900 2,0 `94 SOM HOPPER OG STOPPER

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

900 2,0 `94 SOM HOPPER OG STOPPER

Legg inn av saabby » 31 des 2007, 00:14

Skulle starte bilen og kjøre en kveld, kom to meter, og den stoppet, startet på nytt, og da ville den stoppe med en gang jeg touchet gasspedalen, klarte å ruse den opp og kom meg hjem i lave gir på høyt turtall med hopping hele veien. Dagen etter tok jeg ut tomgangsventilen/regulatoren og gjorde den ren, bilen startet perfekt og virket perfekt, etter en stund fikk jeg det samme problemet, i tillegg ville den nå nesten stoppe på tomgang, er rett og slett som en jojo, langt nede og høyt oppe på turtallet.En stund kunne den gå helt perfekt på tomgang, men stoppet med en gang jeg prøvde å gi gass. Har sjekket plugger, fordeler, tomgangregulering og andre aktuelle kontakter for feil. Bensinpumpa går normalt høres det ut som.
Lurer på om dette kan være feil av elektronisk art, eller om det kan være mangel på drivstoff/vann/kondens i bensinen, eller tett bensinfilter.

Noen som har vært borti noe liknende som kan gi meg noen pekepinner?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 31 des 2007, 01:44

Aner dessverre ikke hva som er problemet, men min bil er akkurat lik. Den hopper og spretter på lavt turtall. Til tider må jeg nesten slure på klutsjen for å holde den i gang på parkeringsplasser. Bånn gass og halv klutsj :? Har prøvd å feilsøke sjøl uten at jeg har funnet noen god løsning. Gjorde også ren tomgangsmotoren, men det uten særlig resultat.

Fikk et tips om at man burde bruke noe med smørende effekt i tomgangsmotoren. Har ikke fått testa enda, men er verdt et forsøk.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 31 des 2007, 02:39

Det kan være lambdasondene deres som er røket.
Et annet symptom på gåen lambda er at bilen bruker mye bensin.
Lambdaen står skrudd inn i eksosrøret et sted foran katalysatoren.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

Legg inn av saabby » 31 des 2007, 03:10

Jeg har skiftet lambdasonde for noen måneder siden, riktignok en fra biltema,men likevel. men uansett burde vel motoren ikke stoppe og oppføre seg slik, om det bare var lambdasonden som var røket. I kveld vil den nesten ikke starte, går i opptil 15 sek på tomgang og så er det slutt

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 des 2007, 03:11

Bensinpumpe?

Er det en turbomodell? I såfall så kan du sikkert bare kaste den Biltemalambdaen, vet flere som har prøvd den uten hell.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 des 2007, 14:15

Tor N12 skrev:Bensinpumpe?
Eller bensinfilter?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 31 des 2007, 14:18

Ingvar N629 skrev:
Tor N12 skrev:Bensinpumpe?
Eller bensinfilter?
Eller bensintrykksregulator?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

Legg inn av saabby » 01 jan 2008, 21:56

Skal bytte bensinfilter og se om dette kan være årsaken, prøvde selvdiagnosemetoden etter oppskrift fra haynes bok i dag, jeg telte først 6 blink, og deretter 1, altså lambdasonden. men stemmer denne metoden? Vil det ved avlesning av feilkoder hos saab også komme fram til at det er lambdasonden som er gåen. Check engine lampen lyser/blinker hele veien når jeg er så heldig å få bilen til å gå. Prøvde forresten å koble ut tomgangsventilen, od da går den perfekt på tomgang,(har byttet tomgangsventil, og den er ikke gåen,) men samme problem ved kjøring på annet enn tomgangsturtall.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jan 2008, 22:48

saabby skrev:Check engine lampen lyser/blinker hele veien når jeg er så heldig å få bilen til å gå.
Det kunne du jo ha skrevet med en gang... er jo rimelig sannsynlig at det har en sammenheng. Bytt lambda du, ny må du jo ha uansett, ellers går den neppe gjennom EU-kontroll.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

Legg inn av saabby » 09 jan 2008, 00:43

takker for alle tips og råd! Nå har jeg byttet både bensinfilter og lambdasensor (original fra bosch),. da jeg skulle starte bilen etterpå, startet den egentlig ganske lett med tanke på at filteret skulle fylles, men det var en tomgang som liknet på en gammel mann som ruser motoren veldig, kjørte litt forsiktig rundt, og stoppet. Da sank turtallet ned på "nesten kvelning" nivå, og stod og putret opp og ned, med en veldig sky av eksos rundt og inni hele bilen. Kom da på å kople ut tomgangsregulatoren, og bilen normaliserte seg ganske kjapt, da gikk det an å kjøre normalt uten at den "kuttet" ved gitte turtall, men fremdeles vil den stoppe når du trør inn clutch og bremser ned. Tok selvdiagnosetesten, og nå fikk jeg kode 21, altså luftmengdemåler. Da er spørsmålet: Jeg skjønner jo at dette vil bli galt for ecu en om lmm er defekt, men er det noen som kan forklare hvordan dette i praksis påvirker tomgangsregulatoren til å gå som en jojo?
Og til slutt, er lmm noe det kan lønne seg å kjøpe hos knoksen, eller er det som med lambda, at det er uaktuelt å kjøpe brukt?
Saab 93 1,9 Tid 2008 mod

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 09 jan 2008, 01:39

Kjøp brukt.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

Legg inn av saabby » 09 jan 2008, 21:18

Har tatt ut og rengjort lmm med elektronikkrens, bilen startet ganske godt, litt lugging i tomgangen, men etter en stund gikk den ganske godt. kjørte en hel del, men etter å ha kjørt i oppoverbakke, "kuttet" den som tidligere. Den gikk veldig fint på tomgang, etter en stund slukket lyset check engine, bilen endret litt tomgang, check engine blinket litt, og motoren stoppet. Tok så selvdiagnosen en gang til, og nå kom kode 41, altså temperaturgiver for kjøleveske. Kan dette også ha en sammenheng med oppførselen til bilen?

Lurer på om kondens eller vann i bensinen kan ha en rolle oppi dette, har nå 1/4 tank igjen, og jeg tror det kan være lurt å kjøre bilen helt tom før neste fylling?

Håper noen har flere tips, eller har opplevd noe lignende.
TAkker for alle svar
Saab 93 1,9 Tid 2008 mod

saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

Legg inn av saabby » 21 jan 2008, 21:45

Nå er bilen i orden, det var luftmassemåleren som hadde tatt kvelden. Takker for alle svar og hjelp jeg fikk!!
Saab 93 1,9 Tid 2008 mod

Svar