 6 blink, og deretter 1, altså lambdasonden. men stemmer denne metoden? Vil det ved avlesning av feilkoder hos saab også komme fram til at det er lambdasonden som er gåen. Check engine lampen lyser/blinker hele veien når jeg er så heldig å få bilen til å gå. Prøvde forresten å koble ut tomgangsventilen, od da går den perfekt på tomgang,(har byttet tomgangsventil, og den er ikke gåen,) men samme problem ved kjøring på annet enn tomgangsturtall.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det kunne du jo ha skrevet med en gang... er jo rimelig sannsynlig at det har en sammenheng. Bytt lambda du, ny må du jo ha uansett, ellers går den neppe gjennom EU-kontroll.saabby skrev:Check engine lampen lyser/blinker hele veien når jeg er så heldig å få bilen til å gå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
takker for alle tips og råd! Nå har jeg byttet både bensinfilter og lambdasensor (original fra bosch),. da jeg skulle starte bilen etterpå, startet den egentlig ganske lett med tanke på at filteret skulle fylles, men det var en tomgang som liknet på en gammel mann som ruser motoren veldig, kjørte litt forsiktig rundt, og stoppet. Da sank turtallet ned på "nesten kvelning" nivå, og stod og putret opp og ned, med en veldig sky av eksos rundt og inni hele bilen. Kom da på å kople ut tomgangsregulatoren, og bilen normaliserte seg ganske kjapt, da gikk det an å kjøre normalt uten at den "kuttet" ved gitte turtall, men fremdeles vil den stoppe når du trør inn clutch og bremser ned. Tok selvdiagnosetesten, og nå fikk jeg kode 21, altså luftmengdemåler. Da er spørsmålet: Jeg skjønner jo at dette vil bli galt for ecu en om lmm er defekt, men er det noen som kan forklare hvordan dette i praksis påvirker tomgangsregulatoren til å gå som en jojo?
Og til slutt, er lmm noe det kan lønne seg å kjøpe hos knoksen, eller er det som med lambda, at det er uaktuelt å kjøpe brukt?
Og til slutt, er lmm noe det kan lønne seg å kjøpe hos knoksen, eller er det som med lambda, at det er uaktuelt å kjøpe brukt?
Saab 93 1,9 Tid 2008 mod
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Har tatt ut og rengjort lmm med elektronikkrens, bilen startet ganske godt, litt lugging i tomgangen, men etter en stund gikk den ganske godt. kjørte en hel del, men etter å ha kjørt i oppoverbakke, "kuttet" den som tidligere. Den gikk veldig fint på tomgang, etter en stund slukket lyset check engine, bilen endret litt tomgang, check engine blinket litt, og motoren stoppet. Tok så selvdiagnosen en gang til, og nå kom kode 41, altså temperaturgiver for kjøleveske. Kan dette også ha en sammenheng med oppførselen til bilen?
Lurer på om kondens eller vann i bensinen kan ha en rolle oppi dette, har nå 1/4 tank igjen, og jeg tror det kan være lurt å kjøre bilen helt tom før neste fylling?
Håper noen har flere tips, eller har opplevd noe lignende.
TAkker for alle svar
Lurer på om kondens eller vann i bensinen kan ha en rolle oppi dette, har nå 1/4 tank igjen, og jeg tror det kan være lurt å kjøre bilen helt tom før neste fylling?
Håper noen har flere tips, eller har opplevd noe lignende.
TAkker for alle svar
Saab 93 1,9 Tid 2008 mod