Ikke hjelp hos Hellest???
Moderator: Moderatorer
Ikke hjelp hos Hellestø??
Jeg har fått en lysende Check engine-lampe. Tok den til Bilpaviljongen på Sola. Etter å feilsjekket i halvannen time, fikk de ut noen feilkoder. Hva som var galt, var de derimot ikke sikre på. De TRODDE det kunne vært luftmengdemåleren, og tilbød seg å bestille denne opp. Den kostet 4700 kr, og kunne ikke returneres om den ikke virket. Da kunne man prøve å bytte noe annet.
Hva slags service er dette?? Jeg kan få delene mye billigere fra Speedparts, og heller bytte dem selv, eller få en lokal mekker til å ordne det MYE rimeligere. Er det slikt jeg skal godta fra Saab? og betale 1500 kr for?
Hva slags service er dette?? Jeg kan få delene mye billigere fra Speedparts, og heller bytte dem selv, eller få en lokal mekker til å ordne det MYE rimeligere. Er det slikt jeg skal godta fra Saab? og betale 1500 kr for?
- sabbus-N252
- 1,5 bar
- Sted: Kristiansand
Hørte absurd ut!
det er vel det nærmeste man kommer til dårlig service....
fatteren var på tur og røyk viftereima. å fikse det sjøl er uaktuellt for hans del. men poenget her er at han blei flått for gode 2500nok. Trodde ikke at det var lov å drikke på jobb?!!?

fatteren var på tur og røyk viftereima. å fikse det sjøl er uaktuellt for hans del. men poenget her er at han blei flått for gode 2500nok. Trodde ikke at det var lov å drikke på jobb?!!?
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD
Re: Ikke hjelp hos Hellestø??
Du sier ingenting om hva slags bil dette er, men ett tips: Det kan være en defekt motortemperatursensor, mulig den viser "kald" motor hele tiden, og at innspruten "choker" og det blir for fet blanding som igjen resulterer i "check engine"?nilsht skrev:Jeg har fått en lysende Check engine-lampe. Tok den til Bilpaviljongen på Sola. Etter å feilsjekket i halvannen time, fikk de ut noen feilkoder. Hva som var galt, var de derimot ikke sikre på. De TRODDE det kunne vært luftmengdemåleren, og tilbød seg å bestille denne opp. Den kostet 4700 kr, og kunne ikke returneres om den ikke virket. Da kunne man prøve å bytte noe annet.
Har hørt om flere som får lest ut feilkoder hos SAAB og får til svar at de ikke vet hva de betyr. Jeg har også blitt anbbefalt å skifte luftmassemåleren etter at bilen gikk lit fet. Jeg takket nei da den var nesten ny, og i ettertid viste det seg at den var i orden ! Rart at et SAAB verksted ikke har en luftmassemåler liggende til testing.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Jeg synest også det høres litt merkelig ut, til og med Magnus Hope i Haugesund gir bedre service en det, og det er et lite firma, de har også deler til testbytting. Jeg fikk lest av feilkode og testet bilen helt gratis av dem en gang check engine lampa lyste hos meg (hadde atmosfærisk dumpvalve) noe som ikke funket på min bil. Bytet til orginal og alt var OK.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
Feilkodene:
De fant følgende feilkoder: 22450, 38371, 22441 og 22452. Bilen blir varm omtrent som vanlig, ikke merket noe spesielt med det. Men den går nok noe fett ja... bruker mer bensin enn vanlig og kommer noe mer eksos.
Om de bare skal skifte deler, kan jeg jo skifte deler selv, og kjøpe dem billigere fra Speedparts. Betaler jo ikke dobbelt pris for at de skal være mindre kompetente enn meg! Må ta det opp med dem igjen i morgen.
Bilen er en Saab 9000 2.3 Turbo CSE 1992-modell.
Om de bare skal skifte deler, kan jeg jo skifte deler selv, og kjøpe dem billigere fra Speedparts. Betaler jo ikke dobbelt pris for at de skal være mindre kompetente enn meg! Må ta det opp med dem igjen i morgen.
Bilen er en Saab 9000 2.3 Turbo CSE 1992-modell.
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Dette må være ISAT koder (eller noe annet) har ikke kodeoversikt til ISAT desverre men har ISAT og brukermanual. Det er ikke koder til LH-teteren disse er tresifra og har en e foran.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
Den servicen er omtrent hva jeg fikk sist på Din Bil i Tr.heim.
Min 9000 fungerer jo fortsatt ikke da .(ref innlegg tidligere her på forumet)
Rett før påske stod jeg utenfor med bilen og alle symptomene.
Men kunne de sette på datamaskin og søke etter feilkoder? Nei - det kunne de ikke gjøre før over påske! Begrunnet det i at de ikke kunne ta folk ut av det arbeidet de holdt på med OG dessuten var det en periodisk feil som bare kom og gikk jeg hadde!!!
"Lugger" bilen når lampen lyser til deg eller? Du skriver den går lit "fetere" men merker du noe på selve effekten?
Min 9000 fungerer jo fortsatt ikke da .(ref innlegg tidligere her på forumet)
Rett før påske stod jeg utenfor med bilen og alle symptomene.
Men kunne de sette på datamaskin og søke etter feilkoder? Nei - det kunne de ikke gjøre før over påske! Begrunnet det i at de ikke kunne ta folk ut av det arbeidet de holdt på med OG dessuten var det en periodisk feil som bare kom og gikk jeg hadde!!!
"Lugger" bilen når lampen lyser til deg eller? Du skriver den går lit "fetere" men merker du noe på selve effekten?
Nei... bilen virker å ha tilnærmet normale prestasjoner.. med 200 hk skal det jo litt til å merke om det er 10-20% reduksjon i ytelse på norske veier da.. Termostaten fungerer normalt, og bilen bruker vanlig tid på å bli varm.
Det jeg merker er først og fremst at bilen bruker betydelig mer bensin enn vanlig (20-40%), og at det er mer eksos og at denne lukter mer.
Spredere, lambdasonde og DI-kassett er byttet siste 20.000 km. Så det kan godt være det ER luftmassemåleren. Noen andre meninger?
Det jeg merker er først og fremst at bilen bruker betydelig mer bensin enn vanlig (20-40%), og at det er mer eksos og at denne lukter mer.
Spredere, lambdasonde og DI-kassett er byttet siste 20.000 km. Så det kan godt være det ER luftmassemåleren. Noen andre meninger?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hei. Har lånt bort verkstedbøkene så jeg kan bare hjelpe deg med noen av kodene...
22452 periodisk mager blanding
38371 periodisk feil på innspr.ventil
22441 periodisk fet på tomgang
Skal sjekke de siste kodene når jeg får tilbake bøkene.
På meg så høres det sannsynlig ut at du har feil på lm, den selger de for 2200 hos Speedparts.
22452 periodisk mager blanding
38371 periodisk feil på innspr.ventil
22441 periodisk fet på tomgang
Skal sjekke de siste kodene når jeg får tilbake bøkene.
På meg så høres det sannsynlig ut at du har feil på lm, den selger de for 2200 hos Speedparts.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Rune N01
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 01
- Navn: Rune Hensel
- Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
- Sted: Vinterbro
Jeg jobber til daglig hos ett Saabverksted og kan sikkert tilføye ett par momenter til diskusjonen..
1. Disse feilkodene har alle sammen en feilsøkingsprosedyre, dvs de kan peke til flere forskjellige feil, ergo - det må feilsøkes for å finne den egentlige årsaken til feilen..
2. Saab 9000 MY92 har ett eldre diagnosesystem enn de nyere Saabene, dvs det kan være vanskligere å finne feilen.
Eksempel: Hvis du får en feilkode på en Saab 900 / 9-3 som indikerer feil på tempgiver (kjølevann) Er det dermed sagt at det er feil på giveren????
* Det kan være ledningsnettet..
* Kansje giveren?
* Hva med termostaten?
* Kansje til og med styreenheten?
* Hva om kjølesystemet er tett?
Vet dere hva som er det mest vanlige????
.
.
.
.
Termostaten!!!!
Det jeg prøver å si er at ting er ikke alltid så svart/hvit som det først kan se ut som...
1. Disse feilkodene har alle sammen en feilsøkingsprosedyre, dvs de kan peke til flere forskjellige feil, ergo - det må feilsøkes for å finne den egentlige årsaken til feilen..
2. Saab 9000 MY92 har ett eldre diagnosesystem enn de nyere Saabene, dvs det kan være vanskligere å finne feilen.
Eksempel: Hvis du får en feilkode på en Saab 900 / 9-3 som indikerer feil på tempgiver (kjølevann) Er det dermed sagt at det er feil på giveren????
* Det kan være ledningsnettet..
* Kansje giveren?
* Hva med termostaten?
* Kansje til og med styreenheten?
* Hva om kjølesystemet er tett?
Vet dere hva som er det mest vanlige????
.
.
.
.
Termostaten!!!!
Det jeg prøver å si er at ting er ikke alltid så svart/hvit som det først kan se ut som...

MVH Rune
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Noe av det første jeg ville gjort ved feil på innsprøytning er å få sjekket bensintrykket.
Kjenner du ingen med en bil som er lik din? Da kan du jo prøve å byttelåne LM mm....
Du skulle gjerne fått prøvd min, men jeg bor i Trondheim....
Lykke til!
Kjenner du ingen med en bil som er lik din? Da kan du jo prøve å byttelåne LM mm....
Du skulle gjerne fått prøvd min, men jeg bor i Trondheim....
Lykke til!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....